Friday, August 30, 2013

Ke mana roh merdeka kita hari ini?

31 Ogos yang tercatat di kalendar kita sebagai Hari Kebangsaan semakin lama semakin pudar roh dan ghairah untuk generasi hari ini meraikannya. Kalau ada perhimpunan pun untuk berhibur dengan bunga api, muzik dan nyanyian atau lepak bersama kawan-kawan, tidur lewat meraikan esoknya cuti am.
Apa sudah jadi? Ini persoalannya. Ini yang ditanya rakan saya dari Singapura semalam mengapa Kuala Lumpur seperti tidak ada apa-apa berlaku walhal Hari Kebangsaan adalah hari yang cukup bermakna bagi semua warganegara.

Apakah perbarisan dan perarakan sepanjang Jalan Raja berhadapan Dataran Merdeka yang dibuat bertahun-tahun sedikit pun tidak menjentik jiwa patriotisme kita? Atau aktiviti perbarisan sepanjang 1 kilometer yang sengaja dibuat khas untuk program tv sebagai propaganda 'gahnya kerajaan hari ini' itu bagi kita tak jauh beza dengan pertunjukan sarkis?

Ini kerana salah satu sebabnya ialah kebebalan kerajaan Barisan Nasional dan bengongnya Perdana Menteri membezakan antara negara dengan parti. Presiden Umno dan menteri-menteri dari parti komponen Barisan Nasional sering mencuri tempat yang ramai diduduki rakyat dan mengada-ngada mengaku itu tempat mereka. Ramainya hadirin meraikan malam 31 Ogos akan dilaporkan media pengampu sebagai tanda sokongan padu seluruh rakyat terhadap pemerintah. Apatah lagi Perdana Menteri dengan muka setebal buku biografi isterinya sering berucap seolah-olah berada di dalam dewan perhimpunan umno. Ucapan di padang, di stadium, di sekolah atau di ceruk tanah rancangan sering berbaur politik kepartian dan bukan sebagai Perdana Menteri yang bertanggungjawab kepada seluruh rakyat Malaysia. Sibuk mengutuk parti lawan dan menjerit-jerit tak tentu arah macam polong tercekik dedak.

Ini cuma sebahagian sebab rakyat bosan dan hilang semangat meraikan Hari Kebangsaan. Mengibar Jalur Gemilang dirasakan seperti menyokong Umno, menjerit Merdeka dikaitkan dengan Umno, malah paling teruk menyanyikan lagu Negaraku pun terasa seperti menyanyi lagu Umno.

Sedarlah Barisan Nasional, lebih 50% rakyat Malaysia meluat dengan kamu. Kamulah yang patut menjadi 'papan dart' untuk dilontarkan kesalahan kerana mematikan semangat majoriti rakyat Malaysia menyambut Hari Kebangsaan.

2 comments:

zman said...

nak ada roh merdeka mcm mana bro bila dokumen (Tanda Putera) bertaraf tandas dicadang menjadi rujukan IPT

titool said...

m4z15y8h71 s8z17p5a92 n3m56j4r21 d0v22x4y95 e0w45a2s46 l8v94i3i26