Friday, June 10, 2011

saat api kugenggam

Kubah masjid itu teguh mengadah ubun-ubunnya ke langit lazuardi. Bulan dan bintang di hujung kubah adalah kesatuan dari dua 'barang'. Satu bercahaya dan satu meminjam cahayanya. hujung tajam yang menjunjung bulan bintang adalah 'habluminallah' sementara kubah yang menggelembung dan semesta itu adalah habluminannas. Ketika semilir memuput lembut mengusap daun telinga dan seekor serindit singgah di puncaknya, langit bertukar menjadi kirmizi memayungi buana yang membalas cintanya dengan melemparkan sejalur kasih ungu ke sempadan senja yang syahdu.
Aku lihat kau di sana, berlari ke puncak ancala sedang sayapmu mencecah tujuh warna pelangi. Kau menari mengikut mata angin. Asyik tarianmu, meremang romaku. Kemuncup di kaki tidak kusedari.
Untaian rindu terputus dan manik-maniknya terburai di padang lalang.
Aku terus berbaring di medan ini. Melihat bulan, bintang dan mentari tersenyum menarik tirai sutera.
Tarian terhenti. Sayapmu gugur. Pelangi runtuh. Ancala berkecai. Manik-manik berkilauan.
Aku...
aku bukan aku lagi!


sabtu 11jun 1.37 pagi~ saujana impian

6 comments:

Cikli said...

disaat begini, tanganku meraba mencari kamus dewan...

maun said...

aku tidak mampu terbang..cuma mampu berjalan menyusuri sungai mencari muara ketenangan, menyelam mencari tiram ilmu untuk mmeperolehi mutiara hakikat..lalu fana dan hilang dalam dasar lautan makrifat dalam diriNya

sharouk said...

Bukankah nur
Adakah nur
Manakah nur

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

ia padam di gengaman tapi bara masih terasa

kulupSakah said...

begitu adanya//

AnakSemuaBangsa said...

cm m.nasir plak.. ~saat ini tertanya-tanya pekara lame..apakah Nur mereka brdua sealiran...