Wednesday, June 8, 2011

aku anak bangsa apa?

aku punya ramai kawan dan ada juga kawan-kawan aku berfahaman dan memperjuangkan "anak semua bangsa" di mana di negara kita tak perlu ada kaum melayu, cina, india atau apa-apa. Mengisi butir-butir seperti bangsa, agama di borang-borang adalah tidak membawa apa-apa makna. bagi kawan-kawan aku ini, bangsa tiada erti. Semuanya harus disatukan menjadi bangsa Malaysia seperti di Indonesia.
Aku hormati pandangan mereka dan aku faham perjuangan mereka. Tapi secara peribadi aku tidak sehaluan dengan perjuangan 'satu bangsa' itu. Bagi aku tidak mengapalah aku ini Melayu, kau Cina atau dia India. Tidak mengapa malah kita boleh berbangga menjadi Melayu, Cina atau India. Tidak perlu menghapuskan ini semua dan menjadikan kita semua bangsa Malaysia. Aku bangga ku Melayu dan jika aku berkata aku ini Melayu tidak bermakna aku ini 'racist'. Tidak.
Ini pecah dan perintah. Yang penting bagi aku ialah kita tidak boleh menindas sesiapa. Jika kita kata kita Melayu, kita tak boleh tindas bangsa lain. Dan jika kita satukan semua bangsa pun penindasan akan tetap berlaku. Melayu kaya di atas tindas melayu miskin. Begitu juga cina dan india. Bersatunya manusia kerana keadilan diberi. Melayu, Cina dan India yang memimpin BN bersatu untuk merompak bangsa-bangsa mereka di bawah. Samy Vellu menggelapkan saham Maica~ untuk rakyat marhaen kaum India. Pemimpin melayu bergabung dengan pimpinan MCA rembat tanah PKFZ. TUkarlah menjadi satu bangsa Malaysia, penindasan ini tetap berlaku.
Kerana manusia tak berbalik kepada akar umbi. Asal kejadian. Di dalam Al Quran, dinyatakan Allah menciptakan manusia itu bersuku-suku dan berbagai warna kulit untuk kenal-mengenal, bukan tindas menindas. Kita patut raikan rahmat dan nikmat ini. Warna kulit sama ada hitam atau putih adalah keunikan dan kebesaran Yang Maha Kuasa yang patut kita akui. Kita kenal-mengenal.
Momokan "melayu sama melayu gaduh, cina tepuk tangan" adalah dongeng orang tua. Cina pun bergaduh sama cina. Yahudi pun bergaduh sama yahudi.
Asal manusia itu satu. Dikhabarkan dalam Al Quran, Allah meniupkan rohNya ke jasad Adam. Dari Adam dan Hawa manusia lahir dan dalam tubuh manusia ada roh Allah. Ini yang gagal dilihat Iblis sebab itulah dia enggan sujud kepada Adam.
Tidak ada salahnya kita berpegang pada bangsa. Yang penting semuanya kembali kepada asal~ kenal-mengenal.
Adam dan Hawa bangsa apa?
Tapi kalau kawan aku kata kita manusia ini semuanya satu bangsa aku mahu setuju. Semua dalam dunia ini satu bangsa. Ya!
Bangsa apa?
Manusia adalah bangsa Muhammad (Yang Terpuji). Allah jadikan manusia sebagai insan yang terpuji. (baca dan faham doa selepas azan). Muhammad, Ahmad, Mahmud.
Terpuji jika kita kenal diri dan mempunyai satu visi. Kembali menyatu. Haiya Alal Falah! Marilah menuju kejayaan. Kejayaan zahir dan batin.
Manusia ini bangsa yang terpuji. Rasulullah saw (nama pun Muhammad bin Abdullah bermaksud Yang terpuji hamba Allah) pun dah ajar dalam Islam tertib dn adab ketika tidur. Cuba lihat gaya tidur yang disarankan dalam Islam di bawah ini. Apa anda lihat?

5 comments:

Fa-T said...

ya pandangan yang molek!

Pena Marhaen said...

aku suka entri ni.

buat aku termenung jauh.

Anonymous said...

Bayekk punya entri. Tahniah.

gedek! said...

sketch yang 'pandai'

AnakSemuaBangsa said...

huhss..aku anak bangsa apa?..
trtatp jantung ku brdendang kencang pabila mnbaca entri nie..

5 star 4 da entri bro..