Friday, August 5, 2011

air tembikai dan siti khadijah

hari ke 5, masih belum dapat jamah air tembikai yang diidam sejak hari pertama puasa. tak mengapa. aku sebenarnya tak pernah ghairah untuk makan atau minum apa waktu berbuka atau sahur. apa yang sempat saja.
semalam hujan lebat. tak boleh ke mana-mana. kereta sham bawa pergi niaga, aku tinggal di rumah ambil alih jaga anak. aku kira aku nak goreng megi saja.
sham balik bawa makanan. kami makan bersama. selepas itu dia pergi ke kedai semula. aku teringatkan Siti Khadijah yang dalam sibuk berniaga masih taat menghantar bekalan untuk Rasulullah yang sedang berkhalwat di Gua Hira'. Aku pernah sampai sana dan aku tak dapat bayangkan bagaimana wanita gigih itu memanjat bukit yang aku sendiri mengeluh memandangnya.

* sepanjang Ramadhan ini, Siti Khadijahku membuka gerai menjual pakaian lelaki dan perempuan seperti kurta, jubah, baju melayu, baju kurung, kain batik, kain sampin dan pelikat, minyak atar dan wangian serta barang2 lain di siarkaki Plaza Metro Kajang, gerai no 19...
pergilah ke sana! Bantulah Hawaku yang berniaga tanpa bantuan Tekun dan Mara walaupun anak Melayu dan keturunan Raja..

p/s: air tembikai..............

18 comments:

Aie said...

terbaik bro

Pena Marhaen said...

Brader Kulup sangat beruntung punya "Siti Khadijah"

Anonymous said...

Tak payahlah kita cakap pasal air tembikai ..kerana memang sedap .. ia nikmat dunia.. dan sesesorang yg brnama Siti Khadijah yg bukan asal dan tulen .. pon begitu Alahamdulillah .. mendapat isteri yg ada ciri2 sebesar zarah saperti isteri baginda Rasulullah SAW.

Apa yg kita nak cakap sekarang ini adalah keruntuhan Akhlak dan Akidah di negeri yg di perintah Pakatan Reput. Dan disini Anon bukan nk mengomen tanpa sebab tapi nak menyedarkan sesetengah umat Islam lain yg sering menuding jari kearah orang Islam lain kerana tidak ISLAMIK khususnya UMNO.
Bagaimana pulak dengan Pakatan Reput ??? .. yg di terajui PASRAEL. Apa sudah jadi dengan Datuk Dr Hasan Ali.. EXCO HAL EHWAL ISLAM, ADAT-ADAT MELAYU, INFRASTRUKTUR DAN KEMUDAHAN AWAM.. bila di panggil untuk beri penjelasan mengenai serbuan di sebuah gereja pada satu majlis BERBUKA PUASA DI GEREJA TERSEBUT ( Isk isk .. masjid tak ada lagi kah samapi nak berbuka disitu )
Apa dah jadi dengan Pencacai2 Dapigs sampai sanggup menghalalkan cara ... Sejahil2 [yg di katakan kepada UMNO] tak pernah lah sekali pon .. majlis berbuka di adakan di rumah berhala Kafir Harbi... sebab masjid kita masih lagi ada.

Apa pun tidakan Datuk Dr Hasan Ali sangat saya puji kerama mengambil tindakan yg drastik untuk menghalang pihak2 tertentu utk memesongkan Akidah Umat Islam .. Tapi itulah kerana POLITIK CACA MARBA segala tindakan yg diambil atas kapasiti ISLAM .. di perlekehkan oleh orang Islam itu sendiri.. Banyak kes2 yg menggugat kesucian Agama Islam saperti isu2 Arak dan lain2 lagi yg menyentuh tentang moral dan aktiviti sosial dan sebagainya.

Syabas Datuk Dr Hasan Ali kerana perananmu mencegah kemungkaran tapi sedih kerana isu2 yg anda mabil tindakan ini .. jarang ,mendapat tempat dikalangan Pakatan Reput yg di terajui WALI SELIPAU .. diam membisu saperti mulut di kunci oleh kafir harbi.

Lanjutan the malaysian Insider :: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/isu-gereja-pas-selangor-akan-panggil-hasan-ali-tuntut-penjelasan/

Harap2 tindakan ini mendapat perhatian yg sewajarnya dari Pakatan Reput drpd gejala2 yg memudaratkan akhlak dapat di bendung.


Lanjutan ::
http://gerakan-anti-pkr.blogspot.com/2011/08/kenyataan-akhbar-dr-hasan-ali.html

Anonymous said...

Pena Marhaen said...

Brader Kulup sangat beruntung punya "Siti Khadijah"



Laki dia pon mesti lah jugak ada ciri2 semacam Rasulullah SAW .. kalau tak x ada byk sedikit pun jadi lah .. kalau tak ada langsung .. jgnlah jadi macam haprak... hu ha hu ha sana sini.. macam org bengong...

Anonymous said...

Anon 10:00, sikit sebanyak tetap akan terkena pada UMNO/BN yang memerintah sekian lama di Malaysia, namun gagal melaksanakan hukum-hukum Islam secara kaffah. Jika UMNO/BN melaksanakan hukum-hukum Islam secara kaffah, sudah pasti musuh-musuh Islam akan gentar untuk membuat sesuatu yang menyentuh sensitiviti umat Islam.

Jangan lupa sebelum menjelang Ramadhan, Najib baru sahaja berjumpa dengan Pope... jadi fikir sendirilah kebarangkalian ini yang mungkin dibentuk bersama oleh UPCO.

Hassan Ali seperti biasa akan terperangkap. Jangan lupa JAIS pernah satu ketika dahulu tidak patuh pada Kerajaan Selangor di bawah pimpinan Pakatan Rakyat tetapi patuh kepada individu yang kini menjadi Setiusaha Kerajaan Negeri Selangor.

Jadi sedikit sebanyak akan terbidas juga pada UMNO/UPCO.

Musuh-musuh Islam sememangnya jahat perancangannya terhadap Islam, namun itu sememangnya lumrah mereka sejak zaman Rasulullah SAW, tetapi jahat lagi pemimpin beragama Islam yang enggan patuh pada perintah dan suruhan Allah, malah memerangi mereka yang inginkan menegakkan Islam sebagai satu bentuk pemerintahan dan gaya hidup yang diredhai Allah dalam pelbagai fitnah dan tohmahan dusta malah dengan penuh kekasaran.

mountdweller said...

Ohh.. saya ingatkan sdr. berada di Pasar Siti Khadijah. Kalau di sini bolehlah jemput berbuka bersama.

Apa pun selamat menunaikan ibadah puasa dan qiamullail. Sampaikan salam buat siti khadijah (Sham)

kulupSakah said...

pak din, 2 minggu lepas isteri saya di sana. ada umur kite berjumpa.

Anonymous said...

Komen saya: kalau pun letih dan lapar serta dahaga kerana puasa takusah BUANG TEBIAT daaa.

Aku heran apa bini ngko melayu ker tamil, raja ker khadam. Ugamanya!

Anonymous said...

Kepada Anon bangang August 5, 2011 10:38 PM ;
.. jgn menuding jari kesalahan orang lain .. Kalau PASRAEL mengamalkan Islam Tulin .. maka haqnya .. ISLAM ITU PALING DIATAS mengatasi segala2nya .. Islam bukan dibawah tapi tetap diatas TANPA KOMPROMI.

Janganlah jadi kafir harbi .. Menghalalkan Semua Cara .. kerana tunduk dgn desakan KAFIRIN atas dasar kepentingan POLITIK HAWA NAFSU.

Terus terang .. PASRAEL sebuah badan politik melingkupkan agama ..


lanjutan Isu Gereja sila link ke ..
http://zul4kulim.blogspot.com/2011/08/genggam-bara-api.html

Anonymous said...

kepada anonymous 10 pm yg mangkuk bingai tahap tujuh petala langit dan bebal sedalam kerak bumi:


sedarlah kau tu mmg dah bebal!!kalau x dapat elaun jgn harap laa ko nak datang mengomen dan menganjing di blog org lain.


kau patut sedar yang kau tu berperangai hodoh sehodoh muka kau dan perut boroi penuh dek cacing tu..

aku nasihatkan kau menggali dan mengkaji ilmu dalam bab Sifat 20 dulu..kau tau tak yg salah satu perkara yg membatalkan syahadah adalah mengambil manusia zalim sbg khalifah.najib baru2 ni berjumpa dgn pope dan najib juga pernah pergi ke turki dan menziarahi kubur kamal attartuk laknatullah..siap kalungkan bunga lg.

apsal ko tak bising pasal hal tu?


lagi satu aku nak nasihatkan ko supaya hafal,dalami dan amalkan surah ashabul kahfi supaya kau tak jadi jahil dan bodoh selamanya.

surah tu amat berguna utk kau amalkan sbg pelindung dr pemimpin zalim dan fitnah Dajjal.

Anonymous said...

KEPADA ANON : August 6, 2011 7:42 AM DAN ANON : August 5, 2011 10:00 PM

Aku sokong 100% sbb Islam tak boleh kompromi .. slah tetap salah dan kita tak boleh menghalalkan cara walau sebesar ZARAH sekali pun.

Kepada ANON :August 6, 2011 10:16 AM

Anda lah sebenarnya kafir harbi lahanat celaka... pelingkup agama suci ISLAM. Anda lah sbenarnya yang patut mengkaji dan menghurai serta menmghayati sifat2 20 Allah swt.
Sama jugak lah TOK guru anda wali selipau .. berapa byk tokong buddha kat sana ..
Pu**mak betui la ampa ni .. nama jaa ISLAM tapi perangai macam anak haram.

Anonymous said...

kesian, dia jadi mangsa ..

http://www.papagomo.com/2011/08/live-hassan-ali-melarikan-diri-dan.html

Apa patut ampa buat .. Utamakan Islam sebab Islam itu dalam kedudukan paling tinggi ..

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nr1Y0NPyQ6E

Tolong bagi huraian .. sbb sya tak faham bahasa omputih..

Anonymous said...

Bro kulup,

1.dapat berniaga tambah rezeki bulan ramadhan dan persediaan belanja hari raya.Syukur.

2.Nak tanya tak ada demontrasi ke kat pasar tu,orang mengamuk ke,orang berhimpun dan mogok ke..bertempur dengan polis ke..atau apa kata buat perhimpunan bersih hari-hari kat pasar tu..mana tau lagi melimpah ruah rezeki keluarga bro kulup...(ini sindiran kepada puak2x yang berdemontrasi menyusahkan orang lain)..apa ko rasa jika berlaku pada punca rezeki keluaga ko??

3.Dapat bagi anak2x makan dari rezeki halal..eemmm..syukur sebab pasar tu aman kan??negeri dan negara tu aman..apa kata lepas ni ko niaga kat masjid india atau petaling street..moga-moga atas kapasiti perjuangan berbilang bangsa mungkin lagi banyak rezeki keluarga ko dapat..

4.Bro, aku sokong perniagaan yang 'hawa' ko usahakan..jangan ada kutu buat onar pulak masa niaga ya..baru hujan,panas dan ribut pun dah menduga emosi..belum tak pasal-pasal orang buat demontrasi masa berniaga..aku rasa kolah orang pertama angkat penumbuk..huuu..huuu..ingat nasihat aku..dunia kita ni dipersekitaran manusia 2x5..5x2.

anon tanpa nama-ikhtiar selagi bernyawa.

pemandu teksi said...

bila org takda nama nak jadi pembela Islam konon.. tunjukkan jer kepala banar kat dia.. habis citer.!! Anon al-paria.!!

Anonymous said...

pemandu teksi said...

bila org takda nama nak jadi pembela Islam konon.. tunjukkan jer kepala banar kat dia.. habis citer.!! Anon al-paria.!!

August 8, 2011 3:00 AM


Contoh perumpamaan :: UNTUK PEMANDU TEKSI ~~
BODOH SERUPA LEMBU

Anonymous said...

Kita cakap bukan atas nama pembela ISLAM .. tapi atas dasar HAQ ugama Islam itu sendiri.
Boleh atau tidak boleh ... Kesucian ISLAM itu tidak boleh di kompromi.

PASRAEL telah ditutup mulut .. ditutup mata dan di kat tangan dari belakang oleh Kafir harbi DAPigs. Fikir2 kan lah wahai Pecacai2 bodoh bangang khususnya orang2 Melayu.

Anonymous said...

Yang dok sebut cakap tentang HAQ agama Islam (diejanya ugama), dan yang panggil PASRAEL-PASRAEL tu.

Geli perut aku dengar puak-puak UMNO nak berjihad... jihad gaban... macam Berahim Ali...

Satu soalan: Solat lima waktu sehari semalam selalu tertunai atau tak? Atau kantooooi selalu.

Kalau atas tikar sembahyang pun dah kantoooi jihadnya... ini nak berhadapan musuh... kau ingat jihad tu apa? Main perang dalam PlayStation?

Kesucian ISLAM itu tidak boleh di kompromi... geli perut aku memikirkan UMNO yang mempertahankan Islam. Mana UMNO masa UMNO nak tukar cuti hari minggu pada hari Ahad untuk negeri-negeri yang bercuti hari Jumaat? Siapa yang memecat Mufti Selangor yang mengarahkan penyerbuan JAIS terhadap Pertandingan Ratu Cantik satu ketika dahulu? Penyerbuan di Zouk? Mana UMNO ketika Dr Mahathir menghina janggut Rasulullah? Mana UMNO ketika Mahathir kata hukum hudud akan menyebabkan batu-batu jalan habis? Sup tangan? Siapa yang menuduh zina terhadap DSAI tanpa 4 orang saksi? Siapa yang buat kartun yang menghina hukum syariah sebab tak menggunakan video sebagai bahan bukti untuk kes rogol (UMNO tak boleh beza hukum Islam dalam aspek zina dan rogol)? ... kesucian ISLAM itu tidak boleh di kompromi konon... tengkorak batu UMNO.

UMNO perlu pergi belajar tentang Islam dahulu baru bincang tentang isu Kesucian ISLAM itu tidak boleh di kompromi.

UMNO yang bodoh nak mempertahankan Islam? Macam mengamanahkan Abdullah bin Ubai untuk menjaga Islam.