Thursday, February 13, 2014

Pandai politik-politik pandai

Ahli politiklah yang menentukan baik buruknya halatuju hidup kita ini. Merekalah yang membuat keputusan, apa yang terbaik untuk kita merekalah yang tahu. Agamawan juga tetapi agamawan pula berada di sebelah mana. Bersama pemerintah atau tidak. Dan akhirnya politik juga yang berkuasa.

Golongan yang malang ialah yang tidak sependapat dengan ahli politik. Untuk mempersudutkan lagi perbincangan ini, terus sahaja kita perincikan pemerintah sama ada Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Rakyat (PR). BN walaupun hanya disokong 47% rakyat Malaysia terus memerintah melalui taktikal sementara suara PR makin kuat. Dengan perkembangan teknologi maklumat kedua kerajaan ini mempunyai kelebihan menyalurkan propaganda dan idealisme mereka.
Ahli politik memang adatnya begitu~ wajib bermuka tebal tidak ada rasa malu dan kasihan. Jika ada perasaan ini, baik jangan sertai politik atau jika masuk pun pasti dikerat.

Mengapa saya berpendapat sedemikian kerana ahli politik atau pemadatnya; seperti juga segelintir agamawan secara tidak silu melantik diri mereka memegang autoriti menentukan kebijaksanaan seseorang. Kita akan dilihat waras, genius, rasional selagi bersetuju dengan mereka, sama ada BN atau PR. Apabila kita tidak sealiran dengan pemikiran mereka yang kita rasa penuh kecelaruan, mereka yang mempunyai pentas dan media, yakni BN dan PR ini tadi, selain mempunyai penyokong tahap robot; akan membelasah rapat kita dengan label dan cop mohor tidak pandai, bodoh politik, tidak menghadami demokrasi dan entah apalagi. Diketuk-ketuknya gong-gong demagog. Entah bila masa kita lantik mereka menjadi penilai, entah!

Saya tidak mahu mengambil contoh BN. Kita semua sudah tahu betapa buruknya kelaku mereka. Memperbodohkan rakyat, menindas dan memburut memang kerja mereka. Takkanlah kita lupa bicara kangkung Najib, lawak Hasan Malek, Nazri Aziz, Zahid Hamidi apatah lagi sosok yang entah macam mana boleh duduk di Parlimen seperti dari Kinabatangan, mahupun Speaker Dewan sendiri. Memang bukan sahaja bodoh tetapi kuat membuli. Tetapi isu Pilihanraya Kecil di Kajang ini. Kita yang melihat kecelaruan maha kalut itu dikatakan bodoh. Sejak bila kebebasan berfikir, berbeda pendapat yang mereka perjuangkan itu dibuang dan dipam ke lubang jamban? Apa yang menyusahkan sangat jiwa mereka jika kita tidak mahu percaya langsung hujah-hujah yang kita rasa tidak jujur itu? Bodoh sangatkah kami dan bijak sangatkah anda? Ingat! Kami tidak perlu sangat anda tetapi andalah yang memerlukan kami yang bodoh ini untuk terus hidup.


Belum habis lagi...

No comments: