Tuesday, August 28, 2012

Seniman menangis

Dulu aku sangat kagum dengan beberapa seniman. Aku beli karya mereka, buku-lagu-puisi-lukisan malah aku ikuti dengan kagum perkembangan mereka di media. Aku mahu jadi macam mereka. Kadang-kadang aksi aku pun dah macam mereka.
Sesekali aku berpeluang jumpa mereka sama ada di program atau di tempat awam. Adakalanya duduk semeja. Ya! Ada di antara mereka agak kerel dan macam bagus. Layan kita yang mengagumi mereka pun hendak tak hendak aje. Kadang-kadang aku tengok ada pengkagum mereka yang datang dari jauh dan hendak bergambar mereka layan dengan ek. Agaknya seniman memang kena nampak serius sentiasa kot supaya kesenimanan tetap terpelihara.
Aku kagum dengan arwah Loloq dan Pyanhabib yang tak memilih sesiapa untuk bersahabat dan mereka meraikan kenalan.
Hari ini dengan keadaan semasa negara yang penuh kebejatan dan seniman-seniman idola aku ini yang kononnya seniman tapi terus tak sedar, menikus, senyap sebab takut tak dapat Datuk atau takut pingat Datuk ditarik semula... Aku ucapkan Pi mampuihlah sama korang!
Sial! Dulu bukan main ek! Hari ini sesekali masuk tv membodek mengampu,
Hakkk ptuihhhh!
Aku bakar karya korang!

No comments: