Monday, November 25, 2013

Apa agama?

Dua pemuda yang menjual buku bertanya kepada Sham yang sedang mempromosikan majalah Posto sama ada mereka berminat menjualnya atau tidak, "Ada unsur agama tak buku tu?"

Sham tanya "Agama tu apa?"

Dua pemuda sedikit susah hendak menjawab. Sham meninggalkan persoalan dan memberi isyarat untuk aku meneruskan.

"Apa yang kita lakukan sesaat tidak ada kaitan dengan agama?" Tanyaku. "Sekelip mata yang kita buat di manakah agama tidak terlibat ."

Dua pemuda senyum dan perlahan berkata serentak, "Betul bang..."

Aku tidak kisah jika tidak bersetuju denganku dan boleh sahaja kita berbincang panjang dengan dada lapang persoalan ini. Aku sendiri boleh melawan hujah yang aku ucapkan itu. Hahaha!
Ya! Apakah maksud agama bagi anda? Jenama? Apakah Rasulullah datang membawa sebuah agama berjenama Islam menggantikan agama-agama sebelumnya?

Apakah Islam itu maksudnya Sejahtera dari segi lughah atau konsep?
Bagaimana agama Hanif dan syariat Nabi Ibrahim?
Ad-Din adalah cara hidup.

Itu sahaja dulu.




1 comment:

C++ said...

Bhai Fendi @ PapaRON 97...

Adoi... mendalam sungguh lar.... sampaikan gua tak tau nak ulas gak.... Hahaha