Tuesday, January 5, 2016

Qu Puteh ada kaitan Puteri Gunung Ledang?

Kisah dua syarat Qu Puteh ke atas KAFA bukanlah hal hebat yang perlu diperbesarkan. Ia bukan seperti kisah legenda Puteri Gunung Ledang yang meletakkan tujuh syarat pelik untuk Sultan Mahmud penuhi jika mahu memperisterikan dirinya. Syarat ganjil Puteri Gunung Ledang sebenarnya sendiri adalah suatu penolakan. Tidak wujud perasaan cinta.
Tujuh syarat pelik Puteri Gunung Ledang adalah kubu yang dibina untuk menutup terus peluang Sultan yang bercita-cita memilikinya.
Manakala syarat Qu Puteh adalah sebuah tawaran untuk mengikat sebuah tali percintaan yang menjanjikan situasi sama-sama menang. Jika sama-sama setuju, hati sudah suka sama suka apalah ada pada nama, boleh sahaja ditukar. Andai cinta sudah berpaut, merah jambu itu romantik! Jangan kata wang tidak selalunya boleh membeli cinta. Jangan! Cinta boleh datang bertemankan wang.

Ini sebahagian petikan. Baca awal dan akhirnya di http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2016/01/06/qu-puteh-dan-kafa-bukan-hikayat-puteri-gunung-ledang/

1 comment:

Anonymous said...

Qu Puteh Warrior. Lepas ni semua pemain2 bola kelantan akan lebih putih.