Thursday, November 5, 2009

politik gusti laga lembu


sebelum baca ni, iklan sikit! kartun terbaru aku di sini


rowdy roddy piper

kecik2 dulu aku memang minat gile kat gusti. Oleh kerana rumah aku tak dapat channel 2 rtm sebab lokasi berdekatan bukit, maka bila ada wrestling je aku dengan apak bertandang ke rumah jiran. Kadang2 sampai ke rumah jiran cina. Hah! Apak aku memang disenangi jiran2 malah di kalangan jiran2 cina, apak paling popular sebab peramah. Aku tak boleh tanding keperamahan tu sampai sekarang. (woi cerita gustilah bukan membebel pasal lain..fokus pada tajuk)

Masa tingkatan 2 aku pernah dapat karangan terbaik Bahasa Melayu apabila cikgu suruh buat karangan "Sukan Yang Paling Saya Minati'. Aku bantai tulis pasal wrestling..hahaha!
mana tak baguih, aku bantai tulis pasal teknik-teknik gusti seperti clothesline, piledriver, DDT, legdrop mahu pun scorpion leg lock. Aku bongkar gelaran dan nama samaran seperti Junkyard Dog, Greg The Hammer Valentine atau Rowdy Roody Piper sampailah ke jenis permainan seperti "Loser leaves town", 'Loser lose-hair" dan macam-macam. sesetengah teknik ni dah pun aku cuba sendiri dengan sparring partner aku- Arip sepupu aku yang sama minat. Kami bikin talipinggang sendiri dan kami bertarung. Selalunya aku memilih untuk dibelasah dan bukan membelasah.
Sebab masa tu aku dah curi2 baca majalah wrestling versi Inggeris (nak harap bahasa melayu, beritanya lambat). aku memang gila gusti. Roddy Piper dan Bret Hit Man Hart idola aku. Dengan t-shirt "Hotrod", skirt Scotland dan pasukan pancaragam bermain bagpipe, Roddy Piper memang cool. Yeah! The real men wears skirt! Gila babinya aku suka. Bret Hart macho dengan suit black-pink dan kaca mata hitam. Diberi gelaran "Excellence of Execution', Bret Hart selalu lakukan gerakan2 teknikal luar jangka. High Risk Maneuver!...dan kunci kakinya yang diberi nama "Sharpshooter" menggerunkan musuh.

Sampai sekarang aku sesekali akan buka youtube dan tonton perlawanan2 klasik. Tapi la ni aku dah tak minat sebab gusti dah makin teruk dan hanya glamer saja. wanita dieksploitasikan dengan penampilan yang seksi ala model playboy. Aku geli (tak stimlah)

Sebenarnya gusti adalah gelanggang sarkis ala laga lembu. Di situlah falsafahpolitik diterjemahkan. Ada babak adu domba mencerca lawan, wanita menjadi mangsa (disebut valet), memburu gelaran dan kedudukan (apa sangatlah talipinggang ye tak?), lakonan melampau (overacting), over exaggrate (tokok tambah yang melampau), ada sorak dan maki hamun penyokong dan pembenci, pengadil yang berat sebelah tak nampak geng jahat mengelat (cineke), kadang2 musuh jadi kawan dan kawan jadi musuh. Malah dalam permainan "Battle Royal' iaitu beramai2 bertarung atas gelanggang dan mencampakkan lawan ke luar gelanggang sehingga yang paling akhir berada di atas gelanggang adalah simbolik permainan politik yang mementingkan diri sendiri sehingga sanggup melempar kawan seperjuangan. "everybody for himself'..

Yang kesian, pakcik makcik atau penyokong yang ternganga percaya bulat-bulat lakonan "penggusti-penggusti" politik tanahair!

11 comments:

uncle gedek said...

Ada orang cakap politik tu macam sate... "cocok-cocok, bakar-bakar, kipas-kipas..."

aku said...

pusing kot mana pun, hulk hogan menang..
siap dpt bini mancho man.

Alia Zahra said...

betul tu lup ... memang gusti sekarang tak macam dulu ..

kawe suka dingo warrior :-)

benludin said...

gusti dgn bini juga best

benludin said...

nasi tambah...
zunar jr. in the making..

sang kegelapan said...

kawe rindu nk jupo jack the snake! idup ke idok lagi ulo dia lup?

kulupSakah said...

gedek!,
sapa jadi ketupat?

aku,
mula2 lembik pastu tetiba je Hogan ketar naik syeikh..kartun betul!

zx,
dingo warrior di world class wrestling-pindah wwf jadi ultimate warrior, sebelum tu nama dia Rock berpasangan denga Flash (Sting) dengan nama "the Blade Runner"..haha! terer tak aku?

benludin,
ada pengadil tak?
ops..apa? Zunar jr? hahaha..o no! Ronasina senior!

sang kegelapan,
jake the snake robert is really something, tapi dia dah tua dan gemuk sekarang..sesekali muncul buat lawan sebagai undangan..nampak sangat dah pewai!

Alia Zahra said...

omak aii .. hang kompem hardcore wrestlin wakakaka

respek!!

ubilepih said...

keh penah terdengar pasal gusti lembik..apemende tu...

Anonymous said...

the hart foundation bro...

Term Papers said...

The text is really interesting to read but the wear the guy wearing in the post is amusing.