Wednesday, December 16, 2009

talaal badru alaina

Jejak- jejak yang kami tinggalkan aku sapu agar tak dapat dikesan musuh. Ribut pasir, angin sejuk yang kejam kami tempuh dengan sabar. Demi sebuah perjuangan perlu ada pengorbanan yang bukanlah kecil. Kena tinggalkan tempat ini. Tempat lahir, tanah leluhur tempat aku melihat dunia. Tempat aku bermain dan menjadi dewasa. Kerana tekanan aku harus pindah. Tinggalkan semua yang kusayang. Dengan harapan suatu hari nanti kami akan beroleh kemenangan. Sabar sayang, aku akan pulang membawa kejayaan.
Bukan setitis air mata ini tumpah. Bukan sedikit ngilu jiwa dihiris. Tekanan bukan calang. Tapi Dia ada di sisi memberi semangat agar terus cekal. Lalu aku ikut dia. Membelah padang pasir. Wahai musuh! Moga Tuhan mengaburkan matamu dari melihat kami.

"Tala'al Badru Alaina.." lagu sambutan dinyanyikan mereka sayup kedengaran di balik sana. Orang ramai sedang berhimpun menyambut kedatangan kami. Tabuh dan gurindam bertingkah sangat syahdu. Anak-anak gadis dan kanak-kanak berlari-lari kecil menyambut.
Syukur kami selamat sampai dan seterusnya adalah sejarah.

Salam Maal Hijrah!

(Sekadar berfantasi bersama rombongan hijrah Rasulullah SAW dari Mekah ke Madinah)

No comments: