Thursday, December 27, 2012

lagi pemanas menuju #KL112

http://mediaperak.net/2012/12/21/pelancaran-buku-koleksi-kartun-satira-rakyat/
berkhemah sambil membaca Negaraku

Industri kartun dan komik tanahair bergenre satira politik bertambah meriah apabila muncul sebuah lagi buku kartun bertajuk ’Negaraku’ karya kartunis Ronasina. Dengan bertemakan ‘koleksi kartun satira rakyat’, buku hasil karya bekas editor majalah Gedung Kartun terbitan Sepakat Efektif Sdn Bhd (telah diharamkan) ini mampu mencuit hati dengan lukisan dan tulisan yang sinis, pedas dan berani. Isu yang digarap adalah isu nasional seperti kemiskinan, rasuah, penyelewengan kuasa, tangkapan tanpa bicara, pembunuhan kejam terhadap mangsa tahanan serta kerenah lucu ahli politik tanahair khususnya dari pihak parti pemerintah.
“Sebagai kartunis, saya menyampaikan keluh-kesah suara rakyat terhadap kebejatan sosial serta kezaliman pemerintah melalui lakaran kartun. Seniman dan karyawan punya peranan masing-masing untuk menyedarkan rakyat terhadap apa yang berlaku sekarang. Buku Negaraku ini adalah antara koleksi kartun dan tulisan humor saya untuk memberi peluang rakyat menilai seterusnya berfikir dengan waras akan kebenarannya.” ujar Ronasina yang juga pernah melukis dan menulis di akhbar portal online Merdekareview.com.
Kulit muka hadapan dan belakang buku ini dihiasi dengan lukisan kartun perhimpunan rakyat di Dataran Merdeka dengan dihadiri oleh rakyat Malaysia berbagai lapisan bangsa. Setebal 96 muka surat, buku ini juga turut memuatkan cerpen sempena Bersih 2.0 dahulu bertajuk ‘Hikayat Penyakit Kuning’ dan ‘Kak Ijat Kampung Lembah’ yang menceritakan seorang wanita berasa sedih apabila penduduk kampung sering mentertawakan dirinya yang mempunyai hobi pelik bermain dengan lembu-lembu ternakannya.
Menurut kartunis Ronasina lagi, “Sedikit perbezaan berbanding buku kartun politik pengkarya lain, saya turut juga melukis drama empat muka surat bertajuk ‘Suatu Hari di Lebuhraya’ mengisahkan tiga lelaki upahan sedang menunggu ketibaan bas Jelajah Merdeka Rakyat untuk dibalingkan batu, cat merah dan kayu. Walaupun ia sebuah cerita rekaan tetapi isu yang diselitkan amat kita ketahui dan tidak dapat disangkal kebenarannya. Selain itu, drama lima muka surat Bomoh Puaka juga adalah kisah sinis tentang pemimpin yang gemar berurusan dengan bomoh demi mengekalkan kuasa.”
Kartunis Ronasina, 39 tahun yang juga aktif dengan persembahan pentas seperti membaca sajak dan mengacara majlis ini turut juga mencuit pembaca dengan lakaran yang diambil dari babak filem-filem P.Ramlee  dan diubah mengikut senario politik semasa seperti adegan di dalam filem Ali Baba Bujang Lapok di mana ketua penyamun berbasikal menuju gua yang penuh harta karun diikuti penyamun-penyamun yang lain. Wajah ketua penyamun dan penyamun-penyamun itu diubah kepada wajah karikatur pemimpin negara sedang mengendong harta rompakan. Selain itu ada juga lakaran trio Seniman Bujang Lapok berbasikal sambil menyanyi dengan wajah yang diubah kepada ahli politik tanahair, babak di dalam filem Pendekar Bujang Lapok dan lain-lain lagi. Ada juga lukisan aktres Marilyn Monroe, potret Monalisa, patung Statue Of Liberty dan lain-lain yang berimejkan suasana politik Malaysia. Pendek kata, buku koleksi kartunNegaraku ini mempunyai keistimewaannya tersendiri yang sesuai dimiliki oleh rakyat Malaysia yang cintakan ilmu dan berfikiran positif.
Buku terbitan Anak Kunci Production yang berharga RM25.00 ini boleh dipesan melalui


***Sumber Berita Dari: http://mediaperak.net/2012/12/21/pelancaran-buku-koleksi-kartun-satira-rakyat/

4 comments:

Anonymous said...

Heya i am for the first time here. I came across this board and I to
find It truly helpful & it helped me out much. I am hoping
to present something again and help others like you aided me.
Here is my website :: Home Design

Anonymous said...

Hi friends, how is the whole thing, and what you desire to say regarding this article, in my view its in fact awesome
for me.
Take a look at my site manila call center

Anonymous said...

Hello! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to check it out.
I'm definitely enjoying the information. I'm book-marking and
will be tweeting this to my followers! Outstanding blog and brilliant style and design.


my web-site Diablo III

Anonymous said...

I hardly drop remarks, however i did some searching and wound up here "lagi pemanas menuju #KL112".

And I do have 2 questions for you if you do not mind. Could it
be just me or does it appear like a few of these remarks look like they are
written by brain dead people? :-P And, if you are writing on other
social sites, I'd like to keep up with anything new you have to post. Would you list of every one of all your public pages like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?

Here is my web site: xxx pussy free