Sunday, October 28, 2018

Tentang gerak hati; naluri

Bila melukis kartun, akan berlaku situasi karya aku akan meletup atau mungkin biasa saja sambutannya. Atau langsung tiada sambutan. Idea akan sentiasa datang tetapi bagaimana menggarapnya untuk menjadi sedap, aku kena banyak bertenang. Aku tak boleh gopoh terus campakkan idea atas kertas. Pada aku ia macam memasak. Ada tertibnya bagaimana menunggu minyak masak tu panas, baru masukkan rencah dan awas-awas. Kena tunggu bau naik, baru masukkan santan. Kena tahu pulak apa dia pecah minyak baru gulai akan menjadi. Sebab masak boleh masak, bahan dan rencah yang sama ada saja di tangan beberapa orang tukang masak tetapi bagaimana setiap daripada mereka melaksanakan tugas memasak itulah akan menunjukkan hasil yang berbeza.

Jangan main-main dengan keikhlasan. Ia boleh menjelma pada hasil kerja tangan kita. Cincai lain, buat dengan penuh sayang lain.

Selalunya bila melukis, kita ada gerak hati. Naluri dah berbisik karya yang ini akan meletup. Sengaja dibuat-buat biasanya tak menjadi. Kita diberi tanda awal dah. Jarang berlaku yang kita tak sangka itu menjadi dan meletup. Itu dah masuk bab lain. Bab ajaib.

Masuk bab ajaib, sakti lagilah jangan main-main atau jangan nak sedap perlekeh. Kau boleh gelak bila orang yang pandai baca firasat berkata sesuatu yang di luar fakta atau bukti konkrit. Kau kata tak logiklah, dia ni mabuklah. Sehinggalah kau alami baru kau tahu dan faham. Ada benda yang sukar dibuktikan sama ada teori sains mahupun nyata. Sebab kejadian ini penuh misteri. Turun naik nafas sendiri pun misteri, kan? Kat mana nafas, mana nufus, mana ampas mana tanapas...

Malah otak kita sendiri pun kita tak faham. Di mana tersimpannya memori. Dari mana ilham datang, bahagian mana ia singgah dan bila lupa ke celah gulung otak mana dia tersorok? Jantung berhenti berdegup kita pun mati. Tapi bila jantung kita diderma kepada seseorang, dia hidup pula. Mengapa semasa ia pada kita, kita mati? Ah, sudah!

Seluruh umat manusia ini jika disatukan segala ilmu yang ada di dada mereka, tetap tidak mampu mencipta sebuah nyawa dan jiwa yang lengkap dengan kitaran hidup matinya. Jadi, nak sanggah sesuatu ilmu pun kena tahu dulu, apa yang kita tahu?


Bruges, Brugge di Belgium

Siapa sebenarnya yang memilik kota ini?

2 comments:

C++ said...

Bhai Lup...

Kota tu milik Mappadulung Panglima Bugis... hahaha

Anonymous said...

Hati sering berkata
Minda sering berputar tentang ujub
Naluri ye Naluri dan sifat belas
Pelaksana?
Apa itu pelaksana pelaksana an
Tindakbalas tubuh gerakan gerakan spontaneous
Litrik Litrik yang megalir
Getaran getaran rangsangan
Gelombang Naluri
Gelombang nafsu
Gelombang ingin tahu
Gelombang Hasrat hati
Gelombang buah fikiran
Dan kelakuan tika itu itu
Adalah pelaksanaannya
Berupa kata kata atau sebagainya