Saturday, November 30, 2013

Gaji Adun Selangor naik, nasib Anak OKU terlantar macam taik!

Jika 10% gaji Adun PKR dimasukkan ke Tabung Pendidikan Anak Selangor KeADILan maka anak-anak OKU Terlantar tetap tidak dapat menikmatinya kerana Anak-anak OKU Terlantar dinafikan hak mendapat pendidikan. Tiada sekolah bantuan penuh kerajaan. Beginilah nasib mereka di Malaysia. Menteri tolak sana tolak sini, di Selangor pula Exco. Rodziah Ismail dua kali mengelak untuk menjawab ketika ditanya secara lisan oleh Adun PAS Paya Jaras malah soalan bertulis berbunyi "Mengapa kerajaan Selangor dilihat kurang mengambil berat terhadap OKU walhal mereka juga pengundi" telah digugurkan.

KENYATAAN MEDIA
30 November 2013

WAKIL RAKYAT KEADILAN SELANGOR SUMBANG SEBAHAGIAN KENAIKAN GAJI KE TABUNG PENDIDIKAN

Saya telah menerima pandangan semua pihak mengenai kenaikan gaji yang melibatkan wakil rakyat Selangor. Saya juga telah mendapat penjelasan dari YAB Tan Sri Khalid Ibrahim mengenai rasional kenaikan gaji tersebut.

Pun begitu, KEADILAN sebagai parti yang membawa semangat reformasi perlu terus sensitif dengan kesempitan hidup yang dihadapi rakyat terbanyak.

Oleh itu, setelah berbincang dengan YAB Tan Sri Khalid Ibrahim, saya bersetuju bahawa satu Tabung Pendidikan KEADILAN Anak Selangor akan ditubuhkan bertujuan mengagihkan biasiswa pendidikan kecil dan mengendalikan program pendidikan terutamanya di peringkat sekolah menengah dan pra-universiti.

Setiap wakil rakyat KEADILAN akan menyumbang RM1,000 sebulan atau 20% dari jumlah kenaikan gaji bulanan yang diumumkan untuk membiayai pemberian biasiswa kecil dan program pendidikan di bawah Tabung Pendidikan KEADILAN Anak Selangor.

Jumlah sumbangan wakil-wakil rakyat KEADILAN dari Selangor kelak dijangka mencecah setengah juta setahun dari kenaikan gaji mereka yang dapat membantu keluarga berpendapatan rendah dalam bidang pendidikan.

Anwar Ibrahim
Ketua Umum KEADILAN.

Malam semalam dan tadi bersembang dengan rakan lama dalam era reformasi 98 termasuklah juga beberapa Ahli Parlimen. Mereka tak bersetuju dengan kenaikan 'melampau' gaji dan elaun Adun Selangor dan mencadangkan rakyat terus bersuara. Ya kita tidak menentang kenaikan itu tetapi yang kita tidak setuju adalah ia terlalu tinggi dan hujah gaji tinggi untuk elak rasuah adalah hujah jenaka. Di bawah ini adalah kenyataan media Anwar Ibrahim yang mencadangkan YB ini menyumbang RM1k dari gaji mereka untuk Tabung Pendidikan. Bukankah sepatutnya ia dimasukkan dalam bajet dan tak perlu masuk gaji mereka dulu kemudian baru masuk tabung tersebut?

4 comments:

Anonymous said...

kah kah kah ... tulah kulup dari dulu aku dah bilang.. PR BN sama je... kau xnak percaya

WanBeruas said...

..Bila dah masuk poket rasanya liat pulak le nak kasi keluar..untuk orang lain pulak tu...

WanBeruas said...
This comment has been removed by the author.
WanBeruas said...
This comment has been removed by the author.