Tuesday, November 12, 2013

kuil, hudud dan politik bangang

Melihat insiden ini di Malaysiakini

Hindraf: Kuil bukan urusan kamu, Ku Nan
2:29PM Nov 12 2013  
Persatuan Hindraf Malaysia menyelar Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Mansor berhubung kenyataannya yang mempertahankan perobohan kuil Sri Muneswarar Kaliyaman di ibu negara.

Pengerusinya P Waythamoorthy berkata, beliau tidak mempunyai urusan untuk mentafsirkan sama ada tempat itu sebuah kuil atau hanya tempat pemujaan.

NONESetelah lama senyap, Waythamoorthy (kanan) yang juga timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, Tengku Adnan juga tiada urusan untuk mengeluarkan kenyataan kepada umum berkaitan agama Hindu.

"Sebagai menteri persekutuan, beliau patut hormati perasaan dan sensitiviti orang Hindu, bukan mewajarkan tindakan tidak berhati perut Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)

Tengku Adnan semalam berkata, kerja-kerja perobohan DBKL di kuil di Jalan P Ramlee itu sebahagian daripada rancangan kerajaan untuk "mencantikkan" kuil.

Beliau juga menggelar tempat itu hanya sebagai "tempat pemujaan" dan bukannya kuil.

kemudian :-
Mengulas dakwaan Tengku Adnan yang mendakwa kuil itu hanyalah tempat pemujaan dan bukan kuil sebenar, Surendran berkata ia bukan urusan Tengku Adnan untuk menentukan sama ada bangunan itu adalah kuil atau bukan.

"Saya tak tahu sejak bila Tengku Adnan jadi pakar Hinduisme.

"Kalau dia pakar, dia letak jawatan dan jadi samilah. Bukan bidang beliau untuk bercakap tentangnya.



Inilah politik cap bangang dipersembahkan di Malaysia!

Pertama : Berkenaan perobohan kuil ini, tidaklah jelas statusnya sama ada wajar atau tidak dirobohkan tetapi jawapan Tengku Adnan ia untuk mencantikkan dan itu bukan kuil tapi tempat penyembahan adalah jawapan politik bangang. Jelas bangang!

Kedua : Respon Timbalan Menteri  JPM "Tengku Adnan juga tiada urusan untuk mengeluarkan kenyataan kepada umum berkaitan agama Hindu dan Surendran ""Saya tak tahu sejak bila Tengku Adnan jadi pakar Hinduisme. Kalau dia pakar, dia letak jawatan dan jadi samilah. Bukan bidang beliau untuk bercakap tentangnya" juga kelihatan bodoh kerana baru sedar apabila terkena batang hidung kamu tahu pula marah. Sebelum ini apabila Hudud dibincangkan untuk dilaksanakan di negara ini yang mana hanya melibatkan orang Islam sahaja tiba-tiba ramai pula bukan Islam jadi pakar Islam. Mengapa tak suruh mereka jadi Ustaz dan imam? Apakah kamu ada urusan mengeluarkan kenyataan kepada umum berkaitan agama Islam?

Jadi:-

1) Aku tidak setujulah juga perobohan tempat ibadat seperti Al Quran melarang berbuat demikian. Tetapi dalam kes-kes lain, pembina tempat ibadat yang membina di atas tapak haram atau rezab ke harus akur jika tapak itu hendak digunakan, kena bertolak ansur. Surau pun begitu. Jangan ambil kesempatan main isu agama. 

2) Insiden ini jelas bahawa kita sesama kita tidak selesaikan lagi prasangka perkauman dan sensitiviti agama. Berpolitik sangat akan menjadikan suasana tegang. 

3) Ahli politik berhentilah jadi bangang!

2 comments:

C++ said...

Bhai Fendi @ PapaRON 97...

Satu kupasan yang terbaek.... cayalah.. gua stuju dan sapot...

Unknown said...

a1b28w3s60 f9h81a9j31 d0i96m6h53 s0f20s8a02 l5s17a2s33 j9v85c4p17