Tuesday, October 23, 2018

Dalam kepala banyak cerita



Sebagai orang yang menulis dan melukis merakam cerita,  kepala aku penuh selalu dengan bentuk dan jalan cerita. Fantasi dan imaginasi kadang kadang bercampur dengan realiti. Ramai orang macam aku begini agaknya. Kuat berkhayal. Kepala penuh.

Kadang kadang jasad di kerusi tapi kepala mengembara menggali meneroka dan menyusun papan cerita. Asyik,  layan,  syok sendiri.

Paling susah untuk memuntahkannya menjadi tatapan ramai. Apa cara,  bagaimana kaedah untuk disampaikan agar menarik dan digemari untuk diikuti. Atau bereksperimentasi mencari siapa yang mampu meluruskan simpul benang yang aku ikat. Ternyata ada.

Menulis,  melukis,  merakam perlukan ketelitian dan perincian. Ia sebenarnya menterjemahkan siapa diri kita sebenarnya. Sebab itu hasilnya dapat dinilai sama ada ia jujur atau cuba jadi-jadian.

Bagaimana hendak kongsikan nikmat yang tidak pernah aku rasa?  Apakah yang bernama garam ada makna tanpa rasa masin?  Siapakah yang bernama garam?  Ketulan putih itukah atau rasa masin itu?  Atau tak perlu dipertikaikan lagi bahawa garam itulah masin dan masin itulah pastinya garam?

No comments: