Friday, February 17, 2012

Dari bumi Mao: Osman Tikus di Zombie Land


Akhir musim dingin tidaklah sedingin awalnya, kata mereka. Untuk kami, suhu begini adalah musuh. Silap-silap boleh gemuk. Duduk mengeram dalam bilik, makan saja. Sudah lima hari di sini kami masih belum jumpa seekor semut pun. Bersembunyi agaknya.

Aku cuba merayau sepanjang jalan sekitar hospital Erkang ini. Jalan Yongfeng ini seperti Zombie Land menurut Ki sebab kedai-kedai di sini semuanya sudah kosong. Mereka akan berpindah. Kalau ada pun kedai runcit, barang jualannya pun sudah tinggal sedikit. Itupun kedai-kedai ini kita tak perasan ianya buka sebab pintunya ditutup kain langsir tebal untuk mencegah angin dingin masuk.

China mungkin mengamalkan slogan Rakyat Didahulukan sebab barangan mentah mereka seperti sayur, telur, ikan segar-segar belaka. Kami akhirnya jumpa juga itik leper halal yang dibeli Ki di sebuah tempat seakan Petaling Street. Menu hari-hari adalah sup cendawan.

itik leper

Sham dan Ki

Kami hanya menonton channel CCTV news yang berbahasa Inggeris. Letih juga tinggal di sebuah negara yang mengharamkan Facebook, Twitter, Blogspot atau Youtube. Aku sendiri pun tak dapat tengok apa yang aku tulis ini kerana yang apdet blog ini pun kakak aku.

Suatu petang aku turun merayau. Tidak ramai orang di jalanan, mereka memandang aku dengan kehairanan mungkin tertanya aku orang mana agaknya dengan berjalan mengelek iPad. Nak bertanya banyak susah, jadilah aku seperti Osman Tikus.

Foto di bawah ini adalah tempat membakar arang batu untuk 'Heater' bilik-bilik kami.

Sisa-sisa arang batu yang dibakar dikumpul di belakang tempat pembakaran.

Semalam Sham dan Ki mahu mencari barangan dapur. Zhangyan meminta pemandu menghantar Sham dan Ki ke 'Pasar Jepun'. Di benak kami terbayangkan rajinnya orang Jepun membuka pasar di sini mungkin serajin orang Aceh yang telah menguasai kedai-kedai runcit di Malaysia. Korang tau apa dia 'Pasar Jepun'?

Jaya Jusco lahhh! Ha ha ha! Kami dapat tahu Jaya Jusco ini dirasmikan oleh wakil kedutaan Malaysia. Hmmmmm....mungkin ini satu penghormatan Jaya Jusco kepada Malaysia sebab mereka popular di negara kita.

Wo Ai Ne!

5 comments:

Jaja Naliza Beauty Consultant said...

kak sham dah nampak mcm org sana...hehe

Anonymous said...

Kim salam kat awek spastik baju merah tu tau... huhuhuhuhuh

Anonymous said...

Bro,
we pray for you and your family.Don't worry.

我们也爱你们 .

Cikli said...

selamat bro.

Anonymous said...

Bro,

1.Selamat Berjuang demi anakda tercinta..

2.Disinilah akan bermulanya ikhtiar selagi dirimu bernafas.


anon tanpa nama-ikhtiar selagi bernyawa