Saturday, February 14, 2015

Anwar: Gagal di luar, menang di dalam.

Anwar: Gagal di luar, menang di dalam
Oleh Ronasina

Ini bukan lagi 1998. Tiada lautan manusia beri respon spontan memprotes di jalanraya apabila Timbalan Perdana Menteri dipecat dengan tuduhan rasuah serta salahlaku moral. Yang turun dengan gema laungan slogan Re-For-Ma-Si dulu adalah rakyat. Parti Islam SeMalaysia (PAS) walaupun memerintah Kelantan waktu itu masih belum mampu menarik minat rakyat seluruh Malaysia. Parti Tindakan Demokratik (DAP) hanya mahu menjadi pembangkang yang baik dan belum terbayang akan mampu mentadbir Pulau Pinang.
Masuknya Anwar Ibrahim ke jeriji besi Sungai Buloh selama lima tahun bermula10 Februari 2015 lalu atas hukuman kononnya didapati bersalah meliwat Saiful Bukhari Azlan kali ini dalam keadaan partinya Parti Keadilan Rakyat (PKR) bersama PAS dan DAP berjaya menakluki tiga negeri di dalam Malaysia. Masuknya Anwar Ibrahim kali ini dalam keadaan pendukung di sampingnya sudah bergelar Yang Berhormat dan dalam keadaan mereka sudah duduk di kerusi-kerusi empuk memegang jawatan penting tidak kira dalam kerajaan negeri, kerajaan tempatan, menjadi pegawai khas ataupun ahli lembaga pengarah syarikat kerajaan negeri.

Tidak ramai bergelar Yang Berhormat pada 1998. Mereka hanya terdiri dari ahli parti dari komponen Barisan Nasional, dari parti pembangkang, aktivis NGO dan individu yang bersimpati. Dari situlah gerakan bermula. Menggunakan nota, telefon dan sistem pesanan ringkas segala maklumat program disampaikan. Aktivis tanpa gaji merancang keliling negara menghasut. Kemudian perakam tanpa gaji menyalin dalam bentuk kaset, pita video dan video cakera padat. Yang menulis buat risalah, samidzat, majalah dan akhbar. Seniman berpuisi, berteater. Ini semua dibuat dengan semangat melawan kezaliman, tanpa disuruh sesiapa. Dalam gerakan reformasi apa saja kaedah, apa juga media digunakan untuk memberi penerangan kepada rakyat hatta di dalam teksi, majlis-majlis kenduri sehinggalah contengan di dalam tandas. Semua meraikan pelbagai kaedah tidak seperti hari ini banyak sangat tak bolehnya konon alasan tidak selari dengan garis parti, kaedah ini tidak bijaklah serta bermacam-macam teori pandai- memandai untuk menghalalkan kebaculan sendiri. Memang protes jalanraya bukanlah satu kaedah sahaja dan belum tentu berjaya tetapi apa usaha lain yang  mampu dianjurkan dari pakar teori bijak pandai ini? Protes jalanrayalah yang banyak mengubah lanskap politik hari ini jika diteliti kronologinya. Pada era reformasi 1998 grafiti mengutuk pemimpin negara banyak kelihatan di dinding bangunan sekitar kota Kuala Lumpur. Laman web Mahazalim, Mahafiraun menjadi pelepas dahaga. Akhbar Harakah dicari. Sehinggalah Mahathir Mohamad rasa tergugat dan bertindak ganas mengharamkan, menyekat apa juga pengedaran maklumat dengan menggunakan akta akta. Aktivis dan ahli parti yang lantang ditahan tanpa bicara menggunakan ISA. Ternyata akta drakonian itu berkesan. Purata enam dari sepuluh yang dikurung akan berpaling dan kembali menyokong kerajaan. Dua akan jadi neutral, satu hanya menjadi ahli pasif. Hanya seorang yang kekal.

Hari ini ada satu lagi penyakit yang menyekat gerakan reformasi dari meledak seperti 1998 iaitulah penyakit yang dinyatakan tadi- kedudukan dan pangkat. Anwar yang sebelum ini berkeliling negara berkempen agar penyokong mengundi mereka dan kemudiannya mereka menang, dan mereka mendapat kedudukan, kemudian mereka jugalah yang sering menempel di mana sahaja Anwar berada, bertempik reformasi dengan kuat di sebelah Anwar, kemudian setiap kali berbual akan mahu mengaitkan diri dengan Anwar, sering ada dalam 'frame' bersama Anwar; senyap menikus dan sibuk dengan urusan lain. Aneh wal ajaib! Mana perginya ahli parti yang berbondong bondong dalam bas bikin kecoh sewaktu pemilihan parti? Ke mana sembunyi mereka yang membaling kerusi, bertumbuk sehingga cedera untuk merebut jawatan dalam hirarki parti tidak kira peringkat pusat mahupun peringkat cabang? Siapa mereka dan di belakang semua itu adalah suatu teka teki yang ada jawaban jika kita singkap betul betul.

Kita lihat pula hubungan Pakatan Rakyat. Di sini lebih besar punca lesunya gerakan membela Anwar Ibrahim tahun 2015. Pertelagahan sesama parti dalam penserikatan Pakatan Rakyat membunuh senyap keyakinan rakyat lebih-lebih lagi PAS. Perang di alam siber menghentam PAS sebenarnya memberi kesan yang tidak kecil. Penyokong Anwar sering membantai apabila PAS dan pemimpinnya bertindak tidak selari dengan semangat Pakatan Rakyat sedangkan ada isu awalnya dicetuskan sendiri oleh Anwar. Sebaliknya penyokong Anwar tetap beranggapan apa sahaja perbuatan Anwar adalah betul dan terbaik untuk menguatkan Pakatan Rakyat walaupun tidak berbincang terlebih dahulu dengan rakan Pakatan Rakyat yang lain. Kajang Move adalah satu contoh projek gagal Anwar yang merosakkan Pakatan Rakyat. Parti lain terpaksa membasuh tahi yang telah diberakkan. Terpaksa menyokong dalam keadaan terpinga-pinga. Konspirasi menyingkirkan Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim juga adalah tahi besar membuat PAS terjepit dan terpaksa menyokong demi semangat Pakatan Rakyat. Anwar dan juak-juaknya yang berkonspirasi pandai meletakkan beban kepada PAS yang serba salah sehingga PAS terbelah dan Presidennya dikecam. Jangan lupa, penyingkiran ke atas Khalid Ibrahim tidak disenangi Allahyarham Tok Guru Nik Aziz. Rakyat melihat bagaimana Anwar dan PKR menafikan kecerdikan mereka dengan hujah-hujah gelabah untuk menggulingkan Khalid walaupun mereka bukanlah sangat menyokong Khalid. Mereka bersimpati dengan Khalid yang dilayan 'double standard' di dalam parti yang Anwar jadi Ketua Umumnya.

 Berbalik kepada pergeseran ahli-ahli bawahan antara PKR, penyokong Anwar dengan PAS ternyata kuat impaknya.Ternyata ahli PAS dan pro Presiden mereka Hadi Awang menyambut dingin sejak malam finale di Stadium sehingga hari penghakiman di Mahkamah Putrajaya . Satu hal yang kita mesti akui jentera PAS sangat hebat, jika dimobilisasi mereka akan memenuhi kota Kuala Lumpur. Tetapi ini tidak terjadi dan ia adalah gambaran kekecewaan mereka terhadap apa yang berlaku. Tidak adil menuduh hanya PAS besar kepala (walaupun ada sosok-sosok yang sering mengeluarkan kenyataan dangkal) dan punca segala permasalahan. Bagaimana hendak diperbetulkan semula kerana segalanya sudah berlaku? Cuma retak Pakatan Rakyat masih belum tahu apakah terbelah atau dijahit semula.Jika terbelah masa depan untuk mengekalkan kerajaan pada Pilihanraya Umum akan datang akan gelap dan ini memudahkan Barisan Nasional kembali berkuasa.

Perhimpunan Sabtu lalu tidak besar dan seperti 1998 ia bukan dianjurkan parti politik. Ia dirancang oleh aktivis-aktivis yang aktif memprotes kerajaan sebelum sebelum ini. Antara yang menyertai perhimpunan bukanlah penyokong sosok Anwar semata mata tetapi lebih kepada memprotes kezaliman rejim.Yang Berhormat sibuk dengan urusan rakyat. Ya, Yang Berhormat yang diperkenankan Anwar sendiri termasuklah pegawai pegawai besar pencen yang tiba-tiba muncul menjadi calon payung terjun pada Pilihanraya Umum yang lalu sehingga orang yang sudah lama buat kerja diterajang.
Ringkasnya, sebagai sosok individu menentang kerajaan, Anwar Ibrahim adalah legenda. Kelibat beliau mampu menggugat kedudukan pemimpin kerajaan sehingga karier dan pergerakan Anwar perlu disekat. Menghantar Anwar ke tempat paling kejam dan jijik seperti penjara dan membusukkan namanya dengan tuduhan jelik adalah gambaran betapa kuatnya beliau sebagai individu dalam menggugat kerajaan sehingga itu semua perlu dilakukan.
Tetapi sebagai pemimpin yang berorganisasi dan ingin menjadi orang nombor satu negara, Anwar gagal jika diukur dengan kelam kabutnya parti tak terkawal, menyingkirkan kawan yang baik hanya kerana kawan itu berani mengkritiknya, melayan pengampu dan dalam menuntut keadilan tetap juga dia tidak memberikan keadilan kepada anggota parti pimpinannya sehingga ada yang tersinggung dan malas campur. Anwar berjaya sebagai individu sehingga terpodot di dalam penjara. Apakah Anwar masih mampu melakar rencana perjuangan bersama rakyat dari dalam tembok jika pendukung harapannya bersembunyi di lubang tikus atau hanya dikenang sebagai pendekar berjuang berseorangan? Masa akan menentukan.

6 comments:

Anonymous said...

Apa yg ditulis itu bukan 100% benar. Jika jentera PAS digerakkan untuk berdemonstasi sekalipun, ia tetap tidak akan mengubah keputusan mahkamah yg teramat nyata dipandu dari luar itu. Ini telah terbukti dlm keputusan kes liwat 1, hakim hacks akan menghalang penerangan yg benar dgn perkataan glamornya 'not relevan'. Jangan dilihat sikap pasif PAS dan DAP mutakhir ini sebagai bacul, tunggu shj PRU14 nanti dan lihatlah natijahnya. Yg paling utama adalah ABU!

kulupSakah said...

Kita tidak mengatakan demonstrasi akan mengubah keputusan. Ini kerana kita tidak punya keberanian lebih di luar kebiasaan.
Anda bebas tidak bersetuju dan bebas beromantika dengan ABU.
Anda bebas berangan menang PRU sebagaimana PRU yang lalu sudah menguasai 52%. Anda bebas. Tidak ada masalah walaupun gerrymandering dan lapan tuntutan dalam demonstrasi Bersih 1,2 dan 3 dibakulsampahkan.
Bebas, tiada masalah. Artikel di atas mungkin tidak 100% betul tetapi realpolitik di akar umbi begitulah. Keluar dari Syndrome Of Denial dan tunjukkan bukti kukuh supaya rakyat yakin dan bukan hanya cakap "tengoklah nanti!".
Wallahu a'lam

Anonymous said...

Jentera PAS tak turun. Nak harap jentera PKR dan DAP? Masalah dalaman parti sendiri pun tak selesai lagi..

aymy8888

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

IBU RISKA said...

Saya sangat bersyukur atas rahmat yg diberikan kepada saya dibulan ini karna alhamdulillah melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa sukses atas nomor yg diberikan kepada saya dan saya yg dulunya cuma seorang TKW dari singapur yg gajinya tidak pernah mencukupi kebutuhan keluarga saya dikampun dan alhamdulillah berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA kini saya sudah bisa pulang kampun,saya bersama keluarga dikampun sudah punya usaha sendiri dan saya tidak pernah menyanka kalau saya bisah seperti ini,jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di nomor 085-316-106-111...karna alhamdulillah saya menan nomor togel dari MBAH dan kalau uang indonesia 750 juta,,ini bukan rekayasa dari saya dari IBU RISKA.untuk lebih lenkapnya silahkan buka SITUS MBAH RAWA GUMPALA












Saya sangat bersyukur atas rahmat yg diberikan kepada saya dibulan ini karna alhamdulillah melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa sukses atas nomor yg diberikan kepada saya dan saya yg dulunya cuma seorang TKW dari singapur yg gajinya tidak pernah mencukupi kebutuhan keluarga saya dikampun dan alhamdulillah berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA kini saya sudah bisa pulang kampun,saya bersama keluarga dikampun sudah punya usaha sendiri dan saya tidak pernah menyanka kalau saya bisah seperti ini,jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di nomor 085-316-106-111...karna alhamdulillah saya menan nomor togel dari MBAH dan kalau uang indonesia 750 juta,,ini bukan rekayasa dari saya dari IBU RISKA.untuk lebih lenkapnya silahkan buka SITUS MBAH RAWA GUMPALA

Rosnida Zainab said...

Assalamu Alaikum wr-wb, perkenalkan nama saya ibu Rosnida zainab asal Kalimantan Timur, saya ingin mempublikasikan KISAH KESUKSESAN saya menjadi seorang PNS. saya ingin berbagi kesuksesan keseluruh pegawai honorer di instansi pemerintahan manapun, saya mengabdikan diri sebagai guru disebuah desa terpencil di daerah surakarta, dan disini daerah tempat mengajar hanya dialiri listrik tenaga surya, saya melakukan ini demi kepentingan anak murid saya yang ingin menggapai cita-cita, Sudah 9 tahun saya jadi tenaga honor belum diangkat jadi PNS Bahkan saya sudah 4 kali mengikuti ujian, dan membayar 70 jt namun hailnya nol uang pun tidak kembali bahkan saya sempat putus asah, pada suatu hari sekolah tempat saya mengajar mendapat tamu istimewa dari salah seorang pejabat tinggi dari kantor BKN pusat Jl. Letjen Sutoyo No. 12 Jakarta Timur karena saya sendiri mendapat penghargaan pengawai honorer teladan, disinilah awal perkenalan saya dengan beliau, dan secara kebetulan beliau menitipkan nomor hp pribadinya 0853-1144-2258 atas nama Drs Muh Tauhib SH.MSI beliaulah yang selama ini membantu perjalan karir saya menjadi PEGAWAI NEGERI SIPIL.alhamdulillah berkat bantuan bapak Drs Muh Tauhib SH.MSI SK saya dan 2 teman saya tahun ini sudah keluar, bagi anda yang ingin seperti saya silahkan hubungi bapak Drs Muh Tauhib SH.MSI, siapa tau beliau bisa membantu anda