Friday, March 23, 2012

Pada suatu malam yang pekat lagi dingin di sebuah negara yang asing lagi bucuk....

Sunyi. 1.30 pagi. An-Nur dan Sham sudah tidur. Aku dalam gelap. Selesema. Baharu siap menaip sebuah cerpen. Aku sudah mula menulis kembali. Serius dan humor. Aku suka humor tetapi aku puas dengan penulisan serius. Seperti melukis komik, aku lebih puas dengan komik serius cuma aku tak ada punya masa untuk melukis. Komik-komik Rimau, Belot dan macam-macam tajuk lagi tersadai begitu saja. Juga buku Universiti Kaki Lima yang sepatutnya dicetak tahun lepas terbiar. Semua aku nak buat. Menulis novel baru suku. Terbengkalai juga. Berangan nak buat buku pasal seorang ayah dengan catatan untuk dua anak istimewanya. Tak bergerak lagi....
Di sini aku mula satu-satu semula...kumpul apa yang ada...macam-macam plan ni. Skrip teater, filem, komik, artikel...
Boleh berjaya ke? Aku tahu aku banyak idea.
Masalahnya aku sangat pemalas. Itu saja.
Malas...
Entry ini pun bukan ada apa-apa makna. Tulis saja je layan malas. Sebab Anwaruddin dok hantar kat wall fb aku tak sabar nak baca apa entry aku. Dia suruh aku tulis pasal wahabi, sunni dan syiah. Tunggulah.
Aku belum kenal lagi ketiga-tiga awek tu. Siapa sunny, anak siapa syiah dan budak mana wahabi nih?
Kau layanlah tulisan ini dulu Anwaruddin....
Sebab setahu aku Wahab itu salah satu nama Allah-Sang Kurnia.
Sunni itu ahli sunnah wal jamaah- aliran yang menggariskan iman, islam dan ehsan sebagai cabang ilmu dan ketiga ilmu ini disimpan di dalam feqah untuk islam, tauhid dan usuluddin untuk iman dan tassawuf untuk ehsan. Ahli sunnah wal jamaah menganggap cabang ilmu ini fardhu ain dan berdosa tak tuntut ketiga cabang ilmu ini. Haha! Orang kita anggap fardhu ain tu kelas mengaji quran je....
Syiah- dikatakan taksub dengan Ali. Di Malaysia Syiah sesat, maknanya seluruh Iran sesat..hahaha! Majoriti rakyat Iran masuk neraka...
Nantilah..ada masa aku tulis bab ni..
Aku bukan pandai sangat.


Anwaruddin : habis tu abang aliran apa? Syiah ke Sunni? Atau Wahabi?
Aku : aku aliran vokasional masa sekolah dulu

2 comments:

Abang Sayang said...

Skandal NFC - Bukti Jelas Bahawa Wanita2 UMNO Bukan Ibu2 Yang 'berguna' kepada generasi baru..
1~http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=33143
2~http://forum.mykmu.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=65624


Transformasi Palsu - Generasi Muda Terengganu Generasi Terbodoh Sepanjang Zaman( Sumpah Aku Takkan Undi BN Walaupun Aku Ahli UMNO )
(Bukti kukuh)
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/v1/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3155



Mahasiswa2 Malaysia Bodoh2 Dan Tolol2 ( Kejam Dan Teraniaya ).. Bodohnya Aku Kalau Aku Terus Berjuang Untuk UMNO
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=31913&postdays=0&postorder=asc&start=0
2 ~ http://forum.mykmu.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=65445
3 ~ http://mforum.cari.com.my/viewthread.php?tid=639811
4 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22139#486542
5 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28011.html
6 ~ http://www.selatanonline.net/v1/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3151
7 ~ http://www.ehoza.com/v4/forum/forumdisplay.php?270-Isu-Semasa-2011&s=63a289413c17d2b7384748ad617318aa

Anonymous said...

Hi, guantanamera121212