Sunday, October 20, 2013

Lakum diinukum waliyadiin

Berita di Malaysiakini

Ibu bapa Hindu bantah korban lembu di sekolah

Koh Jun Lin
4:32PM Okt 18 2013

Tindakan sebuah sekolah di Kuala Lumpur menyembelih lembu korban di perkarangan kawasannya semasa waktu sekolah semalam mendapat bantahan daripada ibu bapa bukan Islam.

Memetik anaknya, S Dineswary memberitahu Malaysiakini, upacara itu dilakukan pada waktu pagi sebelum kenduri sempena sambutan hari raya Aidiladha.

"Ia tidak sepatutnya berlaku kerana ini sekolah kebangsaan, bukan sekolah agama. Itu sebabnya kami terkejut kerana terdapat murid Hindu dan Cina di situ.

"Ia bukan hanya isu agama, tetapi juga kerana terdapat kanak-kanak di sekitarnya. Mungkin ada yang tertekan dengan pembunuhan itu," katanya ketika dihubungi.

Lembu dianggap haiwan suci bagi penganut Hindu. Malaysiakini tidak menamakan sekolah itu sementara menunggu respons daripada sekolah.

Sementara itu, di Internet pula tersebar meluas rakaman perbualan seorang pemanggil dengan guru besar berhubung kejadian hampir sama.

Dalam perbualan hampir 10 minit itu, pemanggil yang memperkenalkan dirinya sebagai "Saravanan" mempersoalkan tindakan sebuah sekolah melaksanakan acara itu kerana terdapat murid Islam di situ.

Dia juga menyoal sama ada tindakan itu bertepatan dengan peraturan Kementerian Pendidikan Malaysia.

Mungkin kebetulan, seorang pembaca Malaysiakini yang memperkenalkan dirinya sebagai "Saravanan Forever" turut mendakwa banyak insiden seperti itu berlaku di seluruh negara pada sambutan Aidiladha.

"Di Malaysia, sekolah kebangsaan, di mana kanak-kanak pelbagai kaum belajar dan kita patut hormat semua bangsa dan agama," tulisnya lagi.


Bagi aku:-


Isu ini boleh diselesaikan dan tak perlu menjadi besar. Jangan kebingitan isu -isu bodoh sebelum ni dalam soal agama meleret-leret. Bertoleransilah! Cuma saya agak tidak senang dengan kenyataan yang berbunyi:-
" "Ia bukan hanya isu agama, tetapi juga kerana terdapat kanak-kanak di sekitarnya. Mungkin ada yang tertekan dengan pembunuhan itu," katanya ketika dihubungi."

Harus sesiapa khususnya yang bukan Islam kena ingat, menyembelih binatang bukan PEMBUNUHAN. Ia proses yang cukup cantik, tidak kejam malah bersih menurut garispanduan Islam ketika hendak menjadikan haiwan sebagai makanan. Maksud pembunuhan adalah kejam. Bagi muslim, mencabut nyawa binatang yang hendak dijadikan makanan itulah pembunuhan tetapi muslim diajar tidak melecehkan amalan agama lain lalu kami tidak memanggilnya pembunuhan. Kami memanggilnya makanan yang 'tidak disembelih' iaitu tidak mengikut syarat-syarat yang digariskan.

Perkataan PEMBUNUHAN sangat SALAH dan menghina.

3 comments:

Unknown said...

macam mana dia makan ayam atau kambing ... sembelih atau tidak...?

Anonymous said...

Yg hindu sambut thaipusam cucuk kat badan sana sini lalu kat jln2 raya secara terbuka tu camna. Idiot!

Anonymous said...

Sedap juga tuhan diaorang ni...emp buat kari pun sodap...huuuuu.

hajihadiawang