Tuesday, May 3, 2011

sahabat gua (akhir)

tidak ada apa kesan tentang kewujudan ketujuh-tujuh mereka apabila aku terjaga pagi itu. semuanya sudah ghaib. aku hanya melihat diriku terbaring di atas tanah yang bertingkat-tingkat seperti tangga. aku mengira yang aku terbaring di tangga keenam dari tujuh tingkat. tingkat satu dari bawah hingga tingkat enam ada sesuatu bersamanya manakala tingkat ketujuh hanya kosong dan tiada apa-apa.
aku tidak mahu naik meninjau tingkat tujuh, tingkat teratas kerana ia kosong dan tiada apa-apa. di tingkat keenam ada lopak berair jernih. aku meninjau permukaan lopak untuk melihat bayang wajahku. masih sama wajahku seperti sebelum ini. aku meneguk air darinya. segar. aku membersihkan mukaku.
Tanpa banyak melengahkan masa aku menuruni tingkat-tingkat tersebut. dalam kepalaku hanya ada satu saja, "aku mahu pulang."
Tidak peduli apa yang aku dapat dan berapa banyak hasil yang aku perolehi. Ia tidak penting lagi. Aku hanya mahu pulang dengan sejahtera.

8 comments:

Cikli said...

dah habiss..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
gua fikir ,lu dan gua akn berssahabt sampai ke surga ..rupanya berakhir di sini..argghhh

Pena Marhaen said...

dah tamat ke?takda sambungan lagi?

kulupSakah said...

nak sambung ke?

sir said...

tingkat 7 tingkat kamaliah - kosong dan penyatuan. tingkat 6 tingkat radhiah yg mengenali hakikat dan makrifat. bayang diri sama dengan bayang dalam air "insan itu rahsia dan akulah rahsianya" - al insanu sirri wa ana sirruhu. pulanglah yop kulup dengan sejahtera bersatu dengan yang hakiki.

kulupSakah said...

wahhh!

Pena Marhaen said...

aku paling suka komen "sir"..

tepat dgn huraian yg jelas..hehe

kulupSakah said...

aku berpeluh..ada orang boleh kupas