Tuesday, December 2, 2014

Penang untuk siapa?

Seminggu sebelum ke Jakarta aku ke Pulau Pinang. Dan selepas sebulan di Jakarta atau sehari selepas sampai semula ke Malaysia kami ke Penang lagi. Macam lagu Antara Jakarta Dan Penang pulak... Bukan untuk FreedomFilmFest seperti bulan lalu tetapi atas urusan lain. Cuma 24 jam sahaja. Kami menaiki Senandung Langkawi kelas ekonomi, ada katil. Supaya Anur tak letih akibat berkelana tak henti. Semuanya kerana urusan dia.
Apa urusan Anur biarlah lain kali pada penulisan yang lebih baik aku ceritakan. Cuma sebaik selesai urusan kami berasa lapar dan mengambil teksi menuju Nasi Kandar Line Clear yang tersohor itu.
" Sejak Penang terlepas tangan habis kerajaan baru buat tokong aje" kata pemandu teksi apabila aku kagum melihat pekerja-pekerja Cina sedang mengecat patung-patung di pintu gerbang tokong.
"Guan Eng tak naikkan surau kalau ada taman perumahan baru, tapi tokong dulu. Tengok sini tokong sana tokong." Aku terlupa nama jalan tetapi memang benar. Mulanya aku beranggapan ini sentimen seorang mamak mengaku Melayu seperti yang selalu bikin kecoh berdemo itu. Ya! Drebar ini India-Muslim. "Kat flat tu pun ada tokong. Bisinglah nanti!" Tambahnya lagi. Ha-ah! Setiap 200 meter ada tokong.
Aku teringat di Klang. Tumbuhnya kuil pun banyak juga. Seperti surau. Seperti ada penyakit dalam negara kita. Berlumba bina pusat ibadat. Tapi makin banyak pusat ibadat harusnya makin beragamalah masing-masing tapi kebencian antara kaum dan agama makin menyala. Kerja orang politiklah meracun semua ini.

"Ada harapan dapat balik Penang election akan datang?" Tanya aku menambah kayu manis dalam kari komplennya.
"Mampuih takkan dapat. Susah! Depa guna kepentingan segala untuk depa menang. Depa dah kontrol!" Wajah jujur 'pembangkang' di Penang buat pengakuan.
Selesai makan dan bertemu teman kami mendapatkan teksi lain untuk ke jeti. Nak ambil feri untuk menuju stesen keretapi Butterworth.
"Itu apa?" Tanya Sham.
" itu kapal dik. Kapal judi. Orang ramai naik dan kapal belayar ke perairan luar Malaysia dan berjudi. Kat perairan Malaysia tak boleh. Lepas tu kapal tu balik sini." Jawab pemandu teksi berbangsa India.
"Hari-hari?" Tanya aku. Wow! Besar kapal tu. Aku teringat filem Maverick.
"Ya dik!" Katanya. Sambil itu menunjukkan beberapa tempat menarik. "Sekarang harga tanah naik, lagi ini semua sudah jadi bangunan warisan. Unesco iktiraf. "
"Guan Eng bagus!" Aku pancing.
" tadaklah dik! Mula kita sokong. Sekarang susah. Anak saya cikgu mahu bikin loan beli rumah tak dapat. Lulus RM300k tapi rumah sudah RM600k sini. Kita Melayu sama India tadak mampu. Orang Melayu banyak beli rumah kat Alor Staq". Sama seperti drebar mamak tadi, ane ini juga anak jati Penang. "Election nanti mau kasi ajar jugak!"
" Rumah kat sini direkakhas siap ada tempat parking bot. Dah tentu kita tak mampu beli bot." Kata saudara aku waktu kami makan malam sebelum bertolak. Tak boleh bagi depa lebih dua penggal. Mula nak ek!"
Dan aku teringat kawan- kawan Pakatan Rakyat ada yang kritik Penang bajet defisit tahun ketiga. Dan apa alasan untuk jatuhkan Khalid MB Selangor seperti perjanjian air, projek lebuhraya membazir, jual tanah juga dilakukan di Penang.
"Sebab tu KM Penang tarik balik tak jadi saman Nasruddin Tantawi bila Ketua Pemuda Pas MP Temerloh bangkitkan haritu!" Eh! Tau jugak drebar mamak tu tadi.
Ah! Sebaik KajangMove yang mengarut tu aku malas ambil pot politik kepartian punya game.
Tapi kalau anak jati Penang tak mampu duduk lagi di tanah sendiri dan hanya dimonopoli satu-satu kaum, Malaysia apa? Atau....
PENANG UNTUK SIAPA?

Foto- di Armenian Street, Dalam keretapi dan atas feri






7 comments:

Little Girlss ♡ said...

cerita d atas ada 1 yg x betoi....tentang saman LGE terhadap Hasan Tontowi....sebenarnya saman itu bukan d tarik balik tetapi silap LGE X sain pada borang permohonan saman itu n saman itu d tolak olih mahkamah....aku x sokong sapa2 tetapi aku berniaga d rope walk Bagan Butterworth....

ronasina said...

ya benar.

Anonymous said...

nak bagitau kat hampa, umno dan kuncu-kuncu depa lah yang melingkupkan melayu pulau pinang. dah lama dah! tu pun melayu tak sedaq-sedaq. sampai mamak jenis Mandaliar pun hampa bagi jadi pemimpin Melayu. tok susah tutup lah pekong umno tu.

Anonymous said...

Anon December 3, 2014 at 12:15 AM...

kalaupun umno dan kuncu-kuncunya seterok yang hang kata adakah patot kita biarkan dap buat seterok @ lebih terok dari itu?

C++ said...

Bhai Fendi @ PapaRON 97 ...

Gua kalu Mamak yang sembang .... 10 cerita 18 gua tak percaya.... Hahahaha..... Sebab masa GERAKAN dok pegang Penang hampir 40 tahun... aper geng Mamak nih buat.... Hahaha....

Anonymous said...

your family looks badass
http://peruserpaid.com/?ref=96156

Rosnida Zainab said...

Assalamu Alaikum wr-wb, perkenalkan nama saya ibu Rosnida zainab asal Kalimantan Timur, saya ingin mempublikasikan KISAH KESUKSESAN saya menjadi seorang PNS. saya ingin berbagi kesuksesan keseluruh pegawai honorer di instansi pemerintahan manapun, saya mengabdikan diri sebagai guru disebuah desa terpencil di daerah surakarta, dan disini daerah tempat mengajar hanya dialiri listrik tenaga surya, saya melakukan ini demi kepentingan anak murid saya yang ingin menggapai cita-cita, Sudah 9 tahun saya jadi tenaga honor belum diangkat jadi PNS Bahkan saya sudah 4 kali mengikuti ujian, dan membayar 70 jt namun hailnya nol uang pun tidak kembali bahkan saya sempat putus asah, pada suatu hari sekolah tempat saya mengajar mendapat tamu istimewa dari salah seorang pejabat tinggi dari kantor BKN pusat Jl. Letjen Sutoyo No. 12 Jakarta Timur karena saya sendiri mendapat penghargaan pengawai honorer teladan, disinilah awal perkenalan saya dengan beliau, dan secara kebetulan beliau menitipkan nomor hp pribadinya 0853-1144-2258 atas nama Drs Muh Tauhib SH.MSI beliaulah yang selama ini membantu perjalan karir saya menjadi PEGAWAI NEGERI SIPIL.alhamdulillah berkat bantuan bapak Drs Muh Tauhib SH.MSI SK saya dan 2 teman saya tahun ini sudah keluar, bagi anda yang ingin seperti saya silahkan hubungi bapak Drs Muh Tauhib SH.MSI, siapa tau beliau bisa membantu anda