Tuesday, December 30, 2014

Tikus sedang merobek negara ini

Tikus-tikus liar sedang menggigit negara kecil ini
Tikus-tikus liar sedang mengunyah bukit-bukau menjadi rata
Tikus-tikus liar ini sedang meratah gunung-ganang sampai terang
Tikus-tikus liar ini sedang menebuk tiang cerucuk pasak bumi  ini
Tikus-tikus liar sedang menyiat-nyiat hutan, balak, pokok-pokok yang menjadi pengalas
Tikus-tikus liar ini sedang kencing meracun sungai dan menyekat kelancaran aliran

Maka angin taufan tak dapat ditampan
Kepala air sesat melimpah ke jalan
Tiang cerucuk longgar menggegarkan

Negara kecil ini menuju kemusnahan
Negara kecil ini menuju kerosakan
Tikus-tikus liar ketakutan
Lari keluar dengan wang penuh tempayan

7 comments:

C++ said...

Bhai Fendi @ PapaRON97 ...

Hahaha... aderkah tikus-tikus itu ader yang bersarban??? Hahahaha

Anonymous said...

tikus tu berani ke pegi monggolia

Anonymous said...

Kalau gitu ayuh org hulu..org hilir..org kampung..org bandar..kita pasang perangkap tikus..kita tabur racun tikus..biar tiada tikus2 kencing merata2..biar semua bebas kencing tikus..

Anonymous said...

Assalamu'alaikum wbt.

sebenarnya rakyat Malaysia ni hanya cakap berdegar-degar. tindakan tak ada. umpama bukit, jika tidak di gunakan bulldozer, tak runtuh dia. sepatutnya pemimpin dan rakyat yang mahu menentang kezaliman, korup, dan sebagainya perlu menubuhkan satu task force terdiri cerdik-pandai undang2 memfailkan petition membawa kerajaan, menteri atau sesiapa saja yang khianat, perasuah dan penerima rasuah ke muka pengadilan. mana-mana rakyat yang sentiasa merungut akan salah-laku mana-mana pihak mesti bangun bertindak bersama.

task force ini hendaklah di mulakan dari peringkat kampong ke daerah. dari daerah ke negeri dan seterusnya ke peringkat negara. untuk jadikan task force ini berkesan, ia mesti ada kajian, penyelidekan dan seterusnya tindakan. jangan hanya merungut, tapi tidak dapat mengemukakan bukti. bukti yang nyata adalah fakta. tanpa bukti, ianya adalah fitnah. Wasallam.

Anonymous said...

task force ...cirit le ..... kalau dah polis, sprm, pendakwa-pendakwa dan hakim-hakim memihak sebelah mereka ...??? agung dan raja-raja pun memihak kepada mereka .....!!!!!!!!!!!!!!

kulupSakah said...

Tikus yang menggigit cencorot kepanasan hahaha!

Anonymous said...

Assalamu Alaikum wr-wb, perkenalkan nama saya ibu Rosnida zainab asal Kalimantan Timur, saya ingin mempublikasikan KISAH KESUKSESAN saya menjadi seorang PNS. saya ingin berbagi kesuksesan keseluruh pegawai honorer di instansi pemerintahan manapun, saya mengabdikan diri sebagai guru disebuah desa terpencil di daerah surakarta, dan disini daerah tempat mengajar hanya dialiri listrik tenaga surya, saya melakukan ini demi kepentingan anak murid saya yang ingin menggapai cita-cita, Sudah 9 tahun saya jadi tenaga honor belum diangkat jadi PNS Bahkan saya sudah 4 kali mengikuti ujian, dan membayar 70 jt namun hailnya nol uang pun tidak kembali bahkan saya sempat putus asah, pada suatu hari sekolah tempat saya mengajar mendapat tamu istimewa dari salah seorang pejabat tinggi dari kantor BKN pusat Jl. Letjen Sutoyo No. 12 Jakarta Timur karena saya sendiri mendapat penghargaan pengawai honorer teladan, disinilah awal perkenalan saya dengan beliau, dan secara kebetulan beliau menitipkan nomor hp pribadinya 0853-1144-2258 atas nama Drs Muh Tauhib SH.MSI beliaulah yang selama ini membantu perjalan karir saya menjadi PEGAWAI NEGERI SIPIL.alhamdulillah berkat bantuan bapak Drs Muh Tauhib SH.MSI SK saya dan 2 teman saya tahun ini sudah keluar, bagi anda yang ingin seperti saya silahkan hubungi bapak Drs Muh Tauhib SH.MSI, siapa tau beliau bisa membantu anda