Wednesday, November 3, 2010

cadangan untuk Dr Asri

Selain cadangan Anwar patut bersara aku juga ingin agar Dr Asri cadangkan:-

1) Najib bersara dari PM kerana terlalu banyak persepsi negatif seperti kaitan kes Altantuya, komisyen kapal selam Razak Baginda, queen control isteri. Ini dapat dilihat tulisan sinis Dr Asri tentang bagusnya Siti Hasmah yang tak campur urusan PM Mahathir.

2) Menteri agama dan mufti-mufti yang gagal memulihkan imej Islam malah gejala sosial umat Islam semakin meningkat.

3) Pusat Islam, Jakim, Ikim dan lain-lain dibubarkan kerana tidak relevan dengan usaha kerajaan menjadikan Malaysia pusat hiburan tengah malam.

4) Majlis Raja-Raja dibubarkan kerana ketua agama gagal menyatukan umat Islam yang asyik bertelagah kerana salah faham politik.

5) mahkamah Syariah ditutup kerana tiada kuasa dalam mendakwa sesetengah kes (contoh: kes Qazaf Anwar - seperti kata Jamil Khir)

Baru-baru ini Dr Asri juga menyindir hantu mana yang tibai duit zakat. Aku juga cadangkan dia bawa kes ni kepada Yang DiPertuan Agong untuk disiasat dan ambil tindakan. Kalau sahabat sendiri yang tibai duit zakat, haruslah kita membabicilakakan kerana merampas hak orang yang layak dapat.

Ini pendapat aku yang perlu dihormati sebagaimana aku menghormati pendapat Dr Asri tentang Anwar patut berundur. Ahli politik patut berundur jika dah rasa tak mahu berpolitik tetapi pejuang yang konsisten mempertahankan hak rakyat dan mendedah penyelewengan tetap relevan.
Rasulullah SAW patut berundur dah selepas berjaya menawan Kaabah semula tapi baginda tetap berjuang sehingga akhir hayat..

(sambil mulut terkumat-kamit membaca ayat-ayat suci supaya aku dilihat pandai nas dan dalil..)

5 comments:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
ilmu mantik dari dr asri aku boleh tangkap...
ni ilmu mantik dari bro kulup aku baru perasan..sejak bila ni?



Hadis Ibnu Umar r.a:
Diriwayatkan daripada Nabi s.a.w katanya: Baginda telah bersabda: Kamu semua adalah pemimpin dan kamu semua akan bertanggungjawab terhadap apa yang kamu pimpin. Seorang pemerintah adalah pemimpin manusia dan dia akan bertanggungjawab terhadap rakyatnya. Seorang suami adalah pemimpin bagi ahli keluarganya dan dia akan bertanggungjawab terhadap mereka. Manakala seorang isteri adalah pemimpin rumah tangga, suami dan anak-anaknya, dia akan bertanggungjawab terhadap mereka. Seorang hamba adalah penjaga harta tuannya dan dia juga akan bertanggungjawab terhadap jagaannya. Ingatlah, kamu semua adalah pemimpin dan akan bertanggungjawab terhadap apa yang kamu pimpin.
Nombor Hadith Dalam Sahih Muslim : 3408

Yobrizab said...

salam, teman sokong bebenor saranan mike tu.

Dr mAsri said...

Salam bro, lu lagi hebat dari Dr Asri. Kira lu Dr Kulup.

Aa said...

Kena sokong nih.

lans 18 said...

aku tak tahan tang mulut kumat kamit baca nas tu...

apa-apa hal memang tepat entry ko ni.