Friday, April 25, 2014

16 tahun Reformasi dan mutu pemilihan PKR

16 tahun Reformasi dan mutu pemilihan PKR 
oleh Ronasina
 

Demokrasi, keterbukaan, meraikan perbezaan, kebebasan bersuara antara agenda gagasan reformasi 98 yang mempunyai iltizam kuat mengangkat hak asasi manusia. Karamah Insaniah katanya, iaitu setiap manusia mempunyai kemuliaannya. Gelombang prahara reformasi respon dari pemecatan Anwar Ibrahim dari takhta Timbalan Perdana Menteri Malaysia pada September 1998 dengan tuduhan liwat tidak masuk akal itu terus bergerak ke hadapan melibas satu demi satu kubu pemerintah sehingga memaksa Perdana Menteri Dr Mahathir berundur. Untuk melenturkan ribut yang makin hari makin ganas, Dr Mahathir yang mula paranoid kehilangan kuasa langsung sahaja meluluskan pendaftaran gerakan ini sebagai sebuah parti politik yang berorganisasi dan terikat dengan peraturan perlembagaan. Api reformasi yang menggelegak marak dengan helah licik Mahathir berjaya disejukkan. Parti politik jika hendak merebut kuasa mestilah melalui jalan halal; pilihanraya. Dan kemarahan rakyat ini perlu diarahkan ke situ untuk diperukkan. Di gelanggang pilihanraya, gelanggang bacul bagi diktator kuku besi berlindung.

Fasa baru pun bermula. Parti Keadilan Nasional (keADILan)) pun mendewasa. Dengan prinsip mendukung agenda reformasi parti ini melalui zaman gelap dan terangnya. Percantuman dengan Parti Rakyat Malaysia (PRM) menjadikan Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) semakin menggugat. Keluar dari penjara, Anwar Ibrahim terus jadi mimpi yang menakutkan Umno dan Barisan Nasional (BN). Ramai pemimpin BN lebih-lebih lagi yang sudah tak bertaring menyertai KEADILAN. Pilihanraya Umum 2008 menang besar dan bersama Parti Islam SeMalaysia (PAS) dan Parti Tindakan Demokratik (DAP) membentuk Pakatan Rakyat (PR). Yang keluar ramai, yang masuk pun ramai. Lumrah politik di Malaysia. Biasalah, di mana kita boleh jumpa watak-watak seperti Ibrahim Ali, Zulkifli Nordin atau Nallakurapan yang bebas sewenang-wenangnya berlawak ganas jika tidak di negara tercinta ini?

Tidak perlu banyak berbasa-basi mari kita perhatikan Pemilihan KEADILAN 2014 ini. Mari kita lihat anggota parti itu khususnya pimpinan peringkat tertinggi menterjemahkan demokrasi, keterbukaan, kebebasan bersuara, meraikan perbezaan dan penghayatan zat reformasi selepas 16 tahun tekak perit menjerit kalimah keramat itu. Oh! Telah banyak didebatkan apakah reformasi itu maksudnya hanya laungan atau apakah reformasi lebih dari pekikan, demonstrasi jalanan, pembangunan jasad dan rohani? Sehingga asal adanya pemilihan maka berebutlah kelompok situ dan sini mendabik dada mendefinisikan semula maksud reformasi dan sudah tentulah sebenarnya ia untuk menyelitkan mesej bahawa kelompok merekalah pembawa obor reformasi sebenarnya.

'Cai' dan 'Kartel' 

Tidak ada masalah jika pertandingan jawatan berlaku sehingga tiga penjuru malah lebih. Ini demokrasi. Pembaharuan yang dibawa KEADILAN iaitu satu anggota (ahli) satu undi dan bukan lagi menghantar perwakilan untuk mengundi juga adalah suatu reformasi. Berani walaupun ada anggota masih belum cerdik, dalam keadaan tak tahu apa-apa terlibat dengan konspirasi pimpinan untuk mengundi 'cai' mana. Cai, kartel, pasukan dibentuk dengan nawaitu meneruskan perubahan. Membawa politik baru canang mereka. Sangat demokratik, sangat cantik di atas kertas. Tetapi sebaliknya telah berlaku. Menyerang peribadi, kempen memburuk-burukkan lawan, pendewaan mula berlaku di cabang-cabang, ranting-ranting sehingga ke kedai kopi. Di dunia maya, akaun-akaun palsu facebook dan twitter dicipta untuk menyebar fitnah dan membogelkan pesaing. Apakah mahu menuding ini semua kerja 'cybertrooper' Umno? Penelanjangan ini sebenarnya memberikan buah-buah percuma dan bonus untuk BN meneruskan kerja mereka. 
Persaingan sihat atas semangat reformasi yang ditanam 16 tahun hanya ada pada teori tetapi amalinya boleh kita rujuk di tong sampah. Jika semangat ini dipraktikkan untuk menyerang BN sudah lama BN terbungkang ke longkang. 
Pemimpin yang bertanding harus menghadam zat reformasi. Mendidik penyokong bukan memasang pengampu. Merancang visi dan misi bukan menghidang ilusi dan mimpi.

Anwar ke penjara
Kata seorang dari barisan peguam Anwar Ibrahim, dalam tempoh sebulan ini Anwar mungkin ke penjara. Tidak nampak tanda-tanda 'tidak akan masuk' menurut pemerhatian mereka. Sebab itulah Anwar tarik diri dari bertanding Presiden. Jentera penerangan masih gagal turun ke setiap cabang sehingga ada anggota yang masih terpinga-pinga tidak tahu. Perancangan apa hendak dilakukan apabila Anwar mendekam di penjara masih tak dibuat. Pimpinan sibuk berkempen, kata peguam ini. Dari satu sudut mungkin betul, Anwar ikon reformasi. Parti ini hidup atas semangat itu. Suamnya sambutan kempen Reformasi 2.0 seolah barisan pimpinan mula memikirkan 'survival' tanpa Anwar. Dari sudut lain pula harus juga diingat hari ini perjuangan parti mesti lebih besar daripada sosok individu Anwar. Benar kezaliman terhadap Anwar adalah simbol kezaliman pemerintah terhadap rakyat tetapi parti mesti bergerak lebih panjang membela rakyat tertindas. Mentelah pula hari ini sudah jadi kerajaan negeri. 
 
Budaya PKR, bukan lagi budaya Umno
Selalu kita dengar "PKR (KEADILAN) ini asalnya dari Umno, budaya Umno tetap juga dibawa". Ini sebenarnya tanggapan salah yang wajib hari ini kita buang jauh-jauh. Selepas 16 tahun reformasi, kita patut lupakan Umno dan bayangnya. Umno adalah bencana petaka. Ia bukan budaya. Jangan kaitkan lagi Umno dengan budaya di dalam KEADILAN. Budaya di dalam KEADILAN adalah budaya yang dicipta anggota parti itu sendiri. Jangan sebut Umno lagi. Budaya adu domba, cai-mengecai, pukul curi, akaun palsu wajib kita gelar 'Budaya PKR'. Lupakan Umno. Kita sebut 'budaya PKR'. Jika Umno, PAS, DAP dan parti lain mengamalkan budaya yang disebutkan tadi, maka kita wajib menyebut mereka sudah dijangkiti 'Budaya PKR'.


Pertandingan untuk memilih
Sewajarnya calon yang bertanding serta anggota yang memilih mengambil kesempatan ini untuk menunjukkan model politik baru. Persaingan adalah sesuatu yang sihat. Konsepnya memilih yang terbaik dari yang terbaik untuk meneruskan perjuangan, selepas itu luruskan saf dan teruskan kerja, Bukan mencipta musuh baru di dalam kapal, menganggap kawan sendiri akan menggugat, membogelkan keaiban peribadi; prinsip yang selama ini ditegakkan. Slogan "Lawan Tetap Lawan" dipraktikkan sungguh-sungguh kepada kawan sendiri demi mencari kedudukan. Jadi, apa kesudahannya selepas keputusan keluar akhirnya nanti? Bagaimana kemenangan terjadi dengan barisan 'cai' yang berbeza? Bersalam semula dalam keadaan sama-sama telanjang? Maka teringatlah kita dengan gurindam dulu-dulu;

Cai kecucai
nangka condong
siapa duduk berjuntai
disambar buaya kodong 




*Ronasina adalah penulis, kartunis, pelukis, penerbit dan aktivis bebas

3 comments:

Libang Libu said...

Yob,

miker ini udah roper ahli PKR.

byk benor posting pasei PKR ni.

kakakah!

kulupSakah said...

Ok le tu kihkih

Anonymous said...

Great blog here! Also your site loads up fast! Whhat host are you using?
Can I get your affiliate linhk to your host? I wish my web site loaded uup as
fast as yours lol