Wednesday, October 24, 2018

Memori yang dipilih untuk padam



Aku mempunyai daya ingatan yang kuat. Aku mampu ingat beberapa peristiwa sejak aku belum masuk sekolah tadika lagi. Malah hampir ke semua nama rakan sekelas dalam gambar aku boleh sebut.

Tapi ada beberapa peristiwa yang aku dapati hilang dalam kad memori otak aku. Aku tak dapat gamit semula apa kesudahan selepas itu. Dalam tempoh-tempoh membesarkan Annisa dan An-Nur ada beberapa kerumitan kami hadapi. Paling utama keadaan kereta yang asyik rosak. Kereta buruk. Pernah suatu malam kereta kami rosak hampir setengah kilometer nak sampai rumah. Dan aku tak ingat sampai sekarang apa yang berlaku seterusnya. Hahaha!

Itu satu contoh kecillah. Ada lagi yang lain sebenarnya. Bagaimana memori itu boleh padam? Ke mana memori itu hilang? Contoh mudah, apabila kita 'delete' mesej whatsapp kita, ke mana mesej itu ghaib? Tak nampak pun ia keluar tercampak dari handphone.

Dari mana api tercetus ketika kita cuba nyalakan dan apabila kita tiup, ke mana pula hilangnya api yang terpadam. Ke mana Maha Pencipta 'simpan' api tersebut?

Dan kita... setelah 'padam', apa penghujungnya? Jika mesej yang kita delete itu hilang kerana kita nampak ia bersifat maya,  apakah kita yang wujud ada maujud ini tidak maya dan tidak boleh melenyap hilang ke tempat yang sama lenyap itu? Abadikah di sana?


Apa pula keabadian?

2 comments:

C++ said...

Bhai Lup...

Ader sebab Allah Taala ilangkan sesetengah memori kita... ada yang sebab baik mahupun ader yang sebab tak baik...

Kepada Allah Taala kita berserah.

Anonymous said...

Khindir al masih
Isa al masih
Ilyas al masih
Idris as merasai mati merasai suasana neracha
Dan Terus kesurga.

Structure tanah itu abadi
Structure api itu abadi
Structure angin itu abadiy
Structure air itu abadi

Technology akan buruk
Dunia makin tua
Matahari mendapatkan senja
Bulan mendapatkan fajar
Matahari mendapatkan Siang
Bulan mendapatkan malam
Matahari Kan gerhana
Bulan Kan gerhana
Matahari Kan tengelam
Bulan muncul siludang tua

Makluk akan lahir remaja dewasa
Tua dan mati
Jam akan bergerak tik tik
1 ke 12 detik
Awan akan ber arak
Hujan akan berhenti

Neracha itu abadi bagi yang abadi
Shurga itu abadi bagi yang abadi itu pasti

Maha karya pencipta segala ciptaan
Allah Allah Allah Aduhai Allah
Yang rohman yang rohim
Maha abadi