Tuesday, November 9, 2010

bon voyage buddy!

"Aku nak bagitahu sesuatu." tulis Cheng Ho kepadaku sewaktu chatting di fb dua hari lepas.

* Seperti yang pernah kuceritakan dulu, Cheng Ho adalah kawan karib sejak kecil. Kami berkawan tanpa pernah terlintas di fikiran kami bangsa dan agama kami berlainan.

"Aku dah dapat PR di Kanada. Tahun depan aku akan pergi."

* (bintang lagi) PR bukan Pakatan Rakyat tetapi Permanent Residen.

"Shit man! Kenapa tak bagitahu?" aku sedih.
"Ni bagitahulah ni." katanya. "Maestro macam P.Ramlee pun tak boleh hidup kat sini apatah lagi orang macam aku."

Dia dah mencuba sejak tiga tahun yang lalu. Memang di Malaysia sukar untuk berkarya. Kreativiti disekat beruk-beruk bangang. Tiada kebebasan dan sukar melakukan pembaharuan. Otai-otai bebal sangat besar egonya seolah-olah dunia ini depa yang kontrol. Cheng Ho pernah terlibat di belakang tabir pembikinan drama tv dan filem. Seorang pengarah veteran menghempas skrip marah apabila Cheng Ho menegur kecacatan visual dalam drama tersebut ketika proses editing.
Itu belum lagi termasuk stesen tv tetapkan kalau nak bikin drama mesti ambil artis ini, artis itu - kalau tidak tak dapat siaran.
Hampughaih! Patutlah kita macam hampeh.

Ah! Lantaklah itu.

"A big lose to Malaysia!" kataku.
"Siapa? Si KulupSakah?" katanya.
"Engkaulah. Kau berbakat, kehilanganmu amat dirasai."
" I am nobody. Kau lagi diperlukan. Society need you."
"sigh -"

aku bungkam. Terasa sedih.
"Aku cuba susun hari kita pekena kopi dengan kawan-kawan lain macam Sarray, Tam Happy Nightmare, Dr.Previn dan lain-lain."

"ok! But no 'umno running dog' invited! Aku tak boleh masuk dengan depa. 90% kerosakan dalam negara ini disebabkan oleh umno." katanya yang baru mendilet seorang kawan lama kami yang berfahaman umno hanya kerana kawan itu telah mendilet aku.

"Kita tak jumpa mereka dah 25 tahun dan kalau mereka umno aku rela tak jumpa mereka walau 25 tahun lagi."

Hahahaha!
"Dan kau Lup, fokus apa yang kau nak capai. Kau akan dapat. Trust Allah!"..
...
Aku terasa berdebar mengingatkan saat dia akan berangkat nanti.
Bon Voyage buddy!

1 comment:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

yeh...kat sana jual ayam goreng pun kaya...kat malaysia...gst gst gst gstgst....nak kaya jual kapal selam saja ..karya masuk dalam jamban