Saturday, August 3, 2013

Puasa hari ini dan semalam

Hari ini berbuka di rumah dengan An-Nur. Sham di gerai jualan. Hujung minggu terakhir sebelum raya. Pekan Kajang sesak. Warga keluar mencari baju raya. Harap rezeki kami murah. Jam enam setengah sewaktu hendak keluar ke restoran berdekatan mencari makanan tiba-tiba teringat nasi beriyani kambing pemberian kakak aku dua hari lepas masih ada di dalam peti sejuk. Tak jadi keluar. Masukkan nasi beriyani dalam periuk nasi elektrik dan panaskan.

Semalam berbuka di Ampang dengan kawan-kawan aktivis. Sejak demonstrasi di Padang Merbok baru hari semalam aku keluar ke Kuala Lumpur bertemu mereka. Malas sangat keluar kerana sibuk menulis buku. Kajang ke Cheras ambil masa satu jam. Maklumlah hari terakhir persekolahan dan waktu pejabat habis kerja mahunya tak jem. Mujurlah An-Nur menemaniku. Kalau tidak berbakul-bakul sumpahan, makian beserta carutan aku zikirkan di tengah kesesakan lagi panas itu.

Lepas berbuka kami bersalam-salaman. Siapa jemaah berbuka puasa ni? Hehehe...syy! An-Nur dapat duit raya.
Dari Ampang, aku balik Kajang ikut bukit Hulu Langat. Jalan kosong. Aku lebih rela dari meredah jem. Aku tak sanggup bersesak. Itu kelemahan aku. Semua orang tahu seperti pertanyaan Adam Adli sebaik saja bersalam dengan aku, "Berapa banyak kau menyumpah tadi?"

Kalau sumpahan itu boleh ditukar menjadi duit, aku kaya.

No comments: