Tuesday, July 30, 2013

Hari ini aku puasa

Aku puasa semula hari ini selepas dua hari ambil ubat. Ada satu hari lagi dos tapi aku langgar. Sangat mencabar berpuasa semula setelah tertinggal. Masih batuk tapi dah tak semput.
Ke tempat Sham niaga untuk cari baju An-Nur sekitar situ. Baju budak pun mahal hari ini. Aku perlu cari kasut sebab kasut aku dah rosak. Kasut yang bekerja 365 hari itu sudah haus. Berkenan dengan satu kasut. Tapi KIV. Harganya RM400. Gila! Boleh makan 40 hari.

Belum tahu mau berbuka apa. Ingat mahu pergi pasar Ramadhan Prima Saujana. Abang ipar aku ada niaga mee udang. Saja mahu jenguk. Tengok kak yong aku sama anak buah ada sana atau tidak. Ah! Kalau rajin.....

Apa cerita? Kes tembak-menembak? Uhh! Kita semua berpenyakit. Penyakit hari ini seperti kartun ini...



1 comment:

Mazwandi Mustaffa said...

Sekadar nasihat;

Doktor adalah seorang profesional yg kerjanya adalah utk berusaha menyembuhkan orang dari penyakit.

Maka, jika doktor memberi prikripsi ubat utk dimakan 3 hari, maka ianya adalah arahan profesional beliau kpd pesakitnya.

Jika berpuasa, menyebabkan kita sakit, maka hukum puasa itu haram. Bukan lagi wajib, harus atau sunat.

Maka, utk mengelak dari perlakuan kita membuat perkara wajib namun realitinya haram, maka adalah disyorkan utk mendengar kata doktor utk mengambil ubat itu selama 3 hari.

Namun, ianya adalah subjektif, tetapi jika mengikut objektifnya, maka mendengar kata doktor itu adalah lebih afdal dari mengagak-agak bahawa tubuh kita sudah ok utk berpuasa.

Jazakallah.....