Saturday, October 5, 2013

Segera! Anak kami perlu sekolah!

2 Oktober haritu aku, Sham dan An-Nur dengan membawa mesej dari pertubuhan kami Hope2 Walk telahke parlimen menghantar memorandum menuntut sekolah bantuan penuh kerajaan untuk anak Cerebral Palsy. Dengan bantuan Haris Zuan, setiausaha politik kepada ahli parlimen Bukit Bendera YB Zairil Khir Johari dan Zairil telah menerima kami sebagai tetamunya, kami berjaya menyampaikannya.

Antara isi memorandum:-


Kanak-Kanak Cerebral Palsy di Malaysia dinafikan hak bersekolah

Hari ini 2 Oktober 2013 adalah Hari Cerebral Palsy Sedunia. Dianggarkan seramai 17 juta penduduk dunia mengalami kecacatan Cerebral Palsy (didefinisikan sebagai Kelumpuhan Otak)
Apa itu Cerebral Palsy?
Cerebral Palsy (CP, Kelumpuhan Otak Besar) adalah sejenis kecacatan yang dikesan pada bayi apabila pengendalian otot tidak atau kurang berfungsi, kaku atau lumpuh serta gangguan fungsi saraf lainnya.
Cerebral Palsy terjadi pada 1-2% kes dari 1000 bayi, tetapi 10 kali lebih sering ditemukan pada bayi lahir pra-matang dan 10-15% kes terjadi akibat kecederaaan otak semasa proses kelahiran seperti kekurangan oksigen dan sebagainya.
Cerebral Palsy bisa disebabkan oleh cedera otak yang terjadi pada saat:
- bayi masih berada dalam kandungan
- proses persalinan berlangsung
- bayi baru lahir
- anak berumur kurang dari 5 tahun.

Gejala lain yang ditemukan pada Cerebral Palsy
- Kecerdasaan di bawah normal
- Lewat perkembangan mental
- Sawan / epilepsi (terutama pada jenis spastik)
- Gangguan menghisap atau makan
- Pernafasan yang tidak teratur
- Gangguan berbicara (disartria)
- Gangguan penglihatan dan pemfokusan
- Gangguan pendengaran
- Sendi yang kejang
- Pergerakan menjadi terbatas.
- Gangguan perkembangan kemampuan psikomotor (misalnya menggapai sesuatu, duduk, berguling, merangkak, berjalan)
- Refleks yang seharusnya menghilang tapi masih ada seperti berjalan jinjit atau merangkak dengan satu kaki diseret.
(Rujukan : Wikipedia dan http://www.labparahita.com/)
Mengikut Akta Orang Kurang Upaya 2008- ‘Orang Kurang Upaya’ diklasifikasikan sebagai mereka yang mempunyai kekurangan jangka panjang fizikal, mental, intelektual, atau deria yang apabila berinteraksi dengan pelbagai halangan, boleh menyekat penyertaan penuh dan berkesan mereka dalam masyarakat.
Kategori OKU
Menurut perangkaan Bank Dunia dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) lebih sepuluh peratus penduduk di dalam sesebuah negara adalah Orang Kelainan Upaya (OKU). OKU pula terbahagi kepada tujuh kategori mana di dalam tujuh kategori tersebut terpecah pula kepada beberapa bahagian. Di antaranya kategori cacat anggota tetapi boleh berfikir dan mengurus diri, cacat anggota tetapi tidak boleh mengurus diri, cacat akal tetapi masih boleh menguruskan diri dan ada juga cacat akal serta tidak mampu menguruskan diri serta lain-lain lagi kategori.
Di Malaysia menurut Jabatan Kebajikan Masyarakat hampir tiga juta orang didaftarkan sebagai OKU. Di antara kategori ini terdapat apa yang dipanggil ‘OKU Terlantar’ yang mana anak ini dilahirkan terlantar, terencat perkembangan dan pembesaran malah tidak mampu menguruskan diri. Ibu bapa atau penjaga anak OKU kategori ini jika berdaftar akan mendapat elaun sebanyak RM300 setiap bulan. Manakala yang tidak berdaftar disebabkan berbagai-bagai kesulitan juga ramai seperti tiada bapa sama ada sudah meninggal dunia atau lari, tiada kenderaan dan lain-lain. Apakah elaun yang diberikan ini telah dapat menyelesaikan masalah kebajikan anak-anak ini? Apakah bantuan wang ini telah ‘menutup buku’ permasalahan yang membelenggu? Tahukah kita setiap tahun berapa ramai anak OKU Terlantar lahir?
Di Australia kajian menunjukkan setiap seribu kelahiran akan ada dua kanak-kanak mengalami Cerebral Palsy (Kelumpuhan Otak). Berapa ramai pula anak CP mati saban tahun? Mengapa mereka mati? Kebanyakan mereka mati kerana potensi diri semakin lama semakin merosot. Tahap kesihatan mereka merudum bermula dengan kerosakan anggota seperti kekejangan sendi, tulang belakang membengkok (scoliosis), gangguan saraf sehingga kerap diserang sawan berbahaya dan juga jangkitan kuman terhadap paru-paru dan otak yang langsung membawa maut. Mengapa keadaan ini berlaku? Hal ini kerana, di Malaysia tidak diperuntukkan sekolah khas bantuan penuh kerajaan untuk anak-anak kategori OKU Terlantar ini. Anak-anak ini dinafikan hak untuk bersekolah.
Kanak-kanak berhak mendapat pendidikan
Sehubungan ini, Malaysia telah meratifikasi Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak atau Convention on the Rights of the Child (CRC) pada 17 Februari 1995.
Tahukah anda bahawa setiap kanak-kanak di dunia berhak mendapat pendidikan mengikut keupayaan potensi mereka? Inilah dasar ‘No Child Left Behind’ (Tiada kanak-kanak keciciran) yang diamalkan di negara-negara maju di mana setiap kanak-kanak tidak kira warna kulit atau bagaimana keadaan mereka sama ada normal atau mengalami kecacatan wajib dibenarkan mendapat pendidikan.
Di negara Scandinavia atau di Lingkaran Artik (Sweden, Norway, Denmark dan Finland) contohnya, selain United Kingdom, Amerika Syarikat dan Australia mereka menyediakan sekolah khas harian percuma untuk anak-anak CP. Lengkap dengan sukatan pelajaran dan kaedah yang sistematik beserta tenaga pengajar dan pembantu yang cukup terlatih. Bayangkan anak-anak yang tidak mampu menguruskan diri ini dijemput dengan kenderaan, diberikan tumpuan penuh oleh guru dan pembantu di mana nisbahnya setiap seorang anak OKU diberikan seorang guru dan seorang pembantu. Pulang ke rumah dihantar. Ibu bapa jika pun tidak diberi elaun masih boleh bekerja seperti ibu bapa yang lain.
Malah objektif utama Dasar Kanak-Kanak Negara ialah untuk memastikan:
1. setiap kanak-kanak mempunyai hak untuk hidup dengan diberi jagaan, pemeliharaan, kasih sayang, perkhidmatan kesihatan, sokongan dan bantuan sosial;
2. setiap kanak-kanak termasuk kanak-kanak kurang upaya mempunyai hak untuk dilindungi daripada sebarang bentuk pengabaian, penderaan, keganasan dan eksploitasi; dan seterusnya diberi habilitasi, rehabilitasi dan diintegrasi ke dalam keluarga dan masyarakat;
Di Malaysia, ibu bapa terpaksa bersaing dengan orang lain demi meneruskan hidup. Anak tidak layak masuk ke sekolah. Rawatan fisioterapi dan latihan cara kerja (Occupational Therapy) dibuat di hospital seminggu sekali selama sejam. Bolehkah anak ini mempelajari semua itu semua dalam waktu sesingkat itu? Bayangkan, bolehkah anak normal menguasai kemahiran membaca jika hanya datang sekolah sekali seminggu selama satu jam? Apatah lagi anak CP khususnya yang terlantar ini. Mereka perlukan sekolah harian untuk pemulihan. Lagi pun anak ini bukan sakit, maka kelas pemulihan mereka bukan di hospital tetapi di sekolah. Kaedah latihan yang diberikan pula sama semuanya walhal anak-anak ini berbeza keupayaannya berbanding anak-anak yang lain.
Disebabkan tidak ada pendidikan khas untuk anak-anak jenis inilah maka hari demi hari kualiti kesihatan mereka merosot, potensi mereka dibunuh sehingga anak-anak ini menemui ajal dalam keadaan yang amat menyedihkan. Seperti mana kerajaan boleh menanggung perbelanjaan yang besar terhadap penagih dadah di Pusat Serenti dan juga pusat pemulihan akhlak untuk kanak-kanak yang terlibat dalam jenayah juvana besarlah juga harapan agar diwujudkan juga sekolah untuk anak-anak CP.

Selamatkan Segera anak-anak Cerebral Palsy (CP)
Anak-anak CP tidak melakukan apa-apa dosa, jauh sekali menyakiti orang lain. Ketidaksempurnaan ini bukan sesuatu yang dirancang oleh mereka. Mereka sendiri tidak pernah meminta diri mereka dilahirkan dalam keadaan serba kekurangan ini. Jadi, apakah jalan bagi orang yang sempurna untuk membela nasib anak-anak CP ini?
Hari ini kerajaan melaungkan slogan ‘Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan’ serta isteri Perdana Menteri yang menjaga badan NGO Permata dengan menumpukan kepada anak-anak OKU; diharapkan kesedaran terhadap segolongan rakyat yang tidak diberikan hak untuk menikmati pendidikan ini lebih tinggi. Amatlah kejam apabila anak-anak CP terus dinafikan hak mendapat pendidikan seperti kanak-kanak yang lain. Ketepikan perbezaan fahaman politik dan bermain politik peribadi di Dewan Rakyat. Anak-anak CP di dalam kecemasan dan sangat memerlukan pembelaan segera. Mahukah kita melihat Malaysia menjadi sebuah negara pembunuh nombor satu bagi kanak-kanak CP?
Justeru, pihak berwajib terutama mereka yang terlibat secara langsung mestilah mengambil langkah yang lebih proaktif dan bersungguh-sungguh agar masalah dan penderitaan kanak-kanak CP ini akan terbela. Semoga hak mereka untuk mendapat pendidikan berkualiti dapat direalisasikan.
Yang Benar,

Pengerusi Pertubuhan Anak Cerebral Palsy Malaysia (Hope2Walk)
Salinan kepada:
1. Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
2. Menteri Kesihatan Malaysia, 3. Menteri Belia Dan Sukan
4. Menteri Pelajaran Malaysia
5. Ketua Pembangkang Malaysia
6. Ahli-ahli Parlimen Malaysia


















3 comments:

hussaini said...

dimana hak anak2 ini dlm pendidikan seumur hidup seperti yg di 'riuh' kan oleh pemerintah!

Dr Wan said...

Masalah CP sebenarnya boleh disembuhkan jika dirawat puncanya.Berilah sinar harapan baru kepada anak anda.Sila ke Pusat Rawatan Fitrah Healthcare Centre Gombak 019 6676236 -Dr Wan

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.