Cara memesan buku SURAT UNTUK ANAK

Cara memesan buku SURAT UNTUK ANAK
dapatkan!

Friday, August 31, 2012

majoriti sokong najib

gambar hiasan
 eh eh... nak salam keww tak naakkk...

 hmmm mmuahh..cayunk dierrrrr.....

di Bukit Jalil, Najib kata inilah perhimpunan majoriti bukan di Dataran Merdeka malam sebelumnya. ini komen ronasina. siapa? ro-na-si-na!
1. sebagai Perdana Menteri dia tak boleh memperlekehkan rakyat di bawah pimpinannya sendiri. tetapi ucapannya hanya standard presiden parti politik.
2. kehadiran peserta yang diarahkan hadir dengan bas-bas, umpan cabutan bertuah dan persembahan artis menolak hujah kehadiran yang rela sebaliknya ia dikerah.
3. majoriti yang sah diiktiraf ialah terlalu ramai tak kibar bendera di rumah atau di kereta. inilah majoriti.
berhentilah berbohong tuan!

janji demo!

malam 30 Ogos 2012 adalah sejarah - kerajaan tak benarkan sambut di Dataran Merdeka kerana ramai nak pakai baju kuning. aku lihat kurang-kurang 6 ribu membanjiri keliling Dataran Umno.
syabas semua! salam perkenalan kepada rakan yang pertama kali bersua...
ramai kawan turut bersama.
inilah pertama kali perhimpunan tanpa sosok selebriti politik buat sebok dan bikin kecoh. yang ada hanyalah rakyat. pemimpin pun tak perlu menonjol muka cari populariti sangat.





Wednesday, August 29, 2012

Que sera sera

Que sera sera
Whatever will be must be
Que sera sera
Kun fayakun...


(tajuk lukisan- Ababil)

jais mat jais

kawan aku Faisal Mustaffa digeledah rumahnya oleh JAIS beberapa bulan lalu kerana dikatakan memiliki buku tulisan Irsyad Manji yang diharamkan. Sewaktu disoalsiasat Faisal menjawab "saya akan jawab di mahkamah nanti". Ini jawaban biasa yang dibenarkan untuk kita jawab.
Hari ini dia ditangkap JAIS lagi atas kesalahan "tidak menjawab ketika disoalsiasat" hari itu.
Lalu dijamin dan undang-undang JAIS penjaminnya mestilah penjawat awam dan Islam.
Setelah dijamin disoalsiasat lagi atas benda yang sama iaitu:-

kenapa tak jawab ketika disoalsiasat?


Majalah Manggo yang ada gambar betik tersadai tepi kolam renang tu takde lak diharamkan ye dak?

Tuesday, August 28, 2012

Seniman menangis

Dulu aku sangat kagum dengan beberapa seniman. Aku beli karya mereka, buku-lagu-puisi-lukisan malah aku ikuti dengan kagum perkembangan mereka di media. Aku mahu jadi macam mereka. Kadang-kadang aksi aku pun dah macam mereka.
Sesekali aku berpeluang jumpa mereka sama ada di program atau di tempat awam. Adakalanya duduk semeja. Ya! Ada di antara mereka agak kerel dan macam bagus. Layan kita yang mengagumi mereka pun hendak tak hendak aje. Kadang-kadang aku tengok ada pengkagum mereka yang datang dari jauh dan hendak bergambar mereka layan dengan ek. Agaknya seniman memang kena nampak serius sentiasa kot supaya kesenimanan tetap terpelihara.
Aku kagum dengan arwah Loloq dan Pyanhabib yang tak memilih sesiapa untuk bersahabat dan mereka meraikan kenalan.
Hari ini dengan keadaan semasa negara yang penuh kebejatan dan seniman-seniman idola aku ini yang kononnya seniman tapi terus tak sedar, menikus, senyap sebab takut tak dapat Datuk atau takut pingat Datuk ditarik semula... Aku ucapkan Pi mampuihlah sama korang!
Sial! Dulu bukan main ek! Hari ini sesekali masuk tv membodek mengampu,
Hakkk ptuihhhh!
Aku bakar karya korang!

pesan jin dan puaka hari ini kepada anak mereka

hari ini
syaitan puaka dan polong berpesan kepada anak mereka
jangan kencing tepi jalan
nanti telur bengkak
disampuk manusia

Budaya makan, restoran dan kita

Pernah tak korang singgah di warung atau restoran yang hampeh? Biasakan?
Jangan cerita bab servis lembab atau makanan yang dipesan lain tapi dapat lain, itu bab lain. Ini tentang penyediaan makanan.
Kami pernah buka kafe dan sebagai pengusaha makanan satu perkara yang perlu dipahat dalam kepala ialah kita menyediakan makanan untuk 'insan' malah untuk haiwan sekalipun mestilah makanan dalam keadaan baik.
Apakah duit kita tak laku kalau teh tarik yang dipesan kurang bahannya seperti susu kurang,air tak berapa masak, serbuk teh tak bertukar?
Seronokkah kita kalau roti canai mentah atau hangus, atau sayur dalam mee goreng yang kita pesan sudah patut dicampak longkang?
Siapakah mereka di balik tabir penyediaan makanan ini? Selalunya tauke restoran akan diwajibkan menghadiri kursus penyediaan makanan tetapi bagaimana dengan pekerja mereka? Hari ini kita dapati ramai warga asing bekerja menyediakan makanan untuk kita malah ada di antara mereka sangat tidak kena dengan budaya kita. Tangan-tangan si pemakan anjing dan kucing ini membancuh kopi kita dan menggoreng mee yang kita pesan. Dapur masakan mereka berselerak tabak dan terlalu hampir dengan tandas yang macam belacan.
Kita kena kembalikan semula orang kita yang faham budaya dan agama untuk kerja di dapur.
Banyak restoran di Singapura yang aku singgah, makanan kita disediakan oleh warga Malaysia atau orang tempatan. Hiasan makanan sangat cantik. Harga berpatutan.
Jangan ambil mudah. Budaya makan juga mencerminkan peradaban insan dan komuniti.
Lihat cara masyarakat purba makan, di era 'barbarian' yang makan dengan dua belah tangan dan gelojoh. Kemudian tertib makanan dianjurkan dengan pakaian kemas dan menggunakan sudu serta garfu. Budaya ini dipelopori bangsawan zaman khalifah dan barat walau sebelum itu Islam sudah mengajar adab makan.
Aku tak nak ulas panjang, korang semua lebih tahu.
Cuma......ketika memesan makanan di luar dan sewaktu makanan itu sampai, terfikirkah kita bagaimana ia disediakan?
Burpppp!

Monday, August 27, 2012

Thursday, August 23, 2012

sejarah hari raya kali ini

video

hari ini buat pertama kali An-Nur boleh angkat kaki kirinya selepas kaki kanan boleh
takbir!

Wednesday, August 22, 2012

Nasi Lemak punya kisah

Setelah bergelumang rendang, ketupat dan lemang tekak ini mula ingin kembali kepada fitrah. Semalam Sham masak lemak ikan tongkol taruk peria, timun dan petai cicah sambal tempoyak dan keli goreng, ini memang terangkat.
Pagi tadi aku teringin cari nasi lemak tapi seluruh pelosok tanahair Kajang gagal ditemui. Ramai penjaja masih cuti beraya. Ada sebuah restoran tu ramai sangat orang berbaris.Aku hanya akan mengiktiraf nasi lemak jika ia:-
1. Dibungkus dengan daun pisang. kalau daun pisang itu dilayur terlebih dahulu adalah bonus. Aromanya lebih menangkap.Masalah hari ini ada penjaja yang gagal membungkus nasi lemak daun pisang apabila permukaan daun pisang yang berlilin itu dibungkus di bahagian luar. Ramai penjaja Indonesia buat begini kerana katanya bahagian itu kotor. Mereka membungkusnya dengan permukaan belakang. Ini gagal!

2. Nasi lemak bermaksud wajib ada sambal tumis, ikan bilis, kacang goreng dan telur rebus selain nasi yang harum berdaun pandan dan bersantan. Ikan bilis gred lekeh yang keras dan bikin tercekik adalah gagal. Lauk sampingan seperti ayam, kerang, sotong itu aksesori tambahan. Itu sunat. Tanpa bahan wajib, ia gagal.
Aku tahu kos bahan mentah meningkat sebab aku dan Sham pernah jual nasi lemak. Sekilo kacang tanah, ikan bilis, bawang dan cili kering mahal sekarang dan jika jual nasi lemak biasa lebih dari RM1.50 pelanggan akan merungut. Inilah dilema penjaja nasi lemak. Orang besar tak tahu sebab di rumah kopi atau hotel sepinggan nasi lemak lebih RM10. Orang besar yang biasa makan di sini tak heran. Mereka punya 'taste' hancur!
Namun begitu nasi lemak yang dibungkus dengan polisterin, kertas minyak atau diletakkan di dalam pinggan apatah lagi pinggan yang direkabentukkan seperti daun pisang adalah segagal-gagal makanan di alam semesta ini sejak nabi Adam diciptakan hinggalah Izrafil meniup sangkakala.

PULAUKAN NASI LEMAK YANG DIBUNGKUS DENGAN POLISTERIN!

KE-U-TA-MA-AN

cakap Inggerisnya 'Priority'. Kita kena belajar memberikan keutamaan yang mana perlu didahulukan, diutamakan. mendahulukan orang yang susah, miskin, sakit dari yang senang, kaya dan lapang. Tapi kaseh sayang tak boleh dipaksa, keikhlasam bukan boleh dilakon-lakonkan... keutamaan atau prioritinya... MENGENAL BUKAN MENGHAFAL

Tuesday, August 21, 2012

Penawar raya

Keletihan dan sakit badan di wad terubat bila Puspa, Faisal Mustaffa dan Afiq LFL datang berkunjung

Monday, August 20, 2012

Rayalah!

Rayalah walaupun di wad. Foto tetamu hari raya di rumah terbuka kami di wad 5B Serdang. Antara yang hadir awalkak Nashita serta Asiah dan Asma', Umi Zumrah isteri ustaz Badrulamin, Aznan dan Sazana bersama anaknya Alfi, Wan Ruzaini yang bawak lauk-pauk, adik angkat si Kapt Dr Siti Khadijah, bersama suaminya Ruzaine, sepupu Arif dan Naliza bersama anak-anak naufal dan Nazif, kak Noni dan Alif, bang Ngah Sham Raja Rahim dan Kak Ti. Turut menyumbang kuih raya ialah Kak Hasnah Al Amin Food corner.
Juga foto jururawat dan doktor yang malu-malu. Mereka turut memeriahkan hari raya kami.
Petang itu juga An-Nur boleh keluar dan aku berasa sakit badan, tak lalu makan sebab tekak mual. Terus tidur... Abang Pyanhabib gagal datang kerana supir nggak ada...
Mulanya enggan terima tetamu sebab sakit sangat tetapi sunyi pula....
Ping! Ping!
BBM dari Puspa kata nak datang dengan aktivis Faisal Mustaffa. Mungkin peguam LFL Afiq pun ada.
Gua tunggu...

Thursday, August 16, 2012

Yang tak dapat ku ulangi lagi di hari raya

Raya hari ini aku sudah lagi tak dapat mengulangi
Membonceng belakang mak yang memarut kelapa di atas kukur kelapa
Menjemur putu kacang yang opah buat
Mengejar ayam yang masih belum mati disembelih abah lari sekampung
Memasang lampu kelip-kelip
Berlumba dengan adik beradik siapa paling banyak dapat kad raya
Berbasikal berkilometer beraya dengan kawan-kawan sampai petang
Mengumpul duit raya sampai petang untuk beli aiskrim Cornetto yang hanya mampu beli waktu raya -masa tu harganya 70 sen
Mengisi minyak tanah ke dalam pelita dan panjut
Mengikat pohon renek ke galah untuk dijadikan penyapu sawang sebab rumah Tok lelangitnya tinggi
Menumbuk gula dan tepung dengan lesung kayu besar dan antannya yang tinggi
Menunggu siren dari istana bukit chandan berbunyi menandakan berbuka puasa
Memukul telur untuk kak yong buat kek
Menanggalkan bulu ayam yang sudah disembelih
Bersalam dengan pak mertua
Memakaikan Annisa baju raya...

Raya yang saspen...

Beberapa hari lagi nak raya selepas tak sampai 24 jam Sham sambut hari lahir ke 39, An-Nur masuk wad batuk dan jangkitan paru-paru. Semalaman aku yang jaga dia dan An-Nur sendiri tidak tidur.
Sham tinggalkan kedai untuk luangkan masa bersama dari tengah hari sehingga berbuka. Mujur Enal dan Adib RIM boleh dipercayai menguruskan kedai. Wooyoung bercuti ke Temasik seminggu.
Biasanya dos antibiotik seminggu maka besar kemungkinan aku beraya di Hospital Serdang, wad 5B. Jemputlah datang nanti dengan syarat bawak lemang sendiri...

Wednesday, August 15, 2012

Undi DAP memang haram

Aiseh! Patutlah berfatwa gitu,pondok kutu ni dapat dua juta beb!

Nashaaa insooong matakajiiiii

Kartun 2009 yang masih relevan

Tuesday, August 14, 2012

Mekah...

Sebelum tu baca ini dulu--> http://www.malaysiakini.com/columns/206177

Membaca tulisan Rahmat Haron ini mengingatkan aku ketika ke Mekah dan Madinah 4 tahun dulu. Benar sebelum ini ramai antara kita mempercayai Arab Saudi adalah contoh pengamal Islam sebenar walhal di belakang keluarga Saud ini adalah Amerika.
Hari ini Mekah sudah diserang dengan budaya konsumer dan plastik, tak perlu ditakluki seperti Masjidil Aqsa. Cukup dengan membawa budaya itu.
Ketika di Mekah aku mendengar keluhan seorang sahabat dari Singapura tentang betapa berubahnya kota Mekah ini berbanding kedatangannya pada 90an. Jauh berubah!
Sebelum ke Mekah, aku seperti juga orang lain percaya bahawa kerja Saie pastilah mencabar dengan mengambil sempena kisah Siti Hajar berlari-lari anak dari Safa ke Marwa di tengah panas terik. Aku sudah bersedia untuk berpanas. Rupa-rupanya tidak. Umat Islam semakin dilemahkan dan dimanjakan untuk 'kesenangan' beribadah. Tiada lagi bukit dan tanah gersang tetapi kita hanya berlari berpijakkan lantai konkrit dari Safa ke Marwa yang tidak membukit. Bayangkan kita berlari di dalam sebuah dewan berbumbung berpendingin hawa. Tabung-tabung air zam-zam berair batu atau tanpa air batu di sepanjang trek bersedia untuk diminum. Jika tidak mahu bersesak di musim umrah, ada trek yang sama di tingkat atas. Tak perlu merasa bukit, sekadar lantai konkrit. Itu belum termasuk lagi kanak-kanak Arab yang mengepau kita sewaktu tahalul. Minta upah Rm10 ke atas. Tak dibayar mereka pandai saja menuduh ibadah kita tidak sah, "haram!" kata mereka. Kalau orang kita sudah tentu kelam-kabut bagi sebab takut mendengar perkataan Haram. Tapi aku mengkepalahotakkan aje bebudak ni haha!
Waktu di sana ada beberapa bangunan lama telah dan sedang dirobohkan untuk dibina hotel mewah yang baharu. Hari ini aku dengar sudah ada menara jam yang tinggi sehingga bila jam itu berdentang, jemaah yang sedang tawaf boleh memusing kepala memandang ke arah jam yang boleh dilihat kerana sangat tinggi itu.
Dua tahun lepas kawan aku balik haji menyatakan kesal kerana tidak sempat solat di masjid kucing sebab masjid kucing bakal dirobohkan. Hotel aku menginap dulu berdekatan dengan masjid kucing. (sebelum ke Mekah dulu aku pernah dengar orang kata masjid ini banyak kucing sebab itu dinamakan masjid kucing. Hahaha! Ia sebenarnya dibina oleh sahabat Rasulullah yang sangat sayangkan kucing sehingga Rasulullah saw menggelarkannya 'Bapa Kucing' atau Abu Hurairah. Apakah masjid itu sudah roboh juga?
Banyak bangunan lama atau binaan bersejarah telah dirobohkan seperti di Malaysia hanya kerana hambatan kononnya kemodenan.

Mengapa muslim Malaysia tak bantah semua ini?
Lukisan hiasan:
Tajuk : Tongkat Musa
Artis: Ronasina
Medium: Software Sketchbook di iPad

Selamat hari lahir, Sham...

15 Ogos yang ke 39


Tanpamu kasihku melara
rindu tak bermaya
kasih tak bernyawa

Monday, August 13, 2012

esok 14 ogos boikot internet sehari

esok 14 Ogos hari boikot internet sehari sebagai protes terhadap seksyen 114A. apa kebenda tu? lebih kurang gini. kalau ada orang komen kat status kau dengan komen yang jahat atau ada orang buat akaun palsu sama ada fb, blog, twitter dan lain2 dan ada isi bahaya di dalamnya KAU yang akan didapati bersalah sehingga kau buktikan itu bukan kau. undang-undang pukimak hapa ni? jom sokong pemboikotan ini! baca link ini :-http://stop114a.wordpress.com/what-is-section-114a/ ABOUT SECTION 114A What is Section 114A? Section 114A is the second of two amendments made to Malaysia’s Evidence Act 1950. Law Minister Nazri Aziz tabled the second amendment, formally known as Evidence (Amendment) (No2) Act 2012, in Dewan Rakyat on 18 April. James Dawos Mamit supported the motion, and Section 114A was passed after the second and third reading. On 9 May, Dewan Negara passed the amendment. The amendment was gazetted on 31 July 2012. This means the law is now operational. What is the purpose of Section 114A? Section 114A deals with allegedly illicit or harmful content on the Internet. In short, the amendment enables law enforcement officials to swiftly hold someone accountable for publishing seditious, defamatory, or libelous content online. How does Section 114A affect you? Titled “Presumption of Fact in Publication”, Section 114A holds the following people accountable for publishing content online: (1) those who own, administrate, or edit websites open to public contributors, such as online forums or blogs; (2) those who provide webhosting services or Internet access; and (3) those own the computer or mobile device used to publish content online. In other words, if allegedly defamatory content is traced back to your username, electronic device, and/or WiFi network, Section 114A presumes you are guilty of publishing illicit content on the Internet. But what if you were the victim of identity theft and a hacker wrongfully used your Twitter or Facebook account to post defamatory content? Under Section 114A, you are still considered guilty until proven innocent. What is wrong with Section 114A? Section 114A is problematic for a number of reasons: i) It disproportionately burdens average Internet users who are wrongfully accused of publishing seditious or defamatory content. ii) It makes Internet intermediaries–parties that provide online community forums, blogging and hosting services–liable for content that is published through their services. iii) It allows hackers and cyber criminals to be free by making the person whose account/computer is hacked liable for any content/data which might have changed. iv) It is a bad law passed in haste and does not take into account public interest and participation. To get more details on how Section 114A could affect you, check out the infographic below: Click to Enlarge How will Section 114A affect the freedom of expression? Section 114A threatens the right to freedom of expression. Internet users may resort to self-censorship to avoid false accusations made under Section 114A. Bloggers, for example, may excessively censor comments made by their readers. As a result, Section 114A inadvertently stifles public discussion about pertinent political or social issues and protects public authorities, such as the State, from public scrutiny. Visit our Resources page to get a more detailed look at the text and implications of Section 114A. http://stop114a.wordpress.com/what-is-section-114a/

Janji Bersih

30 Ogos malam di Dataran Merdeka. Jom!

Sunday, August 12, 2012

Rompak rompak!

Kartunis muda wanita Sarah Joan Mokhtar menulis pasal rompakan karya kartunis .
This is the ugly side of the Malaysian comic magazine industry (although artists are more aware and informed of their rights nowadays – thanks in part to the heroes below).

"tergamak anda buat keuntungan dengan karya orang lain dan membuang nama pengkaryanya..."

1) In the first book , a very popular comic compilation, the name of the original author Ujang Budak Minang was erased from the cover after a legal dispute with the publisher. Ujang's case is a whole essay in itself. I wont even go there. The next two happened during my years at the magazine.

2) The middle book was also a compilation whose printing status was 'frozen' by the publisher and is in purgatory , the original/author artist , Ubi Kamil has since left the company (over the issue of artists rights) and is freelancing but cant publish this work elsewhere because apparently all rights of his artwork are owned by company FOR ALL ETERNITY. The original art will probably rot in the MOY cellar somewhere.

3) The third book : the author/artist Aie Sulong (arguably Ujang's no. 1 artist at the time and wildly popular) name was erased from the cover of this compilation of HIS work after the artist quit working at the studio over the issue of artist rights.

You'd think the readers would realize their favourite artist/authors were gone, right? You'd think the magazine would be worried they’d lose two of their top artists and their readers, right?

NO. They let these two top artists quit rather than ‘infect’ the other artists with inconvenient notions of intellectual property. Then , horrifically, they simply hired two other artists to mimic Aie and Ubis work (to cringe worthy effect ) and continue their hanging series so their readers wouldn’t know they were gone.

Of COURSE the readers realized the very,very sudden drop in quality, which was the final humiliation for these artists , because the magazine didn’t publish the names of the new artists or announce the original artists departure.

So , in addition to losing their job and intellectual/moral rights,they had to bear the additional embarrassment of their readers wondering why their favourite series had become so crappy. ( This was before the facebook days ). Not that the artists could continue the original series they so creatively conceived elsewhere…without being sued (and being told this explicitly to drive fear into them).

The very very fine print was that once they paid you (ONCE) for handing over your artwork, your rights as a creator disappeared. You were simply a worker bee. And they weren’t changing their ways to suit you, the ‘artist’. Sadly, most artists whose eyes were open were too timid,scared or didn’t want to rock the boat, leaving the more courageous ones who put their necks out to suffer financially, emotionally and psychologically….only because they wanted to stand up for fairness and their rights as creators and to be respected as creators

All this drama started a while after I became an artist there. Things were great initially, the creative atmosphere was fantastic, the artists seemed to be genuinely happy. Then things started to change. Whispers of disputes. Rumor was the new business owner got was more interested in a career in politics and frankly couldn’t care less about artist welfare. Furrowed brows. Cold silences between long time cartooning comrades.

It didn’t feel good. Or right. When I realised how (in my eyes) the artists were seen as dumb cattle being milked for profit I felt disgusted, and very vulnerable. I was just a kid after all. Remember, I started when I was 14 at Ujang. What chance did *I* have negotiating my rights?

Then I thought…hey…I AM just a kid! And you cant sue a kid for signing any legal agreement without parental consent.

I figured I was young and didn’t have much to lose ,except a huge fanbase. But then, I never drew comics for the fans or money. I did it for the challenge.
So I left, at the height of my Ujang popularity. I didn’t tell anyone I was leaving.

My fantasy was to publish Aspuri in the future and if anyone comes after me, I mused ,I’ll tell them all my work was created as a minor and I quit before I became a legal adult. That will be my legal loophole if need be (yeah, I’ve spoken to a few lawyers and they agree the odds are very much in my favour). I say fantasy, because my original artwork is also probably rotted/shredded somewhere leaving little record of my early work except for a few saved issues that are not tattered, borrowed or etc.

So I rather sadly sent in my last comic before my 18th birthday (telling no one it was my last- after all , what if they replaced my comic with a horrifically drawn knock-off?) and began the next phase of my life as a Fine Arts student.

And that was the end of my time at Ujang. It was great. It would have been great if the bosses had listened to the artists. The one’s who stayed behind will all tell you it’s not the way it used to be. The readers will say the same thing and wonder where all the good artists have gone. They are still making good work.

But you’ll have to look a little harder now.

Disertakan juga karya asal kartunis Kelinci yang diterbalikkan kepada Cik Elin

Friday, August 10, 2012

lirik lagu Raya ciptaan aku yang baru

Tuan Menteri Perdana, oleh kerana lagu Hari Kebangsaan dah ditulis liriknya oleh Rais Yatim, maka saya yang terlepas peluang ingin mencadangkan lagu Hari Raya yang baru perlu dicipta juga. Dengan ini saya sertakan lirik lagu Hari Raya nukilan saya dan besarlah harapan saya agar lirik ini diguna dan disiarkan setiap hari mulai esok sehingga berakhir Syawal. Sekian, selamat berbuka. Hari Raya 1Malaysia Tibalah Syawal yang mulia inilah masa membalas jasa Mohonlah ampun pada mama kebanggaan kita semua korus: Janji Diketupati Rakyat diBahulukan Kroni makan lemang Rakyat kunyah buluh (suara latar: macamlah Panda) Bersyukurlah kita semua hidup aman dan sentosa biarlah kami miskin dan hina asalkan perompak bahagia dam dam dum bunyi c4 semaraklah hari raya ini tahun Janji diketupaaaaaatiiiiiiiiiiii... rakyat diBahulukaaaannnnnnnnn

Dzauk

Suatu hari Musa terdengar seorang lelaki menyanyikan lagu untuk Tuhan seperti begini," Kekasihku! Ke marilah biar kusisir rambutmu, ku ikat tali kasutmu..kau ku cinta..."
Nabi Musa telah memarahi lelaki tersebut dengan mengatakannya syirik sebab menyamakan Tuhan umpama makhluk yang berambut dan memakai kasut.
Nabi Musa yang punya mukjizat boleh berkomunikasi langsung dengan Tuhan telah dimurkai Allah, "Mengapa kau ganggu kekasihku yang sedang mabuk cinta kepadaku? Orang yang sedang asyik bercinta memang perkataannya begitu.."
Musa kemudian mencari lelaki tersebut dan meminta maaf.

10 malam terakhir

Hari ini berbuka baki roti canai yang tak dihabiskan Wooyoung pagi tadi. Beli dua keping, tinggal sekeping. Panaskan dan makan. LepasSham habis niaga baru kami makan merangkap sahur sekitar 1 pagi. Pukul 5 pagi hanya minum air kosong dan kurma sahaja.
Aku tak timbang tengok berat terkini tapi terasa ramadhan tahun ini agak perlahan susut badan. Tahun lepas enam kilo turun...
Selalunya aku berbuka sendirian, Sham sendirian. Hanya sms ucapan selamat sahaja diutus. Sms sudah mengenyangkan dan huruf-huruf itu mengikat rindu.
kesibukan waktu tak dapat juga aku berbuka dan bersahur dengan abang Pyanhabib serta Puspa, Najwan, Ammar, Beeha serta pasangan Nikjidan dan Juli seperti sebelum ini. Raya ajelah jumpa jika semuanya hidup dan sehat. Terasa rindu pulak dengan mereka.
Memburu Lailatulqadar?
Hahaha! Malam seribu bulan itu sudah datang sejak beberapa hari lalu sehinggalah malam terakhir.
Terima kasih kerana sudi mengunjungi aku.....nikmatnya!

Antara kafir dan munafik

Ulama Utusan keluar hukum haram undi DAP sebab kafir harbi ini menghalang tegaknya Islam di Malaysia.

Wahai ustat!
1) dalam DAP ada muslim. Apakah mereka juga kafir? Perlu aku ajar ayat menuduh muslim lain kafir?

2) bagaimana pula mengundi muslim yang menentang tertegaknya Islam di mukabumi Malaysia ini? Mahathir ketika PM menghantar surat amaran akan isytiharkan darurat jika kerajaan Kelantan laksana hudud.

3) orang yang mengaku Islam tetapi menentang hukum Islam ini munafikkan?

Maka soalan aku lagi....,
Mana lebih bahaya antara kafir dan munafik?
Surah tentang orang yang engkar atau kafir (Al Kafirun) pendek dan tegas. Hanya enam ayat sahaja.
Surah untuk si munafik (Al munafiqun) ada sebelas ayat dan ayatnya panjang-panjang beserta dengan sifat dan perangai sekali dijelaskan.

Semoga roh lapar kamu aman!

Thursday, August 9, 2012

Serpih kaca di hujung jejari....

Aku mengaku ada kesayuan Ramadhan kali ini. Setiap kali lepas berbuka aku akan duduk di samping An-Nur dan melayani sepi kecanggungan ini. Sementara menunggu jam 10 malam untuk menjemput Siti Khadijahku usai berniaga aku akan mengelamun mengimbas jejak-jejak yang telah aku tinggalkan.
Barangkali kerana aku sudah mula berusia atau mungkin jiwa aku penuh cinta agaknya maka aku sering diusap rindu. Rindu pada insan-insan yang rapat denganku. Hati ini telah tertanam cinta kepada mereka.
Dalam redha dan sedar yang bukan kepalang, dalam aku mengakui perjalanan batin, dalam aku memahami destinasi yang eterniti, dalam gelak tawa dan lepas laku, ada suatu sudut di hati ini telah hancur luluh dibawa oleh Annisa...

Wednesday, August 8, 2012

Di Jalan Melayu

Mencari jalan
agar ada jalan
yang tidak 'melayu'

suatu ramadhan...

tok   :   solat itu 13 rukun. setiap rukun yang dikerjakan membawa satu sifat Allah...satu rukun menanggung
            satu sifat...

aku  :    tapi sifat Allah 20? Mana lagi tujuh?

tok  :     lagi tujuh adalah sifat ma'ani yang diletakkan dalam diri insan...


apa sifat ma'ani? cari sendiri. selamat berbuka...

Monday, August 6, 2012

masalahnya kita ini si bodoh yang malas

apabila Rasulullah dan sahabat keluar dari rumah Al Arqam - tempat persembunyian awal-awal dakwah Islamiah mereka dan bertekad untuk menyebarkan Islam secara terbuka kepada ummah, ini adalah petanda bahawa Islam adalah milik semua golongan tak kira bangsa dan kedudukan. Dari seawal terima wahyu sehinggalah hari baginda wafat akan ada orang memeluk Islam. Dan Rasulullah mengajar mereka, melayan persoalan-persoalan mereka. ada persoalan yang agak keanak-anakan tetapi baginda melayan mengikut tahap kemampuan seseorang itu. logiklah kan? Abu Bakr dan Ali adalah terawal memeluk Islam takkanlah baginda nak terangkan lagi soal mandi junub kecuali perkara-perkara baru tetapi Islam bukanlah tentang hukum-hakam sahaja. Sahabat-sahabat rapat dan bijaksana disampaikan ilmu yang lebih berat dan dalam seperti soal keinsanan dan ketuhanan. sehinggakan Ali digelarnya pintu kota ilmu manakala Umar adalah 'nabi' yang layak menggantikannya jika sekiranya ada lagi nabi selepas baginda. Abu Bakr digelar 'mayat berjalan' kerana kelurusan dan kejujurannya.
sahabat-sahabat yang lain yang turut memperolehi titisan-rantaian ilmu ini antaranya Abu Dzar, anak angkat baginda Zaid Abu Harithah, Salman Al farisi (sekadar beberapa contoh...) dan ilmu ketuhanan ini berkembang mengikut rantainya. Dari warisan Ali dan Fatimah lahirlah Hasan dan Husin dan dari percantuman baka Hasan dan Husin lahirlah sultanul aulia Syeikh Abdul Qadir Al Jilani...
"Baitul Himah" diwujudkan di zaman Khulafa ur Rasyidin untuk umat menggali ilmu. penyuburan ilmu sangat sehat, pidato-diskusi-debat digalakkan. Buku-buku ilmu banyak ditulis. jika pandangan seseorang ulama itu tidak dipersetujui, ditulis pula buku untuk menyanggah pandangan tersebut bukan diharamkan buku itu. inilah suburnya ilmu. rakyat yang cerdik ilmu akan membaca dan menilai. tak timbul soal hati-hati baca nanti kau sesat....kerana rakyat itu sendiri celik akal.
apabila penguasa mula cinta dunia, agama disebar mengikut acuan mereka. ulama-ulama dilantik sebagai penasihat demi menjadi rubber stamp menghalalkan perbuatan. sesiapa tidak searus, dilabel sesat. ia terus berlaku hari ni. minda kita disekat dipancas sejak kecil untuk menimba ilmu sedalam-dalamnya. ditanam rasa takut untuk menuntut kerana jika tak dengar dari ulama mereka, kita akan berdosa. ulama-ulama ini punya tauliah dari Allah untuk memutuskan siapa layak masuk syurga.
jika kita tiada ilmu, bagaimana kita hendak tahu ilmu mana yang betul dan penyampai mana yang gebang? Menuntut ilmu itu fardhu bagi setiap muslimin dan muslimat (T'olabul'ilmi faridhatun ala kullimuslimin wamuslimah). menuntut bukan bermakna menunggu cakap-cakap agamawan. kita juga harus berjalan dan 'rasa'.
ilmu Allah adalah ilmu 'roso' (rasa). kita ini malas membaca dan belajar maka kita kekal bodoh. kadang-kadang ketaksuban kita kepada seseorang tokoh menutup mata kita pada pandangan tokoh lain. apa ustaz kegemaran kita cakap betul sahaja, orang lain tak betul walhal kadang-kadang apa yang diperkatakan ustaz kita itu sangat asas sifatnya tetapi kita yang malas belajar ini terkejut beruk seolah-olah itu benda baru. dan apabila kita dengar pandangan yang dilemparkan oleh orang yang tiada songkok, kopiah dan jubah kita persoalkan siapa dia//
hey! guru kerohanian imam Ghazali hanya seorang tukang kasut tahu?
aku ada tertengok twit seorang ustaz muda yang glamer di tv pasal solat dan aku tak setuju malah boleh saja aku berhujah tapi pastilah aku ditibai oleh pengikut mereka. hujah aku bukanlah kerana aku pandai tetapi aku boleh gunakan hujah ulama lain dalam soal itu. aku ni kutu apa yang aku tahu? hihi...
ya! kita kena buang riya' dalam diri.
jangan jadi syeikh nuruddin ar raniri yang membakar kitab hamzah fansuri (bekas anak muridnya juga) kerana dikatakan sesat atau Ibnu Arabi si wali qutb dilabel sesat oleh imam-imam muktabar...

kitalah jangan malas kalau kita ini bodoh...

Laskar Cinta

Laskar cinta sebarkanlah benih-benih cinta
Musnahkanlah virus-virus benci.....

Tak pernah terdikir dan terzikir, kami di Malaysia, Wooyoung di Korea dan bertemu di Beijing. Dia doktor akupunktur An-Nur di Erkang Hospital, kami sangat rapat kerana asing di tanah besar dan hanya dia boleh berbahasa Inggeris. Kemesraan menjadi sayang- dia simpan hasrat untuk bantu sebaik mungkin An-Nur. Tapi tergendala sebentar apabila terpaksa pulang ke Korea. Dua bulan kemudian kami pulang ke Malaysia. Melalui emel dan facebook kami berutus maklumat dan khabar, memujuk Wooyoung datang sini. Ibu bapanya merestui.
Kerana cinta, dia tinggalkan ibu bapanya, negara, pendapatan lumayannya untuk bersama kami seketika...bercuti lama di Malaysia dan melatih An-Nur.

Ajarkanlah ilmu tentang cinta
Kerna cinta adalah hakikat
Dan jalan yang terang untuk semua umat manusia...