Monday, February 25, 2013

maniFRUSTO PR

Manifesto Pakatan Rakyat mengenepikan lebih satu juta warga Orang Kurang Upaya di Malaysia, sama seperti Barisan Nasional.

"Buatlah memorandum, senaraikan apa yang diperlukan bro! jangan putus asa!" kata seorang kawan.

Eheh! Tiada manifesto untuk OKU pada PRU 13 adalah dalil tiada perancangan/dasar terhadap OKU selama lima tahun memerintah negeri. Ini jelas.
Apa? Kena buat surat dan memorandum?

Tanyalah Faizal Che Yusof (berbaju merah dan Rosli Ibrahim baju putih - orang kuat OKU Bangkit) tentang sambutan dingin kebanyakan pimpinan PR bila perkara tentang OKU diajukan. Aku sendiri biasa lihat riak wajah kawan-kawan YB aku yang kurang berminat. Belum jadi menteri pun susah nak diajak berbincang, nanti dah memerintah berapa lapis kami nak lepas untuk jumpa dan bincang tentang dasar?

OKU bukan warga penerima bantuan wang, simpati dan subsidi. Mereka perlukan pendidikan, peluang pekerjaan, penerimaan sama rata berdasarkan kemampuan mereka. 

Penyokong PR apabila aku ajukan begini tiba-tiba mereka jadi penyokong Umno yang mengamalkan 'syndrome of denial', melepaskan semula agenda ini kepada orang OKU dan enggan memainkan peranan sebagai kuasa pendesak. Menyuruh berdoa dan berlapang dada dengan 'keadilan' yang akan dibawa PR.




siapa-siapa sahaja berpotensi jadi OKU hari ini. Diri sendiri, anak, cucu atau kaum keluarga. Demam panas, lemas, jangkitan kuman adalah faktor penyebab terbesar.
OKU bukan isu tempelan. Dunia maju mengiktirafnya. Alasan terlepas pandang adalah geli. Apakah pelakar manifesto hanya seorang?
Perlukan aku apologetik? Nanti PR menang barulah suarakan...kalau tak buat kita lawan!

letihlah hidup asyik lawan....
OKU sudah lama berlawan dengan nasib, mengharung maung dan deras arus kota untuk hidup. Menjual tisu dikatakan pengemis, diperalatkan sindiket.... itu aja tuduhan yang dilemparkan tanpa mencari penyelesaian.

Aku terkenangkan Rosli - bagaimana dia membesarkan anak-anaknya? Dan kawan-kawannya yang sama dengannya.
Aku terkenangkan An-Nur, betapa bapaknya semakin miskin hari ini. Keh keh!

Manifesto ini adalah Manifrusto!

1 comment:

C++ said...

Bhai Fendi...

Yup.. stuju... mereka semua perlu disedarkan... tak guna cakap pong-pang konon prihatin dengan rakyat... tapi sebenarnya langsung takder perancangan...

Plastik jer semuanya... geram pon ader ... samer jer perangai... lu tengok PAS dah memerintah 20 tahun lebih di Kelantan... aper kemudahan dan peruntukan untuk OKU yang telah disediakan...

Selangor yang katanyer ader lebihan berbilion ringgit... err... mana kemudahan untuk OKU... hampeh...

Pulau Pinang pon samer gak.... Errr.. katanyer DAP lebih prihatin... tapi... samer jer macam PAS dan PKR... Nak harapkan UMNO, MCA dan MIC.... hummmm... lupakan sajer...