Sunday, June 30, 2013

pra

Lebih kurang jam 6.30 petang  pada 8 Februari 2001 seorang jururawat menolak troli  keluar dari dewan bedah Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia. Ada bayi perempuan di dalamnya seberat 2.8 kilogram.
"Anak encik..." kata jururawat itu. Aku merapati, melihat wajah suci sang bayi. Matanya tajam terpejam. Sesekali menguap. Bersih. Aku mengawal perasaan agar dilihat biasa-biasa sahaja.
"Ciumlah..." kata jururawat itu sambil tertawa kerana melihat aku berkelakuan selamba tanpa reaksi ghairah.
Aku mengangkat bayi tersebut dan melaungkan kalimah suci ke telinganya. Matanya celik seketika. Aku menculik sedikit manisan dan kusapukan ke mulutnya sambil memuji baginda Rasulullah Salallahu ala Muhammad.

Kami namakannya Annisa - perempuan dan nama salah satu surah di dalam Al Quran. Jika didalami dan dihayati surah tersebut mungkin maksud mengapa kami namakan Annisa akan dapat difahami.
intro buku SURAT UNTUK ANAK dalam proses suntingan.

tunggu!

2 comments:

C++ said...

Bhai Fendi @ PapaRON 97 ...

Anak sulung gua (perempuan) lahir di Hospital Universiti Malaya pada pukul 10 malam 13 September 2001 dengan masalah "hip dislocation" ... Gua namakan Maisarah (Nur Maisarah)

Doa gua buat anak-anak lu dan lu sekeluarga.... ameen

kulupSakah said...

amin bhai