Thursday, June 23, 2011

selamatkan dewanbahasadanpustaka!



entry ini dirangsang untuk ditulis setelah baca posting Ummu Asiah di blognya. Sila baca di sini. foto-foto adalah dari blog beliau.
Program Selamatkan DBP di Warung Rakyat depan DBP berlangsung pada Rabu malam lalu. Semua yang hadir ialah otai old skool DBP. Mereka ada nilai syahdu dengan DBP. Perjumpaan kali kedua itu sebenarnya hanya mereka-mereka saja tapi peminat dan pencinta bahasa muncul menyokong. Lain kali aku rasa kalau diuar-uarkan mungkin akan menjadi lebih besar kerana sosok-sosok otai ini ramai pengikutnya. Kalau tak baca TukarTiub tak tau ada program ni.
Misi aku datang nak kasik gulai tempoyak petai campur dedaun pucuk ubi, kunyit dan lain2 yang dimasak Sham kepada Isham Rais, Rahmat Haron, Ummu Asiah dan pasangan Zunar/Alin. Korang boleh baca posting Ummu Asiah siapa yang hadir.
Anak muda yang hadir lainnya ialah Rozan dari Angkatan Muda Keadilan,Topeng Perak, Jimadie Malaysiakini, Sidiqin Suara Keadilan, PejuangProDemokrasi dan seorang amoi dari UKM, Katherine yang kebetulan lalu dan ternampak pak Samad terus berhenti dan join. Pyanhabib menjerit dalam smsnya kepadaku nak datang tadak transport. Ceh!

Siapa tau apa DBP sekarang ni? Benda apa DBP? Aku petik beberapa quote dari mereka selain aku yang hanya tahu DBP sebab pernah hantar lauk katering kat sana tahun lepas dan Ummu Asiah yang hanya tahu DBP penerbit buku teks sekolah.

"DBP adalah Johan Jaafar dan Johan Jaafar adalah DBP" - Hishamuddin Rais.
"Bahasa kita telah dialtantuyakan!" - Rahmat Haron. Rahmat sudah kunyah sepiring cili api dan meluahkannya dalam pinggan membentuk huruf DBP.
"Tukar saja yang baru!" - Hasni Abas.
Dan kritikan pedas juga dari Kassin Barajiwa. Semua ni otai.

Aku harap DBP tak jadi macam Pudu Jail, dirobohkan dan akan dinaikkan kondo di tapaknya suatu hari nanti.

2 comments:

Cikli said...

johan jaafar menjengkelkan

Term Papers said...

That is a magnificent text, the festival is so much amazing.