Monday, January 5, 2015

e coli dan e-bebal

Kebebalan badut-badut politik makin parah. Kutuk-mengutuk menjadi ritual mereka. Inilah yang diajar, dididik atau ditarbiyyahkan oleh pemimpin politik sama ada disedari atau tidak. Inilah yang telah dibudayakan sejak dulu hingga kini.
Apabila banjir mereka mengucapkan kesedihan, mendoakan semuanya selamat (di laman sosial doanya) kemudian mereka mengutuk pemimpin politik kebencian mereka dan mempertahankan yang mereka jilat.

Hari ini apabila PM dikhabarkan kena e-coli mereka pun mempermainkan penyakit tersebut. coli sana coli sini. Dek kerana kebangangan politik kepartian dan taksub, mereka mempermain-mainkan penyakit. Jika benar...diulang jika benar..virus e-coli merebak bermakna mangsa-mangsa banjir juga terdedah dengan wabak tersebut. Harus mengambil langkah sewajarnya. Bukan mencoli-colikan sesiapa. Sebutannya bukan coli, tapi e-kolai wahai e-bebal!

Tiba-tiba mereka yang pernah berkhutbah tentang bagaimana Rasulullah menziarahi musuhnya yang sangat membencinya sakit dan mendoakan kesembuhan hilang pertimbangan. Yang ada dalam kepala adalah coli, coli, coli bini. Eeeeee-Bebalnya!

Dan tersebar pula foto babi masuk perpustakaan. Apa yang peliknya babi tersesat masuk perpustakaan berbanding manusia sesat masuk hutan dan memusnahkan habitatnya? Siapa lebih babi?

Apakah suatu hari nanti binatang akan mengajar manusia sebagaimana burung mengajar cara-cara mengebumikan jenazah dalam kisah Habil Qabil?

5 comments:

Anonymous said...

Apabila pembangkang mengherdik Najib dan meganjing Najib, lu panas jubur mcm sayfool, tp ape bila geng2 Pertubuhan Bangsa2 Beruk dan Ungeke a.k.a ( Ungke Monkey Nation Organizatio) hentam pembangkang lu senyap mcm babi kena potong kepala..ape citer ni lahanat?

kalo tak nak org kata dan kutuk, jgn hang kutuk org...dasar bloger haram jadah <---- Najib yg ckp

Anonymous said...

lantak diorg lah lup nak kutuk najib ke nak buat lawak e coli molii.. itu cara diorg untuk hiburkan hati sendiri atau protes... seperti juga kamu protest dijalanan.. masing2 punya suka lah... jgn gelar mereka penakut... hanya kerana seorg keybord warior...

M. Nasir

Masing Masing

Kedengaran guruh di langit berdentum
Tapi hujan masih juga tak ingin turun
Anak-anak masih berjudi
dengan hidup di hutan-hutan batu
Masing-masing berjuang untuk hidup!

Mimpiku semalam sungguh aneh sekali
Ada seorang kaya menghitung hasilnya
Sedangkan jiran disebelahnya
Tubuh menggeletar kelaparan
Masing-masing dengan diri sendiri...

Inilah penghidupan manusia
Masing-masing berusaha mencari bahagia
Kuasa, harta dan kemasyuran
Menjadi punca utama
Banyak perkelahian

Masing-masing
Masing-masing dengan hidup sendiri

Sengketa di dunia tak mudah dilenyapkan
Berita yang baru ku dengar menggerunkan
Antara benar dan salah
Antara kuat dan lemah tiada beza
Masing-masing mengejar cita

Tiap detik penduduk di dunia bertambah
Masing-masing dengan impian untuk jaya
Masalah dulu belum selesai
kini datang pula yang baru
Masing-masing dengan masalah!

Jikalau kita bersikap jujur
kadangkala tertipu oleh teman sendiri
Jikalau kita berdiam diri
Nanti kita ditinggalkan
Jauh ke belakang

Masing-masing
Masing-masing dengan hidup sendiri

kulupSakah said...

Panas punai ker?

Anonymous said...

Punai tak panas, tapi kelentit berdenyut sebab telur Najib dijentik kih kih kih kih...

Anonymous said...

Assalamu Alaikum wr-wb, perkenalkan nama saya ibu Rosnida zainab asal Kalimantan Timur, saya ingin mempublikasikan KISAH KESUKSESAN saya menjadi seorang PNS. saya ingin berbagi kesuksesan keseluruh pegawai honorer di instansi pemerintahan manapun, saya mengabdikan diri sebagai guru disebuah desa terpencil di daerah surakarta, dan disini daerah tempat mengajar hanya dialiri listrik tenaga surya, saya melakukan ini demi kepentingan anak murid saya yang ingin menggapai cita-cita, Sudah 9 tahun saya jadi tenaga honor belum diangkat jadi PNS Bahkan saya sudah 4 kali mengikuti ujian, dan membayar 70 jt namun hailnya nol uang pun tidak kembali bahkan saya sempat putus asah, pada suatu hari sekolah tempat saya mengajar mendapat tamu istimewa dari salah seorang pejabat tinggi dari kantor BKN pusat Jl. Letjen Sutoyo No. 12 Jakarta Timur karena saya sendiri mendapat penghargaan pengawai honorer teladan, disinilah awal perkenalan saya dengan beliau, dan secara kebetulan beliau menitipkan nomor hp pribadinya 0853-1144-2258 atas nama Drs Muh Tauhib SH.MSI beliaulah yang selama ini membantu perjalan karir saya menjadi PEGAWAI NEGERI SIPIL.alhamdulillah berkat bantuan bapak Drs Muh Tauhib SH.MSI SK saya dan 2 teman saya tahun ini sudah keluar, bagi anda yang ingin seperti saya silahkan hubungi bapak Drs Muh Tauhib SH.MSI, siapa tau beliau bisa membantu anda