Thursday, December 18, 2014

Inilah perjalanan

Sampai di Jakarta jam enam petang. Hari dah gelap. Harus bersedia untuk bertempur dengan macet di jalanraya untuk sampai ke rumah. Mujurlah Pak Budi agak lucu orangnya. Sambil memandu teksinya dia berjenaka mengubati keletihan kami. Mana tak letih, semalaman kami memburu tikus yang mula bermastautin di dalam rumah kami sebulan ditinggalkan. Harap Diqin yang menjaga rumah kali ini berjaya memastikan dia tidak tinggal serumah dengan Cik Siti.
Jiran kami di Lebak Bulus ini tanpa dipinta terus saja membantu mengangkat bagasi kami yang sarat. Ibu Halimah dan Pak Yanto, tuan rumah sewaan kami gembira dengan kepulangan kami. Sedikit ole-ole untuk mereka sebagai tanda terima kasih. Ternyata rumah dalam keadaan bersih semasa dalam jagaan mereka.
Terkenang perjalanan yang dipermudahkan tadi. Dihantar ke KLIA oleh Azizi, kemudian barang lebih muatan tetapi pegawai baik hati hanya caj satu beg sahaja. Caj dibayar oleh anak saudara yang tak disangka bertembung di dalam airport kerana menghantar abang mengerjakan umrah. Sudahlah begitu, pesawat KLM yang murah itu memberikan tempat duduk strategik. Krew kapalterbang Belanda ini semuanya peramah dan gemar berjenaka. Sempat juga ziarah Wooyoung, juru akupunktur dari Korea. Adik kami itu yang ada kisahnya dalam buku Surat Untuk Anak. Wooyoung dan Sham menangis berpelukan kerana kerinduan.
Tubuh amat penat. Masa yang singkat banyak perkara perlu diselesaikan hari itu. Tiga hari berulang alik ke Kedutaan Indonesia untuk urusan visa. Itulah tak cukup, inilah yang nak dibagi. Waktu memohon visa ke Beijing dulu cukup dengan sekeping surat jemputan saja. Beres!
Masuk bulan kedua Anur sekolah. Moga dia mampu mengikutinya dan bertambah baik perkembangan dirinya. Begitulah harapan ayah dan ibu. Tiada kebahagiaan setara itu, melihat anak dalam keadaan baik. Seperti jawaban mak mengapa tidak makan bersama kami seperti abah sewaktu kami balik kampung Ahad lalu, "kepulangan kamu sudah cukup mengenyangkan. Tak perlu makan."
Mak dan abah yang harus aku ada di samping pada hari-hari tua mereka ternyata amat memahami dan merelakan. Inilah perjalanan kita, kata abah. Perjalanan selepas bersumpah setia dan saksi menyaksi di luh mahfuz.







2 comments:

UMNO PARTI PENJARA said...

...


Pemimpin BN Sindir Anak Muda Pahang TerLAJAK BODOH!

Kenapa?

Anak Muda Pahang Kecik Hati dan Merajuk..

Kerana UMNO - Setiap Anak Pahang tanggung HUTANG!


* Kelantan habis bayar hutang BN, Pahang negeri BN menimbunkan hutang.

Saya Ulang..

Kelantan habis bayar hutang BN, Pahang negeri BN menimbunkan hutang.

Sumber Berita

>> Sumber 1 <<

>> Sumber 2 <<






...


Anak Muda Johor Terguris - Inilah UMNO... Jahat dan tiada hati perut langsung!!... Kesian Betul!!
( Lihat Bukti Di Youtube )

https://www.youtube.com/watch?v=5WEaBZcx-WE

https://www.youtube.com/watch?v=vw2B1XMax04

https://www.youtube.com/watch?v=0tRzqwkqrC0

https://www.youtube.com/watch?v=0NuxFlS80bg

https://www.youtube.com/watch?v=SviwJnhNA-Q

https://www.youtube.com/watch?v=RowxovebgI4



Sumber Berita

>> Klik Di Sini <<






Anonymous said...

Assalamu Alaikum wr-wb, perkenalkan nama saya ibu Rosnida zainab asal Kalimantan Timur, saya ingin mempublikasikan KISAH KESUKSESAN saya menjadi seorang PNS. saya ingin berbagi kesuksesan keseluruh pegawai honorer di instansi pemerintahan manapun, saya mengabdikan diri sebagai guru disebuah desa terpencil di daerah surakarta, dan disini daerah tempat mengajar hanya dialiri listrik tenaga surya, saya melakukan ini demi kepentingan anak murid saya yang ingin menggapai cita-cita, Sudah 9 tahun saya jadi tenaga honor belum diangkat jadi PNS Bahkan saya sudah 4 kali mengikuti ujian, dan membayar 70 jt namun hailnya nol uang pun tidak kembali bahkan saya sempat putus asah, pada suatu hari sekolah tempat saya mengajar mendapat tamu istimewa dari salah seorang pejabat tinggi dari kantor BKN pusat Jl. Letjen Sutoyo No. 12 Jakarta Timur karena saya sendiri mendapat penghargaan pengawai honorer teladan, disinilah awal perkenalan saya dengan beliau, dan secara kebetulan beliau menitipkan nomor hp pribadinya 0853-1144-2258 atas nama Drs Muh Tauhib SH.MSI beliaulah yang selama ini membantu perjalan karir saya menjadi PEGAWAI NEGERI SIPIL.alhamdulillah berkat bantuan bapak Drs Muh Tauhib SH.MSI SK saya dan 2 teman saya tahun ini sudah keluar, bagi anda yang ingin seperti saya silahkan hubungi bapak Drs Muh Tauhib SH.MSI, siapa tau beliau bisa membantu anda