Tuesday, March 5, 2013

Lahad Datu simbol liang lahad umno

Kita sedih dengan terkorbannya pejuang kita. Pertempuran ini memakan nyawa anak watan Malaysia. Anak menjadi yatim, isteri jadi balu, ibu dan bapa kehilangan anak. Tiada keraguan di hati. Ia memilukan.
Tetapi jangan sesekali pernah cuba kita nafikan ini ada kaitannya dengan politik. Menjerit memaki Tian Chua tidak guna, kalau marah pun kepada Tian Chua ia sekadar memberi rasa sedap ketika menggaru kurap. Kurap tidak sembuh, malah makin celik dan makin membiak.
Krisisini buat kita langsung lupa tentang bila parlimen hendak dibubarkan, kita lunak apabila suruhanjaya siasat kad pengenalan palsu di Sabah ditangguhkan kerana krisis ini.
Terdesak dan nazak (singkatan najib razak) nya umno sudah semakin kritikal hari ini.
Kalau kita perhatikan jalur sejarah, 'takdir-takdir nasib baik dan kemujuran' akan datang menyelamatkan keadaan apabila umno terasak teruk.
13 Mei 69 - tragedi rusuhan yang menyelamatkan kembali umno setelah teruk dibelasah dalam PRU. Isu komunis, Memali, Sauk, tragedi 911 semuanya boleh menjadi loceng penyelamat untuk umno terus bangkit walaupun telur senak diterajang rakyat.
Ingat tak, ketika George Bush teruk popularitinya di Amerika dan ketika rakyatnya terus mengkritik, dan-dan itulah Osama Laden muncul di pita video mengugut akan melancarkan serangan.
Aku tidaklah mahu mengatakan ini sandiwara, cuma aku akan menyatakan bahawa senjata yang selalu umno gunakan untuk kekal berkuasa seperti memberi IC, manipulasi media, fitnah dan lain-lain lagi hari ini sudah mula makan tuan dan saat demi saat senjata ini - terbaharu di Lahad Datu - semakin terhunus mencucuk tengkuk umno untuk ditolak ke liang lahad.
Takbir!

No comments: