Wednesday, October 5, 2011

kami maun yang terkena taun

sampai bila kita mesti kena dengar lagi hasil karya karyawan dicilok oleh produksi gergasi?
atau karya kita digelapkan dan orang lain mengaku itu mereka punya hanya kerana mereka ada uang untuk merealisasikannya?

Ini berlaku kepada seorang kawan yang bernama besar tetapi sederhana telah dicilok karyanya oleh produksi besar dan mengenepikan beliau.

aku juga pernah penat-penat mengarang dan melukis bersama kawan-kawan tetapi digelapkan dan dilupakan kerana aku cokia.

kerana aku maun, anak isteriku maun,
kami sarapan gonggok,
makan tengahari rumput,
minum embun,
makan malam kotak-kotak.

kami maun,
maunkan kami.
kami seronok menjadi maun.
hantarlah rumput kering kepada kami kerana kami sangat bahagia menelannya.
sekian!

1 comment:

Irwan said...

Peh! Camana gua tak pasan yang ni?

Dasat ni..Gua mintak permisi nak kongsi puisi ni kat blog gua...

Ah....

http://payabesarpedas.blogspot.com/2011/10/reblog-dari-kulupsakah-kami-maun-yang.html