Monday, August 11, 2008

Apa Program TV di bawah PR?


Persoalan yang pernah bermain di kepalaku lama dahulu mulanya dicetuskan oleh seniman kontroversi Nasir Jani, dan baru-baru ini dibangkitkan semula oleh Dinsman.."Jika PR perintah Malaysia, bagaimanakah siaran tv yang akan mereka hiasi saban hari untuk rakyat Malaysia yang dah setengah abad disogokkan program ala hadhari?""Kita kena terbuka, berani menghadapi kenyataan ini dan perlu dibincangkan lalu diperjelaskan sejelas-jelasnya(crystal clear) kepada rakyat'.
aksi seorang artis yang buka baju dahulu
(gambar hiasan)
Apakah akan ada lagi program hiburan melampau-lampau sehingga mendominasi hampir setiap jam rakyat Malaysia? Ada lagikah program realiti nyanyi-nyanyi, macam mana nak pikat pasangan, pertandingan siapa hebat menari, bebudak pun nak jadi glamour, ada rancangan orang tua tak sedar diri nak jadi bintang? Ada lagikah filem-filem kritikan sosial tapi dalam masa yang sama melakonkan babak separa lucah, budak sekolah jadi samseng, orang kaya berfikiran kelas ketiga berhasad dengki saling jatuh-menjatuhkan...atau akan adakah lagi drama-drama bersiri import yang langsung tak kena dengan budaya kita?

walaupun ia tak mendatangkan faedah dan lebih banyak keburukannya tetapi ia sudah sebati dengan rakyat Malaysia dan ada yang sudah jadi 'addicted" dengan cara begini..


Apakah kita akan hiasi dengan awal pagi dengan kuliah subuh, kemudian rancangan untuk suri-rumah yang akan mendidik menjadi srikandi rumahtangga dengan betul mengikut acuan semua agama (selama ini sibuk dengan fesyen, masakan dan kisah masalah rumahtangga yang berpunca dari masalah ekonomi), kemudian sebelah petangnya rancangan kartun untuk anak-anak yang mengajar menjadi warga yang berilmu dan baik,,

Selain rancangan berita yang tepat, benar dan adil kita akan siarkan juga rancangan debat atau diskusi untuk kebaikan rakyat...gitukah?


Bagaimana dengan slot drama bersiri dan konsert ? cerita-cerita yang baik2 akan dihasilkan(rujuk filem-filem Iran yang mampu berkreatif dalam keadaan persekitaran dunia begitu bercanggah dengan nilai moral mereka)..artis-artis tak boleh lagi pakai pakaian menjolok mata..majalah2 hiburan tiada lagi gambar berbikini dan berseluar katok di swimming pool..

Lagu-lagu cinta meleleh hingus tidak boleh lagi..lagu2 perjuangan, ketuhanan dan bermakna akan memenuhi corong-corong stesyen radio yang sekarang ini seolah-olah langsung tak memikirkan hal ini..

Sengaja aku lontarkan ini di tengah2 kehangatan pilihanraya Permatang Pauh yang seakan memberi signal PR akan mengambil alih Malaysia..

Ini juga satu perkara yang perlu dibincangkan..

ayuh!! kita bentangkan apa yang boleh kita cadangkan!

No comments: