Thursday, June 2, 2011

pas dan seni/hiburan

tak lama dulu aku telah dipanggil untuk menjayakan persembahan 'seni islam' anjuran pas sebuah kawasan. aku telah bersedia, tetapi akhirnya program ini dibatalkan kerana seorang peserta - Bob Lokman tak dapat hadir kerana jadualnya penuh.
aku terfikir mengapa sampai batal hanya kerana tiada bob? ini program seni islam ke atau program tumpang populariti bob? takde bob tak jadi islamkah seni?

aku terfikir akan keseriusan pakatan rakyat khususnya pas memartabatkan seni. bagaimana acuan seni jika mereka ambil alih kerajaan. bagaimana pengisian dalam tv atau radio? seorang pengomen pas dalam fb ketika aku timbulkan ini dulu telah menjawab, "belum perintah lagi, kalau dah perintah nanti tahulah kami. bodoh!"

masalahnya mangkuk begini tak mahu tunjuk muka - kalau tak boleh juga aku korek hidung dia. sebelum perintah inilah kita harus jelaskan sejelas-jelasnya konsep seni dan hiburan yang bagaimana. setakat demo depan pintu stadium waktu konsert tak settle problem -
rasulullah sewaktu seorang pencuri berminat nak peluk islam tapi masih mahu terus mencuri tak dikutuk rasulullah, baginda kata masuklah islam dan boleh terus mencuri tapi jangan berbohong. akhirnya kutu tu surrender. ini hikmah ini fatanah. jangan dok kutuk je sebaliknya kita harus tampilkan jenis bagaimanakah yang ingin kita ajukan. di festival selangor dulu dijemput juga artis2 pop yg ada sekarang..cehh! seruupaaa jelah!

di kelantan dulu adalah dipanggil grup nasyid, mawi, akil hayy, m.nasir dan lain2..
soalnya sekarang bukan semua mau nyanyi nasyid. bagaimana konsep "pas for all" boleh artis/seniman rasakan melalui kepelbagaian cara. mereka tak mahu jadi macam bob atau yang seangkatan dengan bob - berhenti bergiat dan pergi berceramah. itu bagus tapi mereka tak mahu. mereka masih mahu bergiat. bagi aku, pas harus libatkan orang seperti bob dan kawan2nya untuk merangka garispanduan seni/hiburan.

bayangkan jika artis/karyawan malaysia jelas, faham dan setuju dengan rangka ini dan setuju memilih pas dan pr - bayangkan betapa besarnya pengaruh mereka. janganlah kerana mereka tak sehaluan dengan kita, kita kutuk baeekk punya macamlah depa hancuss sangat dan kita alim sangat.

so, fikirkan. sebab ulama dulu juga adalah seniman. jalaluddin rumi, fariduddin attar, rabiatul adawiyah, javid dan lain2 lagi.




4 comments:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

bro
biasnya yang tak cerdik ni yang dok atas kang masa memerentah..tah kenapa gua pun tak paham... di tegur melenting...

Cenangau said...

Gua dah pernah tanya sorang dulu "takkan nak pasang nasyid dan mengaji 24 jam?"

Tak heran la kalau Dinsman pun makan hati...

q-har said...

Salamualaikum... Nantikan HARAKI BAND...dlm muzik kita berdakwah...

gedek! said...

SETUJU!