Thursday, July 11, 2013

2 Ramadhan untuk aku

Hari kedua Ramadhan tetap aku berbuka di rumah sedang Sham di gerai jualan nombor 14, siar kaki Plaza Metro Kajang. Aku ke restoran berhampiran rumah jam 6.30 petang membungkus nasi putih yang kucampur sekali talapia sambal, separuh telur asin dan pisang masak lemak. Setin air mocha. Hampir RM8 ke semuanya. Lalu kukirim SMS kepada Sham, "Salam Iftar! Jangan sampai terketar!". Dijawab Sham, "i love u. Miss u sampai terketar2".

Apa-apahal pun An-Nur mesti diberi makan dahulu. Kau tahu, perkara yang paling menuntut kesabaran ialah menyuapkan An-Nur makan nasi. Tidak seperti Annisa, An-Nur tak suka nasi. Sejak kecil apabila diberi nasi dia akan batuk-batuk sehingga kadang-kadang nasi yang telah dikisar bersama bahan-bahan berzat yang lain keluar melalui hidung. Dia juga tidak suka minum air kosong. Ini berbeza dengan Annisa yang suka makanan dan minuman tersebut. Anehnya, minum susu dan makan roti laju pula si An-Nur. Berbeza dengan Annisa jika disuap susu akan batuk-batuk. Jarang aku percaya kepada sesiapa untuk menyuapkan mereka makan dan minum. Silap suap, tersedak boleh masuk wad.

Lalu aku teringat kak Dariyatun, bibik yang pernah setahun bersama kami. Setakat ini dia terbaik menjaga kedua anakku. Aku tak tahu bagaimana kesabarannya dan aku tidak mengharapkan dia menyayangi kedua anakku tetapi dia bertanggungjawab. Anak-anak aku sihat. Setiap kali kami pulang ke rumah kedua anakku terurus.

Entah di mana Kak Tun hari ini, hidupkah? Masih di Malaysiakah? Atau sudah pulang? Tahukah dia Annisa sudah pergi.....

Semoga Yang Maha Esa memberkati insan yang pernah menabur bakti untuk Annisa dan An-Nur ini.
Kak Dariyatun, bibik yang berjasa untuk kami

No comments: