Thursday, November 20, 2008

KITA dan 3 ekor KERA!

aku sedang bersembang dengan Mat Sahak di depan ofisnya sambil memerhatikan 3 ekor kera. Kera 1 bermain2 di tiang telefon, kera 2 yang kudung sebelah tangannya mengacah-acah kami (istilah orang sekarang menghanjing) dan kera ke3 memanjat tiang TNB dan juga menghanjing2 kami..tah macamana POMMM!!..
wayar meletup dan seperti kilat elektrik dari wayar TNB meletup dan menyilaukan..kera 1 dan 2 lari bertempiaran..kera 3 melambung ke semak dan...senyap!!
Kami menghampiri semak dan mendapati kera 3 masih hidup..dia menggigil dan tubuhnya berasap..sekelip mata orang ramai datang berkerumun kerana bunyi letupan dan cahaya kilat tadi menarik mereka..
Gelisah dengan orang ramai kami pun pergi ke pekan berhampiran minum teh..dan terkejut kami kerana separuh pekan telah BLACKOUT! mak aii...kera punya penangan hebat gak!
terjadi perdebatan lawak antara aku dan Mat..
kata aku "Inilah akibatnya kalau KERA nak jadi HANJING!"
kata Mat "kalau KERA berperangai HANJING habis setengah pekan lingkup, apa akan jadi kalau manusia berperangai KERA atau HANJING?
CHAOS!!

Apa punya pengajaran daa kami dapat petang tu..

3 comments:

Lampu Suluh said...

Assalamu'alaikum..

bahaya betoi karen sekarang nie.. itu baru kera.. pengajaranya aku rasa

moral : di sebabkan seorg yang melanggar perintah ALLAH.. satu kampung kena tsunami.. macam sebab nila setitik rosak susu sebelanga la.. kita mcm tu la..

amin..

Joe Rock said...

bangse yang bodo bangse yang jahanam kan bangse sendiri seperti melayu..mat saleh seperti kami tak pernah hina bangsa sendri tapi kamu bergaduh2 hanye kerne bwerebut nak jdi raje..raje moron!

mountdweller said...

Ini jenis merasakan dirinya cerdik, menghanjingkan orang lain tetapi sebenarnya dia bodoh. Dahlah tindakan bodoh memakan diri tapi menyusahkan orang lain pulak.