Cara memesan buku SURAT UNTUK ANAK

Cara memesan buku SURAT UNTUK ANAK
dapatkan!

Thursday, October 28, 2010

cari uang

waktu selesai menaip entry ni 3 pagi tadi kami dapat melihat dari tingkap dapur seorang lelaki keluar dari keretanya, terbongkok-bongkok mencari tin-tin aluminium untuk dijual semula. Kami teringat yang pernah berkenalan dengan sepasang suami isteri yang buat kerja ini apabila warga kota sedang diulit mimpi.

...

beberapa tahun dahulu waktu yang hampir sama, dari jendela rumah juga aku pernah melihat dua orang pemuda sedang berusaha gigih menumbangkan papan tanda jalan untuk dijual besinya. Aku cuba hendak menjerit tetapi ketika itu aku sedang memangku Annisa. Aku tak dapat tidur sebab Annisa sedang diserang sesak nafas lalu aku memangkunya. Kalau aku menjerit pasti Annisa terkejut dan akan lebih parah.


kota ini - untuk mencari uang kau boleh buat pilihan..
menjadi bangsat atau dilhat sesat.

...............

"Lama tak jumpa kau, kau pakai kereta apa sekarang?"

"Hamid sekarang dahsyat ko tau? Dia pakai Brabus..."

Menyampah aku kalau jumpa kawan-kawan gini..tah apa halnya kereta dijadikan ukuran kehebatan seseorang?
well, aku pernah pakai Nissan Sunny bocor lantai, tiada air cond, lampu mati sebelah, kipas radiator aku buat wayarng sendiri dan suisnya aku letak kat dashboard.
aku pernah pakai proton sun-roof (bocor atap) yang aku pasangkan sticker putih panjang untuk cegah air masuk? Air cond takde, cuma air-come dari tingkap.
aku pernah pakai kia sportage yang putus timing belt tengah hiway..
aku pernah pakai citroen berlingo yang pecah gasket enjin pagi raya di KL-Karak hingga gagal balik kampung..(aku masih pakai kereta ni)

semuanya second-third hand...

apakah aku bangsat atau hebat?

Wednesday, October 27, 2010

buli dalam PKR

mulanya aku malas nak ikuti sangat ragam pemilihan dalam pkr. persaingan adik beradik apalah sangat. tapi kalau sudah peringkat londehkan kawan, itu sudah cibai!
paling lawak ada kes 'taiko' halang pesaing yang cuba menerangkan menifestonya masuk ke area jagaannya. ini kes buli. buli berlaku apabila si perasan kuat merasa tercabar dengan pesaing yang kelihatan lemah tetapi menggugat. seperti abang membuli adik atau senior membuli junior. dah macam BN. selalu apabila kita nak ceramah terangkan dasar kita dan bongkar penyelewengan, BN takut dan akan cuba halang termasuklah memperkakaskan instrumen kerajaan. yang ni pula menutup cabangnya dari memberi ruang sebab takut tergugat. tak sama ke? macam ni nak kata perjuangkan keadilan? belum perintah dah pandai sekat-sekat? cerita pasal keadilan jadah hapa?
apabila ruang kita disempitkan kita selalu ajak BN berdialog tetapi mereka akan buat pekak sebab mereka takkan berani. kona sana kona sini.
yang ni pun berlaku dalam PKR..

kah kah kah..kalau muka-muka macam ni jadi pemimpin setelah mengambil alih kerajaan, maka tak jauhlah dengan perangai BN..
kedudukan punya pasal sanggup berak atas kepala kawan, nak berjuang ke nak pangkat? kalau takde pangkat tak boleh berjuang ke?

sori tu sei, gua geli!

Monday, October 25, 2010

sandwich tanpa sardin..hmm

Laporan Audit Negara - makanan pelajar kena rompak. bagi peruntukan untuk sandwich dibaginya tanpa sardin..
dan hutang negara 2009 lebih 300 billion pencapaian palng tinggi sejak 5 tahun..

geng pekasam bangang dan umno bongok masih mahu membela kebabian ini?

Sunday, October 24, 2010

pejuang taik kucing

mana-mana pemimpin yang mengaku pejuang tak kira sebelah BN atau PR tetapi rumah mereka semakin besar dan kereta mereka semakin banyak adalah pejuang taik kucing.
kalau dengan kawan sendiri pun sanggup belasah demi sebuah kedudukan, pejuang hapa namanya?
Mahatma Ghandi makin papa kedana dalam memperjuangkan nasib bangsanya tetapi pemimpin umno makin kaya raya dalam mengakui ingin membela bangsa..
Pemimpin PR pun ada yang kaya raya tetapi kedekut nak mampus..segan nak infaqkan harta..isy! Takkan tak kenai kot?
Dalam PKR sekarang ribut potong kawan sendiri sebab nak pegang jawatan. Macam tu nak tawan Putrajaya?
Belum apa-apa dah pandai cantas mencantas..blahlah lu! Serta merta indeks hormat aku menjunam ke paras negatif!

sejarah seorang pemimpin fizikalnya tidak boroi sebab nafsu makannya mesti dikawal. Ini sifat pemimpin. Nabi berpesan jaga perut..tengok pemimpin2 agung dunia sama ada luar dan dalam negeri..perut maintain..yang perut boroi semua hancusss!!

aku setuju saranan Nik Aziz perokok tak boleh jadi calon sebab macamana nak memimpin, diri sendiri pun tak tahan nafsu merokok? diri sendiri pun diracun? hahahah...

kalau tak jadi Ghandi pun, tengoklah Nik Aziz...hayati zahir batinnya..sesiapa saja nak jadi pemimpin sama ada BN atau PR apatah lagi Pas - contohi Tok Guru.


Friday, October 22, 2010

tolonglah aku...

"tulisan abang tak kick sekarang!" Sham, pengkritik nombor wahid merongos.
Aihh..ini suda lebeyy.. penulis hebat macam aku mana boleh dikritik. ego mesti dipertahan.

tapi...
aku akui itu. sebab jiwa aku sedang gelisah. kurang idea kerana sesuatu yang di bawah ini mengganggu urusanku.


jeng jeng jeng...
apa ni?
tapi apa kata korang tolongg aku:-
tulis pandangan korang tentang blog aku sejak mula korang membacanya. pendek saja dalam 20 patah perkataan.

hadiahnya?

pasti ada!

Thursday, October 21, 2010

ke hadapan kekanda piem

Tuan piem,

saya akan berasa sungguh kagum jika Tuan penuhi Menara Warisan 100 tingkat itu dengan kediaman warga Malaysia yang tidak mampu memiliki rumah sendiri.

Saya akan mengenang jasa tuan seumur hidup saya jika fakir miskin dapat memiliki tempat tinggal percuma di situ kelak.

terima kasih Tuan.


Wednesday, October 20, 2010

aku, dia dan rokok

dia : brader, mintak api..

aku: takde, gua tak isap rokok.

dia: kenapa tak isap?

aku: dah 7 tahun berenti..

dia: alaaa...isaplah lagi..

aku: kenape lak?

dia: boleh gua mintak lu..rokok mahal sekarang....

ramai rupanya 'jiwa kacau' di KL sekarang ni..

monolog kajang-bangsar-kajang

"bukan aku tak tahu, bukan tak jaga-jaga tapi ia berlaku berkali-kali. jadi, waspada, jadi lagi."

itu yang bermain dalam kepalaku sewaktu memandu dari kajang-bangsar dan patah semula. ketika sedang berbual dengan sham atau tertawa dengan kerenah anak, ia tetap berpolemik dalam diri.
aku cuba bandingkan aku hari ini dengan tahun lepas. siapa yang datang siapa yang pergi. akhir-akhir ini aku dapat lihat ada kawan aku digigit anjing tersepit yang pernah ditolongnya. ada senyuman diukir kepadaku oleh mereka yang sudah tercapai impiannya tidak sama lagi bentuk senyuman sehari sebelumnya.
ada yang buat taik, datang balik. buat taik datang balik dan hari ini buat taik semula. tak tahu kami terima lagi atau tidak.
kelemahan aku ialah aku ni kadang-kadang 'yoyo o'. beria-ia.
lepas ni aku harap aku tak begitu.

..kadang-kadang kita pandang sepi pula mereka yang jujur dengan kita. aku mula cuba mengenali mereka semula.

"saya tegaskan di sini yang saya sudah tidak percayakan mereka lagi!" aku menghentak meja. kawan-kawan baikku senyap ketika aku mengisytiharkan itu kelmarin.
mereka juga kecewa dipangkah dubuk-dubuk bodoh.

aku harap mereka boleh tidur lena selepas menggigit kita..

Tuesday, October 19, 2010

hari ini dua tahun lalu

hari ini 20 oktober
dua tahun lalu
kami di makam
menangisi pemergian seorang srikandi
nenda Shamsiah Fakeh
Al Fatihah

Sam dan Chegubard: Siapa ikon anak muda?

Ini pra PRU13. BN terus menyerang dan berusaha untuk merobek kepercayaan terhadap PR. Imej Anwar terus-terusan akan dirosak dan kelemahan negeri di bawah PR akan terus dicari atau direka untuk dicanangkan di media yang mereka kawal demi survival untuk terus berkuasa. Salah satu ketakutan mereka yang paling nyata ialah kebangkitan anak muda. Atas sebab itulah, IPT terus dicengkam agar anak muda siswa jangan bangkit dan biar saja berbicara soal musik atau fesyen, artis dan gossip. Jangan sekali berbicara soal penyelewengan kuasa dan politik.
Anak muda sifatnya rongos, pongah dan protes. Lepas laku dan lantang. Anak muda yang kecut, lemau dan lembab biasanya dijauhi dan akan tua lebih awal.
Menjadi ikon mestilah dilihat macho, lasak dan rugged. Rugged bermaksud tahan cabaran, bijak dan tersusun. Bukan sembrono. Anak muda yang bukan ahli parti politik lebih ramai di luar sana. Mereka ini mat rempit, mat musik, penulis dan bermacam-macam. Mereka ini ramai yang tidak tahu isu negara dengan tepat. Ada yang terkejut tidak percaya bila diceritakan tentang komisyen kapal selam dirembat oleh seorang kroni dan menjadi jutawan sekelip mata. Pada mereka yang kerja hanya mampu bayar bil ini semua tak mungkin. Mana mungkin seorang boleh dapat sampai 500 juta.
Mereka inilah perlu didekati. Diberi pemahaman tentang busuknya rasuah, penyelewengan kuasa, penindasan. Mereka ini tidak pergi ceramah politik malah geli kalau dikaitkan dengan politik kepartaian tetapi pemimpin anak muda mesti turun meredah belukar alam mereka dan menyampaikan maklumat. Mereka ada di konsert, gig atau di jalanraya. Tapak ceramah hanya ramai orang tua pencen. Sasaran bukanlah kepada mereka yang sudah 'faham' tetapi mencari mereka yang masih hijau. Yang selalu digunakan oleh BN ketika pilihanraya. Dibayar untuk membuat kacau.
Ikon anak muda tidak boleh hanya syok sendiri mendengar pujian rakan-rakan sekeliling malah memilih rakan juga adalah faktor terpenting. Kata Syeikh Abdul Qadir Al Jilani,"Jika mahu kenal seseorang itu, lihatlah siapa kawannya".
Kawan yang hanya membodek, menyampai berita-berita gembira bukanlah kawan yang baik. Kawan adalah penasihat dan pengkritik yang paling setia yang sanggup mendedahkan kelemahan ikon untuk diperbaiki.




Siapa pun yang menang,turunlah ke lembah anak muda yang selama ini dipandang sepi. Berdamping dengan mereka dan sampaikan dengan cara mereka. Cara anak muda. Dan jika berjaya, kebangkitan mereka akan menjadi ombak ganas menggulung yang akan menghempas -menelan penguasa zalim dan rakus tanpa simpati dan pasti langsung tidak meninggalkan sisanya.

Monday, October 18, 2010

spenda dalam kelambu

agak sebok akhir2 ini meninjau perkembangan jengjeng jengku...kurang menulis dan ada beberapanya tulisan telah aku simpan. mungkin ada yg perasan aku ada tulis dan kemudian delete semula entry..


saja...

jeng jeng jeng dijangka lancar mengikut jadual...


apa perkembangan pemilihan PKR yang dilihat sangat panas kali ini?
aku sangat suka demokrasi ini. cuma tindak tanduk budak tak cukup akal harus dikawal..memang menarik antara Sam dan Chegubard siapa bagus?

siapa?

aku pilih....dia...hahaha..

aku juga gembira mendengar reaksi orang awam tentang spenda, kelambu rosmah dan ada yang neutral pun dah mula ngutuk rosmah..

kahkahkah...sapa nak beli spenda bundle bikmama?
makin lama makin bodoh aku tengok puak2 ni..

well, jeng jeng jeng!

Saturday, October 16, 2010

alghuyup wal kulup

telah sampai angin perkhabaran bahawa selepas pilihan sebuah parti yang perjuangkan keadilan, akan ada yang keluar dengan penuh makian. mereka ini adapun ada yang lama dan ada yang baru. ada yang waibi. ada yang mendung ada yang cerah.
soheh atau tidak, nampak macam soheh.marilah kita sekalian menunggu khabar warta ini dengan penuh gembira.

ada kami kesah?
pedulik hapa haku!

Thursday, October 14, 2010

kita macam nilah..

"tq bro, kerana sudi add saya."
"Saya pengikut blog saudara. menarik dan saya sangat minat."
"tuan memang hebat. kirim salam pada sham, annisa dan an-nur."
"saya biasa juga lalu depan uk5 tapi segan nak masuk dan tegur."
"gua tunggu jeng jeng jeng lu kulup!"
"aku selalu baca blog kau tapi kenapa jarang update?"

ini antara yang selalu aku terima dan aku dapat lihat ragam ini pada hari ini. inilah hakikat hidup kita, tak kira siapa kita.
akan ada orang yang entah kenapa amat sayang dan suka dengan kita.
ada orang yang biasa saje dgn kita.
dan ada orang entah kenapa benci sangat dengan kita. berbakul2 aku dan family diseranah waktu gambar demo kami merayap di email2 satu malaya.
biasalah..

pada yang bertanya kenapa aku jarang apdet - ye, aku takkan menulis benda yang sama dengan orang lain sebab kalau pendapat itu sama, aku tak perlu tulis. kalau ada pun, aku hanya akan tulis dari sudut yang lain pula. yang jelas - aku dah terangkan apa pendirianku dalam sesuatu isu.

tentang jengjengjeng - aku juga masih suspen.

kepada yang benci aku - aku perlukan kebencian itu untuk terus ke depan. cuma aku kurang layan pengomen yang takde telur dan pondan, tak berani bertanggungjawab.

kepada yang segan nak tegur, buangkan rasa itu. mari kita berkawan dengan penuh kejujuran.
ya, jujur!

(entry ni ditulis sebab tiada cerita baru..hik hik!)

Tuesday, October 12, 2010

GEMPAR! BERITA TERKENTUT..


presiden Persatuan Katak Sangap (PERKASA) dilucut gelaran Dato oleh baginda Sultan Kelantan. Sila baca akhbar2 yang tak bangang di Malaysia untuk berita lanjut.

- diharap semua rakyat bertenang dan tidak berdemo membawa kepala katak di istana.

Sunday, October 10, 2010

hmm..

- tiada kata


gambar oleh Abang Bad dan Kak Nashitah

Saturday, October 9, 2010

dasar paria tak sedar diri..

(menggunakan isu yang sama dengan tukar tiub)

PEMUDA UMNO JB MAHU PENGERUSI HINDRAF DIHALANG MASUK NEGARA
– mstar

JOHOR BAHRU: Pemuda Umno Bahagian Johor Baharu mahu Pengerusi Hindraf P. Waytha Moorthy dihalang daripada memasuki negara ini berikutan tindakannya mempertikaikan titah yang dibuat oleh Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar.

Ketuanya Khalid Mohamad berkata kenyataan Waytha Moorthy menerusi laman web Free Malaysia Today itu tidak boleh dimaafkan kerana beliau seolah-olah mempersoalkan kuasa yang dimiliki oleh raja-raja Melayu.

"Kita akan meminta kerajaan supaya menghalang kemasukan pengerusi Hindraf itu ke negara ini serta pada masa yang sama menutup laman web Free Malaysia Today kerana ia merupakan ancaman kepada keselamatan negara ini," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas mengetuai demonstrasi aman seramai 200 orang bagi membantah kenyataan yang dibuat oleh pengerusi Hindraf itu di Terminal Pengangkutan Awam Larkin, di sini, Sabtu.


opsss.....bukan Waytha Moorthy yang paria tapi orang Melayu. kata Pak Ngah kg. Semerak, orang India dan Cina di Tanah Melayu mendapat kerakyatan di bawah kerajaan British yang dinamakan British Residence dan Raja2 Melayu juga di bawah perkenan British. Maknanya mereka setaraf. Orang Melayu pula di bawah Yang Di pertuan Agong iaitu Raja2 Melayu. Maknanya kita lebih paria.

dalilnya - perhimpunan hindraf dulu mengapa hantar memorandum ke kedutaan british tidak ke istana negara seperti demo bersih, isa dan lain2? sebab british yg bawa india dan cina masuk dan mengiktiraf kerakyatan mereka. sultan pula diiktiraf oleh british, yang tak diiktiraf ditendang. orang melayu duduk bawah sultaaaaaaannn...

siapa paria?
nasib baik moyang2 aku dulu pun india..hikhikhik..

Thursday, October 7, 2010

Ayu Karan dan fitnah.

Kami belajar di kolej yang berlainan tetapi kolej kami bersebelahan. Ayu memang ayu dan sebab itulah digelar Ayu Karan. Dia menjadi impian dan rebutan bukan saja di kolejnya, tetapi di kolej aku. Dari pelajar hinggalah pensyarah. Aku dan grup aku tak ambil pot dengannya sangat, cuma kelebihan aku ialah kami sedaerah dan kenal wajah masing-masing sejak bersekolah lagi. Waktu bersekolah dulu, selalu juga terserempak waktu sukan daerah dan bermacam-macam program lagi. Sebab itu setiap kali bertembung sering kami bertukar senyum dan bertanya khabar. Dan Ayu pastilah sentiasa berkepit dengan lelaki. Paling panas, dia pernah keluar dengan pensyarah kami yang agak muda tak jauh beza dengan usia kami. Duda.
Baru-baru ini kami bersua di facebook dan bertanya khabar. Ternyata Ayu sudah jauh berubah. Wajahnya sudah tembam seperti disumbat kuih pau pada pipinya dan dagunya ada dua. Tak tahu mengapa dia memakai dawai pendakap gigi. Cuma rambutnya masih perang.
Kami berbual (chat) bermacam-macam cerita dari kisah daerah, kolej hinggalah termasuk cerita politik.

"Aku 98% percaya Anwar meliwat sebab aku kenal saudara rapat dia. Diorang sendiri cakap." katanya.
"Aku pun kenal juga anak dan saudara dia tapi itu tak cukup. Perbicaraan yang adil mesti dijalankan." kataku.
"Bukankah Saiful dah bersumpah laknat. Mengapa Anwar tak buat? Berani kerana benar." katanya.
"Bersumpah adalah perkara terakhir yang perlu dilakukan oleh tertuduh jika dia masih didapati bersalah setelah perbicaraan yang adil dijalankan. Jika hasil perbicaraan itu jelas membuktikan dia bersalah, dia wajib bersumpah laknat ketika itu. Perbicaraan belum dilakukan dan tidak pula mengikut undang-undang anjuran Allah sedangkan yang terlibat adalah orang Islam." kataku dan aku juga membicarakan apa yang tertera dalam surah An-Nur dan An-Nisa' (hah! Bukankah kedua-dua itu nama anak-anak aku?).
Si minah karan ini tak berbunyi tetapi apabila perbualan demi perbualan berlangsung akhirnya dia berkata yang dia tetap percaya Anwar meliwat. Aku cuma berkata aku hormati pendiriannya dan berpeganglah dengan pendirian itu sehingga dipersoalkan oleh Allah swt di Yaumal mahsyar kelak.
Sembang punya sembang akhirnya sampailah kepada kes cinta dia dengan pensyarah. Aku tanya dia, "Encik Hasdi (pensyarah tersebut) pernah bercerita yang dia pernah 'main' dengan kau termasuk di bilik komputer kolej kau, betulke? he he.."
Dia melenting dan menafikan bersungguh-sungguh dengan marahnya. Aku kata aku percaya cakap pensyarah aku. Dia terus menghubungi aku dengan telefon dan dengan suara yang marah bersulam tangisan dia menafikan cukup-cukup.
"Celaka punya jantan (dia maksudkan pensyarah tersebut) mereka-reka cerita. Ingat aku takde maruah ke? Jahat-jahat aku kau ingat aku senang-senang nak bagi cipap aku? Gila.." dan dia menangis.
"Tapi semua orang percaya Ayu..masa tu kami semua geram dan ada yang teringin nak main dengan kau." kata aku.
"Cuba buktikan, panggil mamat tu jumpa aku, cakap bila, pukul berapa, kat mana kami main. Cakap!!"
"Sorry Ayu, dia pensyarah. Aku percaya cakap dia masa tu."
"Buktikaaaannn!!" jerit Ayu dengan esakan.
"Betul, Ayu. Dia siap sumpah lagi."
"Mana adaaa...tak gunaaa!! Makan sumpahlah engkauuuuuu Hasdi siall!!" katanya.
"Aku rasa aku percaya dia seperti kau percaya Anwar meliwat."
Aku putuskan talian dan off handphone. malas layan. dan blok dia dari fb aku.

Wednesday, October 6, 2010

pantatkuda

Rahimi@pantatkuda telah kami sedar lama akan peranannya selama ini dan telah kami sampaikan kebimbangan kami terhadap pengkhianatannya tetapi degil pimpinan di atas.
Hari ini terbukti benar!

Dalam blog che'gubard ada pula seorang pengomen mengguna nama "budak Kajang" memperkatakan tentang sorang lagi yang diragui statusnya dan amat hampir dengan sumber maklumat. betul! semua orang dah sampaikan...tak percaya juga?

tengok sajalah!

Tuesday, October 5, 2010

mengapa rambut?

dah setahun setengah aku tak potong rambut. aku memang dah lama teringin berambut panjang. baru setahun ni aku berpeluang.
"Dulu tak nak rambut panjang. zaman rock kapak dah abih dahlah!" gelak kawan aku.
"Woi! Kau mana boleh berambut panjang. kau mat baik." kata sorang lagi.

Aku selalu tertanya mengapa rambut selalu dikaitkan dengan tingkah laku. Dan berambut panjang adalah suatu kesalahan di dalam perkhidmatan awam mahu pun bebudak sekolah. Mengapa rambut? Kalau dijaga kemas apa masalahnya? Penganut agama sikh berambut panjang dalam turban bolehkan?

Aku rasa orang penjenayah kolar putih yang berkedudukan tinggi dan selalu berpakaian kemas cuba mengalih perhatian orang ramai terhadap kejijikan mereka dengan menghumbankan imej buruk itu kepada mereka yang berpakaian selekeh dan berketrampilan begini. maka, rambut jadi masalah. RTM dulu pun bukan saja tak benarkan artis lelaki berambut panjang muncul di kaca tv, malah lagu mereka pun diharamkan. macamlah mereka menyanyi dengan rambut. pakai nampak tetek atau bulu pahat tak mengapa.
Mereka berkuasa dan dengan kuasa ini, mereka memulas tengkuk orang lain agar mempercayai teori mereka. Rasulullah pun ada ketikanya berambut panjang ada ketikanya mencukur botak.

Bila berambut panjang dan berpakaian longgar aku kadang-kadang dicurigai bila memasuki toko-toko atau pasaraya. Kadang-kadang bila ada katering (aku ikat rambut kemas), aku akan dibuli disuruh itu ini dan ditempelak oleh mereka yang duduk di meja VIP. Diperintah macam budak yang lebih hina daripada mereka. Aku layan aje tapi sesekali berdebat juga kami dalam beberapa isu..hehehe..kulupsakah bukanlah penyabar sangat.

untungnya bila berambut panjang:- bila masuk kompleks atau pasaraya, penjual-penjual barangan atau servis seperti insurans, kad kredit atau apa-apa macam tu jarang dekat.
"Huh, mat haprak ni bukan ada duit." agaknya kata mereka gitu. Selamat!

Harap-harap peraturan larangan berambut panjang dalam kod etika perkhidmatan awam akan ditarik suatu hari nanti.

Sunday, October 3, 2010

janganpegangkepalaku

akumahubebasjanganpegangkepalaku.apaakubuatadalahataskeyakinanakudanbukanpengaruhsesiapa.
akumasuksituakududuksiniakukeluarsanaadalahkeranaakusendiriyangmahu.bukankeranakamuatauituatauiniataupercaturankamu.jangansibukbuatjalanuntukaku.akuberkawandengansesiapaberdasarkankepercayaandankasihsayang.akutinggalkanjikaakutakbolehpercayakankaulagi.bukanatashasutansesiapa.jikakautaksukakaujugabolehpergi.tiadamasalah.jikaakujahattinggalkan.akumahubahagiabebas.

janganpegangkepalaku.


*seseorang telah menyindir mengapa aku kurang aktif dan kononnya hanya mementingkan program yang 'masyuk' aje. aktif aku dulu dan bila-bila adalah kerana aku sendiri suka. mengapa aku harus berbuat apa yang kau mahu sedang aku tak suka?

bahalolisme!