Sunday, August 21, 2011

mencari makna lagu Raya

Kecik-kecik dulu sudah tentulah aku minat lagu raya Saloma, P. Ramlee, Black Dog Bone, Sudirman, S.Jibeng, Fazidah JOned, Sharifah Aini dan lain-lain sehinggalah era 80an dengan Ideal Sisters, Cenderawasih, Aman Shah dan ramai lagi. Lama kelamaan minat itu hilang.

"Cahaya di Aidilfitri" Black Dog Bone misalnya bagi aku memaparkan sikap pesimis seorang muslim yang terlalu mengharapkan simpati. Mungkin watak ini kurang kasih sayang dan amat berduka tetapi bagi aku jika 'kekurangan' ini diangkat dan diperbaiki maka keadaan akan jadi lebih baik. Bukan.Bukan aku kondem lagu ini tetapi aku rasa ia pesimisif.

Pusing-pusing mana pun kebanyakan lagu raya kita gagal menyelami dzat atau roh Eidulfitri itu sendiri. Mereka hanya mengulang -ulang kisah balik raya, rindu ayah bonda dan keluarga serta kampung halaman, ketupat lontong, duit raya tanpa menyedari dan menyelusuri lagi mendalam apa makna semua itu. Ketupat lemang, ayah bonda, kampung halaman itu sebenarnya adalah "akar" (roots) yang menyedarkan kita dari mana asal kita. Fitrah kita. Mat rock kapak tak tersentuh pun dengan lagu raya versi Rock sebabrock sebetulnya bukan 'akar' mat rock kapak tersebut. Penggiat lagu masih belum dapat mengungkapkan pengertian raya dengan lebih dalam atau menyentuh rasa fitrah lalu menggabungjalinkannya dengan hubungan insan dan pencipta.

Waktu memandu tadi aku terdengar lagu Raya oleh kumpulan nasyid yang juga gagal. Kitar semula lirik sebelum-sebelum ini, masih bercerita tentang bersalam-salaman, meraikan kemenangan setelah sebulan berpuasa.
Setakat ini Suatu Hari di Hari Raya dan Salam Dunia oleh M.Nasir membuka luas sikit tafsiran raya- mengungkap persoalan kedamaian jiwa, hubungan insan dengan insan, insan dengan pencipta, persaudaraan semesta. Boleh bagi bintang.

Dalam konteks suasana hari ini, pergolakan sana sini, apakah Raya? Bolehkah lagu Raya juga membicarakan soal-soal kebebasan, kemenangan menentang kemungkaran kerana 'raya' adalah hari kemenangan menentang 'kezaliman' serakah? Bukan sekadar tahan lapar dahaga tetapi lapar kuasa yang membusukkan perut dan mulut.

Jika tidak, begini sajalah kita sejak zaman 50-60an hingga kini. Begitu sajalah Raya. Dalam tv pun pengisian raya hanya nyanyi-nyani melaram, konsert dan lawak bodoh yang pasti ada.
Dzat Raya, Roh Eidulfitri semakin menghilang. Aku terus mencari lagu...tentang raya yang bukanlah pesta-pestaan. Zaman Rasulullah saw dulu masa raya ada juga acara selain zikir puja memuja Allah. Ada juga kunjung mengunjung dan ada pertunjukan seperti tarian pedang, memukul tabuh dan sebagainya untuk membakar semangat cintakan Yang Maha Kuasa. Dan ia adalah 'roots'.
Waalahua'lam bissawab.

* Indonesia kurang lagu raya ni, tak macam kita tapi lagu Ramadhan banyak. Juga tak macam kita..hehe!

15 comments:

Irwan said...

Sejak kebelakangan ni, lagu raya ialah "Mari Mengundi" atau "BN terus maju".

Kahkahkah

Anonymous said...

Kenapa soal remah lagu raya pon nak di jadikan ISU..
Punyalah bangang mangkuk hayun kafir harbi. Ada lagi ISU2 yg lebih pnting perlu di ketengahkan saperti soal AKIDAH dlm kes PELIWAT 2.0.. huak huak huak

Anonymous said...

sori la bro bukan REMAH naaa.. REMEH.. huak huak huak

Kepada UMNO, penumbukku genggam... jari tengahku tegakkan. said...

Benci betul anonymoustakdepunai pada kau ye Bro Kulup.

Memang huak, huak, huak tu macam bunyi pandy kutty nak cuba nyanyi lagu raya.

Dia tak dengar lagi hamburan kata-kata Azmil Mustapha kepada penyokong-penyokong Perlembagaan Lord Reid al Kafir wal Harbi. Paling best adalah istilah 'Melayu Bodoh', memang kena tepat pada batang hidung penyokong Perlembagaan Lord Reid - aku tak masuk golongan bodoh tu... sebab aku amat membenci Lord Reid dan sekutu-sekutunya.

Anonymous said...

bro,

1.bab ini aku sokong 100%..heee...heee..betul aku setuju.

'anon tanpa nama'-ikhtiar selagi bernyawa

kulupSakah said...

anonymoustakdepunai pengomen bawah irwan tu sbnrnya peminat blog ni. terima kasih

Alam said...

Anonymous:Ini bukan isu. Apa salahnya nak berkongsi pendapat pasal lagu raya? Bukan masuk surat khabar pun, sekadar borak2 je.
lagipun tak baik panggil orang kafir, tambah2 bulan puasa ni.

Anonymous said...

Masalah sekarang ni pecacai2 yg bersekedudukan dgn DAPigs saperti Pasrael sanggup menghalalkan cara demi kebuasan Nafsu serakah semata2 kerana takut kehilangan politik.

Antaranya sanggup jadi BERUK BANGANG dlm bershit 2.0 // terkinja2 ..hu ha hu ha sana sini .. berdemo macam harammmm ... semata2 kerana percata pada tidak ketelusan SPR sedangkan Kel;antan sudah 20 tahun di perintah pembangkang .. kalau tak telus .. bukan kata 20 tahun 15 tahun yg lepas pon BN boleh ambil kalau mahu.. Fikir2kan lah mamat2 bangang kafir harbi semua.

Tapi dlm soal AKIDAH saperti soal murtad ... langsung tak nampak ada parti politik yg mengaku dia lebih ISLAM buat demo di jln raya semata2 utk mempertahankan Agama suci Islam termaktub didalam Perlembanggaan Negara yg melarang Agama lain memrtadkan orang2 Islam.
Yg mereka nampak kepentingan POLITIK mengatasi segala2nya .. Itu lah Konsep mereka ~ Konsep menghalalkan cara .. Islam bagi mereka No 2 ..
So kepada Kepala Kulup dan Annon yg bangang lagi jahil serta bongok .. fikir2kan lah Islam tak boleh di kompromi .. Jgn tuding jari kepada org lain sedangkan kita terima apa saja kehendak DAPigs menentukan arahtuju Ugama Islam saperti di negeri2 di bawah PAKATAN REPUT .. Kesimpulannya maka anda jugak jadi KAFIR HARBI.


Bila sebut pasal Azmil .. aku kdg2 nak tergelak dari seorang pelakon SETAN diangkat mnjadi seorang yg bermartabat tinggi oleh PASREAL.. Begitu jugak BOB LOK X SIUMAN .. si bangang yg baru kenal agama ISLAM.. Asal usul orang susah .. bila dah berlakon jadi senang .. bila senang naik tocang ..lupa diri .. mngkin nak jadi calun lah tu..
Bangang2 ni semua sebenarnya nak masuk bertanding dlm PRU13 sebenarnya maklom lah dah ada nama dan terkenal ..Begitu jugak satu ketika dulu Seorang penyanyi ROCK terkenal .. bila masuk PASRAEL terus di angkat jadi Ustaz .. huak huak huak.. bagi ceramah macam harammm ... Kesimpulannya ... mereka2 ni semua HAPRAK...

Anonymous said...

Jadikan lah Iktibar .. sila ke Link ::
http://jeffrydamien09.blogspot.com/2011/08/omegay-video-skrew-pasrael-terrrskrew.html

Anonymous said...

Hari ini kita tak boleh memperdengarkan Ayat2 Suci AlQuran melalui pembesar suara di masjid2 di negeri Paktan Reput. Akan datang nescaya kita akan di LARANG utk AZAN melalui pembesar suara kononnya mengganggu orang bukan islam. Kemungkinan besar akan terjadi kalau Lahanat pecacai Kafir harbi ini menerima bulat2 konsep ala PAP S'pore.

Anonymous said...

Saudara2ku sekalian, tujuan kita dihidupkan adalah untuk dimatikan dan disoal tentang urusan hisup kita. Firman Allah yang bermaksud: "Bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan janganlah kamu mati kecuali mati sebagai seorang muslim." Untuk mendapatkan taqwa, perlukan ilmu. Ilmu adalah bekalan untuk beramal(urusan kehidupan)yang akan dipersoalkan di hadapan Rabbuljalil di yaumilmahshar. Politik adalah urusan kehidupan yang memerlukan ilmu untuk dilaksanakan. Perselisihan pendapat adalah satu rahmat dengan syarat berlandaskan ilmu. Ilmu itu pula wajib bersumberkan alquran dan hadith. So kalau sumber tak betul, sesatlah ilmu itu, ilmu sesat akan menyesatkan umat. Apatah lagi bagi golongan yang bersumberkan akal dan nafsu. Dapatkah kita mati sebagai muslim sebagaimana perintah Allah? Fikir2kanlah...

Anonymous said...

Nampaknya Anon 12:22 meletakkan Rasulullah seumpama Beruk Bangang kerana Baginda SAW turut terlibat Hilf al-Fudul yang tujuan dan matlamatnya adalah keadilan seperti yang dituntut Bersih 2.0.

Nampaknya mamat sekor ni juga amat membenci Umar Al Khattab, sebab Umar adalah individu bertaraf 'zero to hero' di dalam Islam. Bukan kedua-dua individu itu yang disebut juga berkeadaan yang sedemikian.

Barang kali mamat sekor ni Syiah yang sesat barang kali. Atau memang setaraf Abu Jahal dan Abu Lahab yang membenci Islam dunia dan akhirat.

Anonymous said...

Ada satu lagi DAJJAL sudah timbul Anon 4:27 AM.. Ini lah bangsat Dajjal sebenar yg tak tahu apa itu demo Rasulullah dgn demo bershit 2.0 yg berakarumbikan Kafir Harbi laknatullah. Cuba anon dajjal 4:27 AM selak kain dan perati betul2.. siapa di belakang kemaluan anda kalau tidak Kafir harbi yg membuat anda semua sebagai pecacai DAPigs.Siapa amBABIga kalau dia menyokong dan Peguam Si murtad Lina EnJoy.
Kesimpulan ::
Anon 4:27 AM anda umpama keldai bongok .. anda sebenarnya sukusakat dajjal yg tak tahu apa2 tentang konspirasi kafir harbi...

Anonymous said...

Si Keldai Anon 4:27 AM sebenarnya buta sejarah .. saya sarankan dia belajar semula sejarah Islam kalau nak berhujah tentang Hilf al-Fudul.

Sebab itu mangkok2 hayun ni semua di perbodohkan bulat2 .. oleh wali terompah dan wali selipau... dgn memutarbelitkan Fakta sebenarnya.

research papers said...

I enjoyed this article particularly.