Saturday, September 3, 2011

BARUa

Ini kampung kita. Kampung kau dan aku. Kampung Damai namanya dan panoramanya memang mendamaikan. Tanahnya subur tumbuhan menghijau, kekayaan hasil buminya melimpah. Di sinilah kita hidup bersama, kau dan aku bekerja di kampung ini.
Suatu hari kedamaiannya diragut. Sekumpulan manusia rakus yang menggelarkan diri mereka Geng Asap telah menceroboh dan menjadi tuan di tempat ini. Kita tiba-tiba diperas. Hasil kerja kita dicukai, kita dipaksa mengikut arahan mereka. Mereka kuat dan sangat berkuasa.
Tapi kau melawan. Kau bangun memberontak. Mengumpul teman-teman sekampung menentang penindasan ini. Penceroboh yang memeras dan merampas ini ingin kau usir dan kedamaian kampung ini mahu kau kembalikan seperti dulu. Menurutmu, orang lain tak berhak mencampuri urusan kampung tercinta kita. Kita mesti berjuang katamu.
Aku memilih jalan selamat. Cukuplah sekadar boleh hidup. Aku tak mahu susah. Gerakanmu menggugat kedudukan Geng Asap dan ternyata mereka risau. Geng Asap menghebahkan seluruh kampung yang kumpulan kau berbahaya, mengancam sesiapa saja. Kumpulan kau dianggap pengganas yang akan mengancam keselamatan siapa saja. Geng Asap mengajak penduduk kampung bersatu memerangi kau. Mereka menawarkan bayaran upah yang baik untuk penduduk kampung bekerja dengan mereka, menjadi tentera mengawal keselamatan mereka agar tidak digugat kamu.
Aku menyertai tentera Geng Asap untuk mencari nafkah. Aku tidak mahu kampung kita kacau bilau. Kedamaian mesti dipelihara dari sebarang gangguan termasuk dari kumpulan kamu. Aku membantu Geng Asap memelihara keamanan ini.
Geng Asap memerintahkan aku dan kawan setugasku memburu kau dan kawan-kawanmu yang mengganas. Aku menangkap beberapa kerat kawan kita yang kami syaki memberikan bantuan kepada kau.
Kau marah. Tak sangka kita bertemu di sini dan kau meminta aku membebaskan kawan-kawanmu. Aku enggan kerana aku sedang menjalankan tugas yang diamanahkan kepadaku. Kau memberi amaran akan menyerang aku dan menghapuskan Geng Asap dari kampung kita.
Dan kita berperang. Akhirnya dengan bantuan kawanmu yang kami bayar untuk menangkapmu, kau terkorban. Kumpulanmu juga kami berkas dan bunuh. Tiada lagi gangguan dari kamu.
Geng Asap akhirnya setuju meninggalkan kampung kita dan menyerahkan pemerintahan ini kepada aku setelah aku bersetuju akan tetap menjalankan pemerintahan mengikut apa yang mereka telah gariskan.
Akhirnya kampung ini merdeka dan aku terus memelihara kedamaian ini mengikut acuan mereka. Inilah kejayaan yang bijak. Tanpa sebarang keganasan seperti yang cuba kau anjurkan.
Kamilah wira. Bukan kamu. Kamu pengganas.

Selamat hari kemerdekaan!


34 comments:

Cikli said...

gua tengah pikir kenapa 'asap' namanya....

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

bro kulup mendapat ilmu mantik kali ni...

Anonymous said...

dieorg pk dieorg selalu berjihad .. tetapi disebaliknya ....
HAMPAS tak pernah berjihad tetapi selalu berjahat

Anonymous said...

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...
bro kulup mendapat ilmu mantik kali ni...


Kepala Kulup bukan mndapat ilmu mantik tetapi ilmu Kepala Taik .. huak huak huak

Irwan said...

Yang nyatanya ialah, mereka yang berambisi tinggi itulah yang menghancurkan kau dan aku. Kau dan aku tak punya ambisi tinggi, maka kita menjadi balachi.

Sedangkan kau, aku dan semua kawan serta kenalan kita yang telah terkorban, hanyalah deheman berkahak tiap kali pilihanraya.

Aduhhh...bahkan? Parlimen pun belum bubar, sepanduk sudah menyumbat longkang darah.

Berfikirlah, wahai teman. Ramadhan sepatutnya telah mendewasakan...

Anyway...

Pergi mampus sama semua orang

Anonymous said...

Kita kadang2 pndai berbicara sampai terlopong mulut2 yg mendengarnya. Tapi dalam hati kecil kita terdapat berbungkah2 nafsu serakah serta hasad dengki.. busuk bak bangkai .. iri hati .. dendam kesumat .. serta berpendirian umpama dajjal celaka pu**mak yg meluap2 tanpa kita berfikir itulah matlamat yg sepatutnya kita halalkan cara.

Ini lah bangsa kita .. bangsa yg sering di perbodoh dan dijadikan balaci kafir harbi.. Kenapa perlu ramadan mendewasakan kita ..?? kerana hari2 lain pun sudah cukup utk menyedarkan .. siapa orang melayu yg bodoh dan siapa kafir harbi yg cerdik.


Anyway...

Pergi mampus sama semua pecacai bingai Dapigs kafir harbi

Anonymous said...

anon September 5, 2011 2:50 AM
Lu memang terbaik bro.Sedarkan mereka yang lena.

kulupSakah said...

tidak salah menjadi bodo,yang salah mengganggap orang lain pun bodoh dan memaksa orang lain pon bongok.

Kalau nak rileks dan selesa, Rasulullah saw boleh saja duduk di Madinah kerana di situ kuat tetapi menyebar kebenaran harus lebih dari itu, kota Mekah harus diserang agar hukum Allah dapat ditegakkan.

Aku benci kejahilan UMNO said...

UMNO benci pada kafir. Lord Reid itu kafir harbi tak? Kalau kafir kenapa UMNO ikut undang-undang yang dibentuk si kafir ini? Bukan Lord Reid ni kafirnya sama sahaja macam Ambiga yang kamu kata PAS ikut? Sedangkan PAS sokong apa yang dibentuk Bersih 2.0, kalau Marina Mahathir ganti Ambiga sekali pun rasanya PAS tetap sokong Bersih 2.0 kerana matlamatnya adalah untuk keadilan. Bodoh punya UMNO sokong Lord Reid, sedangkan mereka mengatakan mereka benci orang kafir... bila pulak agaknya Lord Reid bersyahadat.

Anonymous said...

Untuk sibingai September 5, 2011 11:30 PM

Kita tak kisah undang2 apa yg kita nak guna samada undang2 dari kafir harbi maupun undang2 yng berteraskan hukum2 Islam. Itu bagi Umno atau Pakatan BN.. sejak dulu lagi selepas merdeka...

Tapi yng kita pertikaikan sekarang adalah Parti HAMPAS yang awal2 lagi telah menyatakan tentang pendirian mereka tentang pembawaan ISLAM berlandaskan kepada POLITIK mereka. Dulu semasa tiada Pakatan Reput mereka ada lah sebuah Parti Islam yg kononnya tulen dan berpandukan hadis dan Quran serta hasrat untuk merealisasikan Undang2 Islam bila memerentah. Tetapi sejak berkerjasama dengan Kafir harbi mereka telah merubah segala2nya. Kapal sink pernah mencabar utk melangkah mayatnya dulu kalau nak tubuh negara Islam. Hampas takut sampai terkencing ... sampai langsung tak ada TELUR untuk menentang kafir harbi.
Kes Lina JoY isu permutadan ..peguam AMBABIGA bertindak utk mempertahankannya.. Maka disini adakah patut Hampas bekerjasama dgn si BABI ini semata2 utk kepentingan dan sokongn politik. Saya ingin brtanya dimana rasionalnya kerjasama dengan kafir harbi sehingga anda sanggup menghalalkan cara demi politik taik kucing Pakatan reput. Dimana kedudukan Islam yg anda bawa.. adakah diatas atau dibawah cengkaman Kafir Harbi. Kes2 arak di selangor .. mana perginya Datuk hasan Ali .. Adakah ini yang anda bangga kan...
Jangan tuding jari pada UMNO.. sebaliknya suluh muka anda sendiri kalau anda mengaku anda ini ISLAM .. BOLEH KAH ANDA BERDIRI TANPA KERJASAMA DAPIGS KAFIR HARBI sehingga sanggup mengenepikan ISLAM itu sendiri.

Cuba buktikan dan tunjukan kepada saya perkembangan ISLAM yg ada bawa sejak merdeka .. apa yang anda telah buat untuk memertabatkan Islam. Yang ada cuma RETORIK .. hanya pandai bercakap tapi mulut anda disumbat dgn sampah oleh dapigs kafir harbi.
Jadi jgn lah bercakap pasal Lord Reid yang di bawa oleh UMNO maupun BN kerana dengan undang2 inilah maka anda telah memerentah kelantan selama 20 tahun dan menang 5 kerusi dlm PRU12.

Anonymous said...

kulupSakah said...

tidak salah menjadi bodo,yang salah mengganggap orang lain pun bodoh dan memaksa orang lain pon bongok.

Kalau nak rileks dan selesa, Rasulullah saw boleh saja duduk di Madinah kerana di situ kuat tetapi menyebar kebenaran harus lebih dari itu, kota Mekah harus diserang agar hukum Allah dapat ditegakkan.


Kepala kulup .. saya ingin bertanya.. ISLAM apa yang ada bawa.. kalau nak di bandingkan Rasullulah saw.. dengan pemimpin haprak anda. Cuba buktikan dan tunjukan kepada saya apa perkembangan yang telah anda lakukan selama HAMPAS di tubuhkan sebelum dan selepas merdeka.

kulupSakah said...

Islam saya sangat cintakan rasuah dan projek di samping isteri pemimpin saya yang berambut cantek!

Anonymous said...

Sampai sekarang kepala kulupsakah blum tunjuk bukti yg sahih kepada saya apa perjuangan PAS sebenarnya ???

Anonymous said...

Inilah bezanya antara perjuangan Rasulullah dengan Kaum Bani Haprak Hampas..

Si mamat Sabun putar belit Fakta mengenai trajedi Bukit Kepong sehingga mengorbankan pasukan keselamatan dan menganggap komunis sebagai Hero.
Maka Si kafir Harbi DAPigs mempertahankan tindakan si mamat sabun pundek. Oleh kerana nak mempertahankan maruah mereka maka sayap parti pemuda HAMPAS kelantan telah mencabar KJ untuk berdebat mengenai isu ini.
Bila KJ dengan tenang menyahut cabaran HAMPAS untuk berdebat di hadapan penyokong HAMPAS sendiri .. maka HAMPAS dah naik gabra. Mamat Sabun pula jadi Penakut ..macam pondan tua kerana tak berani berdebat dgn KJ .. Huak huak huak... Apa sudah jadi ????? Inilah yg dikatakan cakap tak serupa bikin..


Sumber Link ::
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0906&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_02.htm

Anonymous said...

Akhirnya mereka tunduk ....

Link ::
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0906&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_30.htm

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

ada kitab baru nama utusan ke..sampai jadi rujukan

Anonymous said...

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

ada kitab baru nama utusan ke..sampai jadi rujukan


kenapa bodoh sgt si bangang Brutalsolo ni .. sampai tak tahu ada kitab Utusan ujud kat Malaysia ni..patot lah semua pecacai2 balaci DAPigs semuanya BODOH HAPRAK !!!

Lu balik kpg la Brutal bodohhhh .. belajar lagi .. Lu sebenarnya tak tahu apa langsung

Anonymous said...

Editor buku tempelak Mat Sabu Bintang 3 putar belitkan " Pengukir Nama Johor"!

Tindakan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu @ Mat Sabu Bintang 3 cuba 'mengukuhkan' kenyataannya bahawa Muhammad Indera dan rakan seperjuangan dalam Parti Komunis Malaya (PKM) yang menyerang Balai Polis Bukit Kepong sebagai pejuang kemerdekaan nyata memakan diri.

Apa yang pasti, pemimpin nombor dua Pas itu perlu kembali 'semula' ke sekolah untuk belajar sejarah dengan lebih mendalam kerana dakwaan bahawa buku Pengukir Nama Johor yang diterbitkan Yayasan Warisan Johor (YWJ) pada 2004 menyokong kenyataannya, sebaliknya tidak menyatakan Muhammad atau Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan tetapi mengajak rakyat menilai siapa sebenarnya Mat Indera.

Editor buku tersebut, Prof. Datuk Abu Bakar A. Hamid yang membidas kenyataan kontroversi itu turut menegaskan bahawa Mat Sabu tidak layak menentukan siapa pejuang kemerdekaan negara yang sebenar kerana beliau bukan orang yang arif dalam bidang sejarah.,,sumber Link :
http://belantan.blogspot.com/2011/09/editor-buku-tempelak-mat-sabu-bintang-3.html


kesimpulan :
patut lah bodo .. kelulusan tak ada .. blaja ITM pun tak tamat, bukannya lulusan pengajian agama Timur Tengah ponnn .. isk isk isk ..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

nak pandai kena beriman dan ikut utusan ya ?

Anonymous said...

Brutal Bodoh .. jgn tnya saya .. " Tepuk dada tnya AKAL anda "

kulupSakah said...

utusan melayu kitabku, rtm wahyuku

JebatRR said...

Ramai pulak barua barua British komen dalam ni.. sesuai ngan tajuk artikel ni..kahkahkah

Anonymous said...

Barua British tepat sekali ungkapanmu saudara JebatRR.

Tapi yang aku nampak puak-puak pro British seperti sekumpulan anak babi (The Pandy Kutty's Gang) yang tiada pengalaman berlari kencang sampai merempuh tembok.... pening sampai nampak bintang... last-last dia kata nampak bintang tiga.

Kenyataan di bawah adalah seperti/mirip seorang seorang kafir:

"Kita tak kisah undang2 apa yg kita nak guna samada undang2 dari kafir harbi maupun undang2 yng berteraskan hukum2 Islam. Itu bagi Umno atau Pakatan BN.. sejak dulu lagi selepas merdeka..."

Sememang UMNO barua British ini sesat lagi menyesatkan. InsyaAllah kekallah kamu di neraka kelak selama-lamanya (infiniti).

54 tahun UMNO barua British berak merata-rata... kemudian bising suruh orang cuci taik mereka.

Anonymous said...

Harakahjadah menjadi pegangangku
Waliselipau menjadi ikutan ku..
MatSapu bini orang mnjadi Idolaku
Aljuburi menjadi kegemaranku
DAPigs sumber inpirasiku
AMBABIGA bagai pujaan hatiku


Huak Huak Huak ... bangang betullah pecacai balaci Dapigs kafir harbi..

Anonymous said...

Anon bodoh September 7, 2011 1:27 AM

Anon ni kafir harbi ? .. sbb itu dia tak tahu hukum hakam .. siap jatuh hukum orang lain masuk neraka .. hahahaha. Biarlah kafir lahanat ni bagai SiLuncai Terjun Dgn labu2nya.
Kalau dia Islam sekali pun .. mungkin dia seorang Islam yg bodoh.. yg naif .. yg bengong ..yg keji .. yg jugak lahanat kafir harbi balaci DAPigs.. segeralah bertaubat dan jangan hanya TauBuat

Anonymous said...

Sesungguhnya HAMPAS itu bukanlah BERJIHAD tetapi BERJAHAT .. huak huak huak..

Mat Luku said...

wah!! meriahnya tali barut british beri komen..tiba2 je tali barut british ni nampak mulia..jadi tali baerut jepun HARAM...jadi tali barut komunis MURTAD..tapi jadi tali barut british di pandang mulia begitu..kah kah kah baghal punya pencacai United Malays National Organisation!!!

Anonymous said...

Sekali lagi ada bunyi huak huak huak... nak kata bunyi orang ketawa pelik sangat... mesti bunyi sekumpulan anak babi kelaparan bayaran dari United Musyrikeen/Munafeeqen Nation Organization.

Anonymous said...

Nampak sangat lah Pecacai2 balaci ank haram DAPigs marah sngat2. Tak pa lah anak2 haram ni semua bukan ada mak pak. Anak2 jalanan lah katakan .. di besar tanpa asuhan cuma dapat perhatian dari kafir harbi .. maka jadilah kafir .. sering buat celaka di jalanan. Hu ha hu ha sana sini ... bila mampos kat jalanan .. kata dia mati syahid.

Nampak sgt lah pecacai2 bengong ni semua .. mudah jadi kafir harbi jalanan.. pemuja ALJUBURI pulak tu..
Kesimpulan .. teringat skrip P.Ramlee....""
Kenapa Tuhan Jadikan Kau Manusia, Bukan kah Lebih Baik Kau dijadikan Haiwan..!!!

Anonymous said...

Harakahjadah menjadi pegangangku
Waliselipau menjadi ikutan ku..
MatSapu bini orang mnjadi Idolaku
Aljuburi menjadi kegemaranku
DAPigs sumber inpirasiku
AMBABIGA bagai pujaan hatiku

Anonymous said...

Aku suka betul bila aku lihat tali barut British yang beri komen di blog ni meracau macam anak-anak babi gila untuk mempertahankan polis-polis British yang berkhidmat di Bukit Kepong.

Pro UMNO si tali barut British ni dah sasau barang kali. Jika Polis British di Bukit Kepong dijulang sebagai wira... apasal kau orang tak julang Mat Arshad (pembantu JWW Birch) yang dibunuh oleh Pandak Endut iaitu orang Datuk Maharajalela di Pasir Salak. Selain itu letakkanlah Sarjan Sulaiman yang dibunuh oleh Tok Janggut ketika cuba menangkapnya oleh Encik Latif wakil British di Kelantan.

Kesian mereka sebab tak dijulang sebagai wira seperti Polis British Bukit Kepong, sedangkan mereka bekerja dengan tuan yang sama.

Anonymous said...

Tali barut British sila bangun dan berdiri tegak... lagu kebangsaan tuan kamu berkumandang di bawah. Sila menyanyi kuat-kuat seperti wira-wira kamu dahulu.

God Save the Queen

God save our gracious Queen,
Long live our noble Queen,
God save the Queen:
Send her victorious,
Happy and glorious,
Long to reign over us:
God save the Queen.
O Lord, our God, arise,
Scatter her enemies,
And make them fall.
Confound their politics,
Frustrate their knavish tricks,
On Thee our hopes we fix,
God save us all.
Thy choicest gifts in store,
On her be pleased to pour;
Long may she reign:
May she defend our laws,
And ever give us cause
To sing with heart and voice
God save the Queen

Anonymous said...

JUAK JUAK HAMPAS MARI KITA MENYANYI DAN BERTAFAKUR SELAMA 5 MINIT UNTUK MENGHAYATI PERJUANGAN KITA...

123 MULA
♬♫♪♭♭♫ ♬♫♪♭♭♫

Harakahjadah menjadi pegangangku
Waliselipau menjadi ikutan ku..
MatSapu bini orang mnjadi Idolaku
kerana menutuh bini kawanku
Aljuburi menjadi kegemaranku
DAPigs sumber inpirasiku
AMBABIGA menjadi pujaan hatiku

Anonymous said...

Mesti pencipta dan penyanyi lagu ni macam watak 'Giant' dalam cerita Doreamon. Tak sedap langsunglah lagu kau tu... lagu tu sesuai dinyanyikan oleh UMNO sendiri.

UMNO, jangan lupa nyanyikan sama 'God Save the Queen' dengan khusyuk.... lebih khusyuk dari dari ahli-ahli PAS membaca Al-Fatihah di dalam solat-solat mereka.