Saturday, June 27, 2009

GEGAR TERUS!! (dari Sg Sumun ke Kajang)

gambar: petang sewaktu rehearsal, melakukan ujian lawak terhadap kambing Pak Karamu dan aku yakin persembahanku berjaya apabila kambing ini ketawa mendengar lawakku
aku dah lama tak perform atas pentas. Menggondol anugerah Pelakon Lelaki Terbaik (ehem) di Pekan Teater peringkat negeri Pahang 2001 sedikit pun tak membantu aku kerana gah itu dicacatkan tahun berikutnya apabila persembahan grup kami hancur disabotaj team sendiri.. (Ikmal sama Pici mesti ketawa pedih mengenang tragedi ini). Sejak itu aku ada trauma disabotaj sewaktu perform atas pentas. Melakonkan watak orang tua tipikal desa yang pekak dalam "Ghazal Party Queen" bersama ANGKA (Angkatan Karyawan Kreatif KL) 3-4 tahun dulu pun masih terasa trauma tu..
Malam semalam di Sungai Sumun aku 'berlakon' lagi. Walaupun tak tahu apa reaksi penonton secara keseluruhannya tapi aku puas jugak bila ada 2 orang budak belum baligh terlanguk depan pentas ketawa dengan lawak "liwat" aku..
kalau kamu kata Pyanhabib kuasai acara malam tadi sehingga orang kampung serbu dia selepas show, aku akur. Atau kehebatan malam tu terletak pada Meor dan Nik yang sengih sampai ke telinga apabila CD mereka licin diborong orang kampung, aku setuju. Mungkin juga suara romantis garang Airmas memukau khalayak dan monolog Hariry memaku kaki penonton, aku percaya. Persembahan anak watan (anak-anak remaja memukul alat-alat muzik) mengkagumkan dan puisi oleh Anak Lapan @ Jeff membuka mata bahawa memang ada 'permata seni" sebenarnya di sana. Ia sudah dicungkil.
Pengacara Mat Saman Kati yang cool berselipar ala Bob Dylan (tak pernah dibuat oleh mana-mana MC di Tv kita) sebenarnya juga menghangatkan malam itu. Tapi jauh di sudut hati, aku lebih mengkagumi Abdullah Jones dengan persembahan bidan terjun ketipang payungnya..
Meor, Nik dan Pyanhabib akan terus melampiaskan keganasan mereka 4 Julai ni di Kajang..
Jomm!!
(minum di R&R Ulu Bernam sempat kami mengupas kehebatan Allahyarham Michael Jackson sebelum Jones, Nik yang membawa Meor dan Pyanhabib berlagak seperti Schumacher meninggalkan aku di lebuhraya..hampehh!!)
* terima kasih keluarga Pak Karamu: Mak Karamu, opah, Ummi Hani dan suami serta anak2 dan adik beradik. Krew wanita yang hebat bersama Ummi- Sya reformis..Meor Lantera Jiwa, Anje DD yang sangat sebok -aku sebenarnya takut nak senaraikan kerana khuatir ada yang tercicir namanya..tapi anda tahulah siapa anda malam itu (termasuk SB). Chaah yang datang menyokong, CYS dan lain-lain..
Sungai Sumun memang best!!

13 comments:

daLyaanoon said...

Minggu depan tawan kajang plak!

Pyanhabib said...

lu mesti percaya cakap gua: lu sudah kasi hidup lu punya sketsa!

badrul.hayat said...

salam bro..
kenapa tak ikut kuala selangor..

kulupSakah said...

kuala selangor? kasi chance geng lain gak..

binjidan said...

aku sdah sperti dipaksa oleh jones untuk merembat dan merempit ala f1..sory k.S

uncle gedek said...

Eh, bro... tiba-tiba je macam 'ring a bell' je nama ANGKA..?

cicitHJHASSANu said...

bravo KS...aku pun teruja mlm smlm
wajib 'dirodtuakan' ke seantero
malaya.simple but google!!

aku said...

selamat datang ke kajang..

Unknown said...

apakata lepas ni 'race' ke manjung plak....kasi pecah sama manjung. memang layannn...tak sia-sia kami turun ke sg sumun! bravo! saiful liwat bin mohd sodomi pasti layan ni.............

lepih said...

aok patut buat kat binjai pulok weh..ha..ha..

CYS said...

Terima kasih yop ...

MOHAMAD FAIROSE said...

Teruskan perjuangan kalian...

Term Papers said...

It's great to see fresh, creative ideas that have never been done before.