Sunday, June 6, 2010

inilah hidup..

Khaibr Ya yahud!
Jumaat lalu sempat aku dan Sham berdemo anti zionis berarak dari Kg.Baru ke Kedutaan AS. Bersama YB Yusmadi MP Balik Pulau dan adik2 Srikandi Keadilan termasuklah ketuanya, Aisyah dan Farah anak YB Zuraidah.

hidup banyak tanggungjawab. mati senang, hanya jawab soalan tentang apa yang telah dilakukan. kalau ditanya siapa tuhan kamu, yang jawab bukan mulut tetapi 'apa' yang kita percaya akan menjawabnya.
Minggu lepas aku sangat sibuk. Mengalahkan Barack Obama. Tak sempat nak apdet blog. Bertungkus lumus menyiapkan buku Isuu Dalam Kartun Vol 3 yang kini ada di pasaran. Berbincang, berfikir dan bertukar2 pendapat dengan kartunis/karyawan seperti gambar di bawah.


kartunis Jonos, Oly, Zunar dan Enot

Balik rumah berehat sekejap, An-Nur buat hal. Menyakat kesabaran. Dia tersedak sewaktu makan dan sesak nafas. An-Nur dan Annisa sebelum ini sering keluar-masuk wad lebih kurang hampir sebulan. Selama itulah aku dan Sham berkampung.
Aku dan Sham membawa An-Nur ke Unit Kecemasan. Diberi oksigen dan diX-Ray paru-parunya. X-Ray yang ketiga untuk bulan Mei sahaja. Huh! Mujur X-Ray menunjukkan tiada makanan masuk ke dalam paru2. Boleh keluar....jam dah 12.30 malam. Tak sedar kami belum makan malam lagi. Singgah pekan Kajang makan dulu. An-Nur sudah tersenyum. Selepas makan sewaktu nak balik rumah, dia sesak lagi. Aku pusing semula ke hospital. Diberi nebuliser...sihat semula dan boleh balik..
Sampai rumah aku rasa badan aku lembik..haha!



monitor menunjukkan tahap oksigen An-Nur baik


Semalam sempat balik kampung jumpa mak dan apak. Dah lama benar tak jenguk mereka. Anak tak stabil jadi hanya aku dan Sham saja yang balik. Sempat beramah dengan kawan2 baik sekampung yang kami kenal sejak belum masuk sekolah lagi. Sama-sama berlari ke hulu hilir kampung, lompat dalam lopak dan jatuh dalam longkang. Setiap kali balik kampung aku takkan lepas peluang jumpa mereka yang 'cool' di kampung tapi pengetahuan cukup advance.
Malam Jumaat sebelum tu aku ke rumah Anwar menghadiri majlis bacaan Yassin dan solat hajat sambil mendengar ulasan Anwar tentang perbicaraannya di mahkamah siangnya. Memang melucukan mendengar kelam-kabut pihak pendakwa yang sering kali kantoi...tak kasik tengok unit kondo yang lain yang Anwar buat perjumpaan bersama teman2 lain. kalau kau di pihak yang benar, jadah hapa tak kasik tengok unit tu ye tak? haha! Takut hapa? Kalau benar mesti berani kan?..betul2 lawak tahap kerbau.. (aku tak boleh guna 'babi' dah..bini aku suruh kurangkan). Yang membelakangi kamera ialah Mohd Sayuti Omar.


Sebelum pulang ke rumah semula, sempat apak berpesan "berpegang teguh pada yang satu, bertauhid denganNya, tiada "tuhan" lain selainNya. Kata apak lagi " Kata Nabi :Nama aku Ahmad tanpa huruf Miim. Alif, Ha, Dal. Ahad. Satu. Esa!"

Yang tu aku faham!

3 comments:

pak oncu said...

gua tertarik ayat2 yg akhir ! Siapa ahmad ? Dan siapa pula muhammad ???

Anonymous said...

GUA DOAKAN ANNUR DAN ANNISA SEJAHTERA SELALU

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

kenapa kita tidak bertemu walupun ditempat yang sama