Wednesday, October 30, 2013

Rokok dan Ruku'

Sarapan di restoran mamak sementara menunggu nombor giliran di sebuah jabatan kerajaan sampai. Orang ramai. Memang aku malas kalau berurusan begini tapi nak buat macamana.

Duduk semeja denganku seorang anak muda awal 20an. Dia minta pemetik api tetapi aku jawab tidak merokok.

" Baguslah bang! Saya ni susah nak berhenti. Hari ni rokok besar dah lebih dari RM10 maknanya kita kena keluar dua not kertas, satu merah satu lagi not kecil. Peh! Saya hisap batang-batang je sekarang." katanya.

" Sebatang berapa sekarang?" tanyaku.

" Rm1" jawabnya. Teh tarik hampir tersembur dari mulutku. Masa aku awal-awal rmerokok 20 tahun dulu 15-20 sen sebatang.

" Seringgit sebatang? Gila!" kataku. " berapa batang sehari kau hisap?"

"8-10 batang sehari semalam" jawab dia.


....lama dia diam kemudian dia sambung lagi " hisap rokok lagi banyak dari ruku' kat Tuhan" .

Aku ketawa dengar lawak spontan dia. Dia hanya tersengih gelengkan kepala. Aku makin tergelihati melihat gigi depannya yang sompek.

No comments: