Tuesday, August 28, 2012

Budaya makan, restoran dan kita

Pernah tak korang singgah di warung atau restoran yang hampeh? Biasakan?
Jangan cerita bab servis lembab atau makanan yang dipesan lain tapi dapat lain, itu bab lain. Ini tentang penyediaan makanan.
Kami pernah buka kafe dan sebagai pengusaha makanan satu perkara yang perlu dipahat dalam kepala ialah kita menyediakan makanan untuk 'insan' malah untuk haiwan sekalipun mestilah makanan dalam keadaan baik.
Apakah duit kita tak laku kalau teh tarik yang dipesan kurang bahannya seperti susu kurang,air tak berapa masak, serbuk teh tak bertukar?
Seronokkah kita kalau roti canai mentah atau hangus, atau sayur dalam mee goreng yang kita pesan sudah patut dicampak longkang?
Siapakah mereka di balik tabir penyediaan makanan ini? Selalunya tauke restoran akan diwajibkan menghadiri kursus penyediaan makanan tetapi bagaimana dengan pekerja mereka? Hari ini kita dapati ramai warga asing bekerja menyediakan makanan untuk kita malah ada di antara mereka sangat tidak kena dengan budaya kita. Tangan-tangan si pemakan anjing dan kucing ini membancuh kopi kita dan menggoreng mee yang kita pesan. Dapur masakan mereka berselerak tabak dan terlalu hampir dengan tandas yang macam belacan.
Kita kena kembalikan semula orang kita yang faham budaya dan agama untuk kerja di dapur.
Banyak restoran di Singapura yang aku singgah, makanan kita disediakan oleh warga Malaysia atau orang tempatan. Hiasan makanan sangat cantik. Harga berpatutan.
Jangan ambil mudah. Budaya makan juga mencerminkan peradaban insan dan komuniti.
Lihat cara masyarakat purba makan, di era 'barbarian' yang makan dengan dua belah tangan dan gelojoh. Kemudian tertib makanan dianjurkan dengan pakaian kemas dan menggunakan sudu serta garfu. Budaya ini dipelopori bangsawan zaman khalifah dan barat walau sebelum itu Islam sudah mengajar adab makan.
Aku tak nak ulas panjang, korang semua lebih tahu.
Cuma......ketika memesan makanan di luar dan sewaktu makanan itu sampai, terfikirkah kita bagaimana ia disediakan?
Burpppp!

2 comments:

Fa-T said...

kita menyediakan makanan untuk 'insan' malah untuk haiwan sekalipun mestilah makanan dalam keadaan baik

ini yang perlu dan wajib...

C++ said...

Bhai Fendi...

Nak buat camana... itu lar budaya Melayu Hutan.... hahaha... bab halalan toyyiban dipandang sepi..

Waima dengan binatang pun sewajibnya kita berasa ehsan.... inikan pula kepada manusia...