Sunday, June 9, 2013

main catur

Aku suka tonton orang main catur. Di Bangsar Utama, geng-geng Malaysiakini seperti Jimadie, Salhan selalu bermain catur dengan bekas editor Suara Keadilan Fazallah Pit, Radzi The Star dan beberapa orang lagi. Aku suka tonton tapi tak berani main sebab aku terlalu berkira-kira untuk bergerak. Diam-diam aku muat turun permainan catur di iPad aku. Setakat ini aku masih bermain di 'level' rendah.

Catur sejarahnya bermula sejak awal abad ke enam lagi di Baratdaya India waktu empayar India kuno lagi, empayar Gupta. Menurut bahasa Sanskrit Caturangga bermaksud 'empat'. Mulanya dimain empat orang di empat sudut 64 petak. Akhirnya dimainkan dua orang sahaja. Sehinggalah Islam menguasai dunia termasuk Parsi, catur popular malah 'chess' dalam Bahasa Inggeris bersempena 'Shah' dalam Bahasa Parsi.

Tak payahlah aku nak terangkan catur ini bagaimana nak main, bagaimana kuda, askar, bishop, king, queen atau castle bergerak ye tak?

Tetapi dalam politik permainan seterusnya realiti kehidupan ada beberapa falsafah di dalam catur.

1) Kita akan menggerakkan askar dahulu dan agak kurang bersedih jika askar mati.
2) Askar akan cuba sampai ke hujung kerana di hujungnya dia akan diberi pilihan naik pangkat. Silap-silap boleh jadi Queen. Tetapi askar selalunya mati tengah medan.
3) Queen bebas berjalan ke mana-mana dengan berbagai arah. Memang 'queen' sebenarnya bersifat mengawal dan menyerang. Banyak pemimpin dan takhta jatuh kerana queen. Kalau Queen mati kesedihan sangat-sangat dirasa.
4) King boleh jalan berbagai arah tetapi setapak-setapak dan berhati-hati. Silap langkah, di'check' terus 'mate' dan hilang terus kerajaan. Barangkali permainan catur cuba menggambarkan betapa pentingnya pemimpin kerana seorang pemimpin mati akan hilanglah arah sebuah kerajaan. Walhal jika kita lihat realitinya, king hanya duduk diam. Bala tentera masih kuat dan boleh bergerak sendiri. Jika king mati sepatutnya boleh ditukar kepada king yang lain.
5) Kuda bergerak bentuk L. Pergerakan ini unik dan sukar diramal. Tetapi apa pun permainan ini bergantung kepada kepakaran pemain yang bijak menggunakan. Ada pemain hanya menggunakan askar sahaja, ada guna bishop untuk menawan.
6) Permainan catur hanya ada dua warna - hitam dan putih. Menang atau kalah. Permainan catur adalah seni menyusun strategi. Ia kotor di minda tetapi bersih di medan sebenar.

Hari ini percaturan politik kotor di minda dan jijik di medan sebenar.

3 comments:

Anonymous said...

sebelum ni saya pun suka main catur ni ... tapi sejak akhir-akhir ni asyik kalah jer ngan anak bungsu saya (lelaki 12 tahun) terasa culas nak main dah... nak buli mak diorang pun dah tak jalan...

kulupSakah said...

hihihihii

yanmaneee said...

air jordan
stephen curry shoes
off white shoes
hogan outlet
kd 12
nike sneakers
kobe 9
golden goose slide
longchamp
adidas flux