Sunday, November 22, 2009

2012..

"Dr Wahab Bee ditangkap lagi"
"Ah! Kena lagi" bisik aku melihat tajuk berita online di skrin notebook aku yang sebesar kotak mancis. "Dah dua kali minggu ni!"..
Pelayan yang mengambil pesananku tadi tiba lalu meletakkan secawan susu hitam di atas meja.
"Apa pula kesalahan kali ini?" tanya aku pada diri sendiri. Aku menguis skrin untuk melihat berita selanjutnya dan..

"Auww! Cit! Cinajib!" air susu hitam yang kuhirup masih panas rupanya. Bibirku berdenyut bagai disengat tebuan.

"Lotong! Lotong!" jerit satu suara seperti dalam kecemasan dari arah luar bar itu. Aku terkejut dan bingkas bangun. Orang-orang di dalam bar seakan tidak mendengar dan kalau dengar pun tidak mahu ambil pusing. Aku sempat menjeling pada seorang tua yang sibuk menghisap paip sembari mencium pasangannya yang jauh lebih muda. Geli! Getik! Macam bapa kambing mencium putik nangka. Orang tua ini selalunya kulihat siang dengan orang lain dan malam dengan pasangan yang lain. Selalu juga wajahnya tersiar di dada akhbar kononnya menderma ke sana sini dan bermacam kerja-kerja kebajikan lagi. Aku terus meluru ke luar mendapatkan suara menjerit meminta bantuan tadi.

Seorang manusia bermisai berjanggut dan memakai skirt kelihatan lemah meronta-ronta. Dua manusia bertubuh kecil tetapi keras, berdada benjol merebahkan si misai ini. Bergegar dua benjolan daging dadanya ketika menjatuhkan si misai. Skirt si misai dikoyak. Si misai menjerit lemah tak daya melawan. Air matanya meleleh. Dan....aku memalingkan muka kerana tak sanggup melihat. Orang lalu lalang tidak menghiraukannya.

Dua manusia berwajah ayu, bertubuh kecil dan berdada benjol itu pantas menyarungkan seluarnya semula. Salah seorang dari mereka menyeluk saku dan mengeluarkan sehelai dua wang kertas dan diselitkan di celah dada si misai yang hanya mampu menangis tersedu-sedu. Mereka berdua berlalu meninggalkan tempat ini. Aku semacam kenal wajah salah seorang dari mereka. Langkah lenggok kerasnya juga seperti aku kenal. Barangkali dia anak seorang pemimpin tersohor tanah leluhur ini.

"Tuan! Lotong tuan! Di sini ada kecemasan!" jerit aku pada dua orang berpakaian seragam keselamatan. Dua pegawai penguasa yang baru keluar dari kedai tikam nombor itu datang mendapatkan aku.
"Tengok tu Tuan! Dia dianu tadi. Saya seperti kenal dengan salah seorang dari dua penganu tadi. Macam anak Datuk....."

"Kamu biar betul? Jangan cakap benar. Berani kamu membenar ya?" kata salah seorang pegawai penguasa.

"Benar Tuan!". "Ramai orang nampak tadi!" kata aku.

Pegawai tersebut bertanyakan kepada orang yang lalu lalang. Masing-masing mengaku tidak nampak. Salah seorang pegawai penguasa yang tubuhnya lebih boyot masuk ke dalam bar yang aku minum tadi. Beberapa ketika kemudian dia keluar mengatakan tiada sesiapa nampak apa yang berlaku.

"Nampaknya kamu bercakap benar!" katanya.

Aku naik berang. "Saya bersumpah saya nampak Tuan. Saya bersumpah saya bercakap benar!".

Pegawai boyot tersebut mendapatkan si misai yang masih tersedu-sedu. Skirt pendeknya masih terselak.

"Kenapa kamu?" tanya si boyot. Si misai enggan menjawab. Dia hanya menggelengkan kepalanya. Sedunya makin kuat. Setelah dipujuk agak lama, barulah dia menjawab, "Gua menangis kerana cincin gua hilang." Dia kembali menangis.

"Hey! Bukankah kau dianu tadi?" kataku. Pelik.

"Bila? Mana ada? Cincin gua dirampok tadi. Itu mama gua yang belikan untuk gua. Hadiah hari jadi. Tapi dah hilang! Waa!" kata si misai.

"Betul kamu tak dianu?" tanya pegawai penguasa.

"Sumpah tidak!" jawabnya.

Muka aku terasa seperti disiat. Bera!
Dua pegawai penguasa ini merapati aku dan mengilas tanganku. Aku meronta-ronta. Si boyot menggari tanganku dengan kasar dan mereka menolakku ke kereta peronda.

"Kurang ajar! Pembenar! Berani kamu berkelakuan biadab!"

Aku ditahan di rumah pasung. Dilokap yang sama dengan Dr Wahab Bee dan atas kesalahan yang sama juga- BERCAKAP BENAR!

7 comments:

aku said...

hahaha
gua suka cita lu ni..

author faethal said...

Wakakaka!!
Hawau lu KulupSakah!
Terkena gua..

roslaini saad said...

tak faham...fiksyen ke ni...

Edyes said...

kekeke...

yang paling aku tak paham, tajuknya...

kekeke...

link aku jangan lupa bro..

Ahli *** Beaufort said...

Maknanya,smua kebenaran dipalsukn,segala kpalsuan dbenarkn,maka tnggula khncuran dunia hari kiamat

maun said...

Negaraku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

kulupSakah said...

kakakakakakakaka!!